24. srpna 2014 13:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

BYZNYS ŽIJE: Náhoda
odstartovala úspěšnou síť e-shopů

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Martin Rozhoň, který založil svůj e-shop na počátku devadesátých let. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Martin Rozhoň, který založil svůj e-shop na počátku devadesátých let. | foto: Jan ZátorskýLidové noviny
CHRUDIM Ten, kdo si v Česku ke konci devadesátých let založil internetový obchod, byl podle ostatních nadšenec nebo blázen. Martin Rozhoň, kterému patří síť e-shopů Vivantis, nepatřil do žádné z kategorií. Potřeboval si prostě přivydělat. Když se z jeho malého e-shopu s přírodními produkty stala pětka na českém trhu, byl opět jedním z mála, kdo nevyužil příležitosti stát se multimilionářem a svůj e-shop neprodal.

Když 22letý Martin Rozhoň studoval Fakultu informačních technologií se zaměřením na lékařskou informatiku, zajímala ho více než škola alternativní medicína. Při studiu proto vytvořil internetovou stránku Celostnímedicína.cz, která měla fungovat jako informační portál. Protože ale neměl peníze na její provoz a potřeboval si přivydělat i na živobytí, začal spolu se svou matkou na svém internetovém portálu prodávat reklamu.

Přesně tak začal příběh majitele firmy Vivantis, které dnes patří síť šesti internetových obchodů. Firma sídlí v areálu bývalého kapucínského kláštera v Chrudimi, který před šesti lety koupila a zrekonstruovala za více než 20 milionů korun.

Vivantis je pětkou na českém trhu s e-shopy a jeho roční obrat dosahuje k půl miliardě korun. Pracují v něm téměř samé ženy a proslavil se prodejem parfémů, ale třeba také výrobou a prodejem prostředku na podporu mužské erekce Eregma Max.

O takovém scénáři si ale před dvanácti lety jeho majitel a zakladatel mohl nechat jen zdát. Bannery umístěné na jeho webových stránkách si totiž nikdo nekupoval. Rozhoň se proto rozhodl zkusit to trochu jinak – kromě informačního portálu založil v říjnu 2001 ještě svůj první internetový obchod Prozdraví.cz a místo reklamy začal prodávat přírodní produkty, vitaminy a doplňky stravy.

„Tehdy jsem si říkal, že kdyby mi e-shop vydělal alespoň čtyři tisíce korun každý měsíc, bylo by to skvělé,“ vzpomíná majitel sítě šesti specializovaných e-shopů, které pojí téma krásy a zdraví.

Byznys z obýváku

Prvních několik týdnů se ale nedělo nic a obchod neměl jedinou objednávku. Život mladému podnikateli změnila až náhoda. V Blesku totiž v té době vyšel článek o speciálním přístroji – dýchacím trenažéru. Jako jeden z mála v Česku ho Rozhoň ve svém internetovém obchodě nabízel k prodeji. Během jednoho dne přišlo do e-shopu zhruba 20 objednávek. „Tehdy jsem si myslel, že je to nějaká chyba,“ vzpomíná Rozhoň a dodává, že prvních čtrnáct dní e-shop prodával jen tyto přístroje. Právě jejich prostřednictvím se ale Češi o začínajícím webovém obchodě dozvěděli a začali si nejprve v malém množství objednávat jednotlivé produkty. „Ze začátku šlo o sto- nebo dvěstě korunové nákupy. Pro nás to bylo vlastně štěstí, protože jsme tehdy neměli žádný sklad a žádné nakoupené zboží. Všechno jsme museli kupovat až podle objednávek zákazníků. Pak jsme to s mámou doma v obýváku balili do krabiček od čajů a posílali,“ popisuje Rozhoň a dodává, že první rok firma fungovala velmi amatérsky.

„Já jsem se staral o marketing a technické věci, máma zboží nakupovala a balila a babička vypisovala dobírkové lístky,“ vypráví Rozhoň.
Brzy ale přestal obývák internetové firmě stačit. „Nejprve jsme to řešili tak, že jsme se z něj vystěhovali a nechali jsme tam jen prostor pro balení balíčků. Pak jsme ale zrušili i ložnici, ze které se stal sklad. Druhý sklad se pak stal z chodby a pak jsme se přestěhovali do pronajatých prostor,“ vypráví Rozhoň.

Kupovat parfém přes internet?

 E-shop Prozdraví.cz se začal rychle rozvíjet a po třech letech se Rozhoň rozhodl, že otevře další internetový obchod.

„Produkty pro zdraví a doplňky stravy jsou totiž riziková komodita, u které hrozí, že ji farmaceutická lobby zlikviduje. Kvůli tlaku farmaceutických firem totiž dneska nesmíme napsat na žádný přípravek, na co funguje. Ani nemůžete říct, že vitamin C je prevence proti chřipce nebo že lípa je na kašel. I když to každý ví,“ vysvětluje Rozhoň to, proč se rozhodl v roce 2003 založit ještě jeden e-shop.

Jeho volba padla na komoditu pro internetový prodej velmi netypickou – na parfémy. „V roce 2003 už tady přece jen pár internetových obchodů bylo. Hodně dobře se přes internet prodávalo například elektro, ale i jiné věci. Přemýšlel jsem proto, co se po webu zatím neprodává a pro co je ještě prostor. Přišel jsem na parfémy a říkal jsem si – kdo by si parfém koupil na internetu?“ vysvětluje Rozhoň a dodává, že právě proto, že mu nápad prodávat parfémy přes internet připadal absurdní, to zkusil.

A fungovalo to. I když začátky prodeje voňavých flakonů nebyly snadné. Výhradní zastupitelé světových značek se se začínající internetovou firmou odmítali bavit s tím, že internetový prodej světové značky parfémů degraduje, a firma tak musela začít s neznačkovými parfémy a low-endovým zbožím.

„Otevřeli jsme si obchod s parfémy, ale zjistili jsme, že vlastně nemáme co prodávat,“ říká Rozhoň a dodává, že proto se rozhodl zboží dovážet z celého světa sám v obřích kontejnerech.

„To mělo ale výhodu, protože v cizině jsme parfémy koupili za výrazně nižší cenu, která se ještě několikanásobně snížila díky tomu, jaké množství parfémů jsme odebírali,“ vysvětluje Rozhoň a dodává, že právě nízká cena parfémů pak naučila Čechy nakupovat tuto komoditu na internetu.

„Například parfém Lanvin Eclat D’Arpege, který v parfumérii stojí 2499 korun, my prodáváme za 695 korun. To je to, co k nám zákazníky táhne,“ říká a dodává, že prodej parfémů přes internet se rychle rozjel.

Jen v roce 2003 už totiž Vivantis dosáhl 30milionového obratu a toto číslo mělo v budoucnu ještě hodně růst. Kromě štěstía malé konkurence na trhu mohl za úspěch začínajícího podnikatele i marketing.

„Svým zákazníkům jsme začali nabízet ke každému nákupu reklamní dárek, vzorky parfémů zadarmo a slevu na příští nákup. Zákazníci byli spokojení a referovali o nás dál,“ popisuje mladý muž a dodává, že díky úspěchu na poli parfémů se rozhodl otevřít další e-shopy.

Rodina internetových obchodů spojených se zdravím a kosmetikou se tak brzy rozšířila o e-shop Hodinky. cz a v listopadu 2004 přibyla ještě Krása.cz.

O tři roky později poprvé navštívilo internetové obchody společnosti přes milion zákazníků měsíčně. V září 2008 pak Vivantis otevřel internetový obchod Šperky.cz a o měsíc později koupil ještě e-shop Oblečení. cz.
Snaha podnikatele Rozhoně vytvořit rodinu internetových obchodů, které zaštiťuje jedna firma a spojuje téma zdraví a krásy, začala přinášet výsledky. V roce 2008 společnost odeslala 253 tisíc zásilek a prodala zboží za 412 milionů korun. Na skladech pak měla firma zboží za dalších sto milionů, z toho bylo čtyři tisíce parfémů, 6500 modelů hodinek, pět tisíc druhů kosmetiky, čtyři tisíce šperků a tisícovka preparátů pro zdraví.

90 procent žen

Obdobné množství zboží má firma ve svých šesti skladech i dnes, oproti předchozím letům se ale rozrostl počet zaměstnanců. Z původního rodinného e-shopu, který čítal jednoho studenta, jeho maminku a babičku, má dnes Vivantis 110 zaměstnanců. Všichni pracují v Chrudimi a poměr žen a mužů je zde 90 : 10.

Není divu. Všichni zaměstnanci jsou totiž obklopeni stálou vůní parfémů, bezpočtem lahviček make-upu, nejrůznějších krémů, rtěnek, líčidel nebo vitaminů. Kromě těch, kteří pracují ve skladech s obřími krabicemi, v call centru nebo managementu, firma zaměstnává i desítky lidí v expedičních skladech. Jejich úkolem je probírat se vybaleným zbožím, balit do krabic a krabiček a připravit k odeslání podle objednávek.

Největší frmol je ve skladu parfémů. Právě ty totiž tvoří většinu obratu firmy. Ročně Vivantis prodá parfémy za 200 milionů korun, z toho více než čtvrtinu od listopadu do prosince. „Teď je tady klid, před Vánoci ale musíme každoročně přijmout až na tři desítky brigádníků, abychom zboží vůbec stíhali balit a odesílat,“ říká Rozhoň.

Výhodou areálu v bývalém kapucínském klášteře je, že v prostorách firmy jsou nejen sklady, ale i sídlo české pošty, kam se balíčky ihned odnáší a pak putují k zákazníkům. „Poště jsme prostory pronajali před několika lety. My jsme jejím významným zákazníkem, jen loni jsme odeslali 238 tisíc zásilek, a tak nám spojení přišlo logické. Navíc s takovým množstvím zásilek prostě není možné jezdit na poštu. To byste nedělali nic jiného,“ vysvětluje Rozhoň.

To, co vypadá jako idyla, je ale ve skutečnosti každodenní boj o zákazníky. V Česku je totiž obrovská konkurence a na trhu funguje na 30 tisíc internetových obchodů. Jen parfémy například prodává 700 z nich.
Celou situaci navíc ještě více komplikuje fakt, že velká část internetových obchodníků se snaží konkurenční boj vyhrát co nejnižší cenou a snižuje marže na minimum. „Tomu je velmi těžké konkurovat, pokud chcete zachovat úroveň zákaznického servisu,“ vysvětluje Rozhoň a dodává, že důkazem jeho slov je i fakt, že každý měsíc desítky internetových obchodů krachují. „Každý týden dostanu minimálně jednu nabídku na odkup nějakého internetového obchodu,“ říká Rozhoň.

Nabídky na odkup ale dostává i od investorů, kteří chtějí koupit jeho firmu. I když jde podle jeho slov o velice zajímavé částky, Rozhoň zatím Vivantis prodat nechce. „Nemám důvod. Navíc si neumím představit prodat něco, co jsem vytvořil, a už se nestarat o to, co s tím bude dál,“ vysvětluje Rozhoň.

Zlaté nápady

Zdaleka ale není jediný, jehož firmu se snaží koupit investoři nebo velké finanční skupiny. Podobný osud jako Vivantis totiž v Česku mělo hned několik velkých e-shopů. Se stamiliony na kontě tak například skončil příběh Ondřeje Fryce, Petr Burcala a Jana Menšíka. Ti v roce 2000 založili internetový obchod Bílézboží.cz.

Z něj se o dva roky později stala společnost Internet Mall. Její tržby už v roce 2003 přesahovaly 360 milionů korun a letos v dubnu firmu koupila jihoafrická mediální a internetová skupina Naspers za několik miliard korun.

Podobný je i příběh trojky na českém trhu s e-shopy, internetového nákupního domu Kasa.cz.

Ten založili v roce 1999 během studia na pražském ČVUT bratři Martin a Petr Kasové jako internetovou kavárnu v pražských Kobylisích. Původně chtěli oba bratři prodávat datové nosiče, velmi brzy se ale sortiment rozšířil o další spotřební zboží.

O čtyři roky později sezKasy stalo „eseróčko“ a v roce 2007 utržila 1,3 miliardy korun.

Firma poté velmi brzy expandovala na Slovensko, do Maďarska či Polska a úspěch zaznamenala i na rakouském trhu. Její obrat brzy překonal dvě miliardy korun.

V únoru 2008 vstoupil do společnosti slovenský investor Arca Capital Bohemia a o rok později oba bratři a zakladatelé svůj podíl ve firmě prodali.

Před několika měsíci se trojka na českém trhu patřící společnosti Internet Retail, která je z většiny vlastněna firmou HP Invest, rozhodla následovat konkurenční Mall.cz a nabídla sama sebe k prodeji.
Pokud se Kasa.cz skutečně prodá, i z jejích vlastníků se stanou multimilionáři. Spekuluje se totiž o tom, že cena by se mohla pohybovat ve stejné výši jako roční obrat prodejce. Ten v roce 2010 přesahoval dvě miliardy korun.

  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz