Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Chtějí znovu získat důvěru. Google zveřejnil požadavky na sledování

Média

  6:13
WASHINGTON/PRAHA - Google a další velké internetové firmy zveřejnily nové údaje o tom, jak často dostávaly nařízeno, aby v rámci tajného vyšetřování ohledně národní bezpečnosti předávaly americké vládě informace o svých zákaznících. Firmy tyto údaje zveřejnily vůbec poprvé od chvíle, kdy se zprávy o rozsáhlých sledovacích praktikách amerických tajných služeb dostaly loni v létě na veřejnost.
Google – ilustrační foto.

Google – ilustrační foto. foto: Reuters

Velké technologické firmy chtějí znovu získat důvěru uživatelů. Doufají přitom, že data ukážou jen omezené zapojení těchto firem do kontroverzních špionážních aktivit.

Nové údaje zveřejnil Google, Microsoft, Yahoo, Facebook, LinkedIn a Tumblr. Data podle agentury AP ukázala, že v prvním pololetí loňského roku si zpravodajci vyžádali informace o 9000 až 9999 uživatelských účtech společnosti Google. V předcházejících šesti měsících to bylo mezi 12 000 a 12 999 účty. V prvním pololetí roku 2009 se soudní příkazy týkaly 2000 až 2999 uživatelů. Všechny žádosti byly legální, protože vznikly v souladu se zákonem o působení zpravodajských služeb.

Situace v Česku: loni vzešlo 63 žádostí o poskytnutí dat

Ze zprávy Googlu nazvané Transparency Report, ve které firma pravidelně zveřejňuje počty žádostí o poskytnutí dat nebo stažení obsahu, vyplývá, že v první polovině loňského roku obdržela firma v České republice 63 žádostí o poskytnutí údajů o uživatelích. Alespoň částečně firma vyhověla v 41 procentech žádostí. Mluvčí Google ČR Janka Miklík Zichová sdělila, že uživatelská data se poskytují pouze na základě platných právních norem a v České republice se požadavky týkají zejména pomluvy nebo obsahu pouze pro dospělé.

Poskytnutý obsah mohly být fotky i slova v elektronické poště

Facebook loni v prvním pololetí obdržel žádosti týkající se 5000 až 5999 účtů svých uživatelů. Do Microsoftu ve stejné době zamířily soudní příkazy týkající se 15 000 až 15 999 uživatelských účtů. U Yahoo to bylo 30 000 až 30 999 účtů. Žádosti o poskytnutí obsahu podle Yahoo mohly zahrnovat slova v elektronické poště nebo chatu, fotografie umístěné ve službě Flickr a adresáře nebo údaje v kalendářích.

Internetové podniky mohly podrobnější informace zveřejnit na základě nedávné dohody s americkým ministerstvem spravedlnosti.

Autoři: ,