Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Reklamy v Super Bowlu: Budweiser vsadil na imigranty, Trumpovi fanoušci volají po jeho bojkotu

Média

  12:39
NEW YORK - Super Bowl, tedy finálový zápas severoamerické národní fotbalové ligy (NFL) v americkém fotbalu, už má vítěze a poražené. Jasné vítěze a poražené ale mají také inzerenti, kteří za půlminutový spot při finále, které sleduje více než 110 milionů lidí, platili kolem pěti milionů dolarů (126 milionů korun). Pro některé z nich byla tato událost letos možností, jak vyjádřit politický názor, zatímco jiní raději volili humor, uvedla agentura AP.

Super Bowl 2016 foto: Reuters

Pro reklamní trh je finále Super Bowlu největší událostí. Firmy si vybírají různé taktiky, jak oslovit diváky, aby se jim jejich investice vrátila. V letošním roce spousta z nich vsadila na politiku, některé si vybraly únikový humor. Značka pro péči o vlasy „It’s 10“ dokonce zvolila obojí najednou, když si dělala legraci z vlasů Donalda Trumpa.

Agentura AP jako vítěze v letošní reklamní kampani zvolila Tide, T-Mobile, Budweiser, automobilku Kia a NFL. T-Mobile a Tide zvolily humorné reklamy. Podařené byly podle AP i dva spoty NFL, jejichž cílem bylo oslovit všechny.

Reklama Budweiseru vyvolala silnou kritiku u Trumpových fanoušků. Minutový spot, který vypráví příběh cesty spoluzakladatele firmy do USA jako imigranta, přiměl Trumpovy fanoušky k výzvě k bojkotu piva.

Kia do svého spotu zařadila i sociální otázky, avšak tak, aby se její reklama nikoho nedotkla.

T-Mobile si dokonce koupil až tři minuty reklamního času a ve svých spotech vsadil na celebrity.

Naopak reklamu Amerického ropného institutu (API), která se snažila být vážnější, označila AP za méně zdařilou. Reklama také okamžitě vyvolala posměch na sociálních sítích. Mezi poražené zařadila agentura i reklamy na osvěžovač vzduchu Febreze, Snickers a reklamu řetězce rychlého občerstvení Wendy’s. Snažily se být humorné, avšak většinou se jim to podle oslovených reklamních analytiků nepovedlo.

Autor: