Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Italští zmrzlináři chtějí svým 'gelatem' dobýt Asii, školí Číňany i Japonce

Ekonomika

  13:09
ŘÍM - Výrobcům gelata, což je italský regionální druh zmrzliny, se i v recesi daří a zvyšují prodeje na domácím trhu. Navíc pošilhávají také po asijských trzích. Plánují vyškolit čínské a japonské potravináře ve výrobě zmrzliny, která se musí konzumovat čerstvá.

italská zmrzlina foto: Shutterstock

Podle římské obchodní asociace Confartigianato, která sdružuje výrobce gelata, vzrostl loni italský trh s čerstvě servírovanou zmrzlinou o přibližně dvě procenta na 1,9 miliardy eur (47,5 miliardy korun). Vývoz zmrzliny, ať už čerstvého gelata nebo průmyslově vyráběné, loni vyskočil o 43 procent na více než 200 milionů eur.

"Mnoho italských výrobců zmrzliny si již dobře vede v zahraničí, zejména ve střední a východní Evropě. Čína a Japonsko jsou novými neprozkoumanými oblastmi," řekl Giancarlo Timballo, šéf asociace profesionálních výrobců zmrzliny. Rostoucí příjmy v Asii podnítily poptávku po zmrzlinách italského typu v tomto regionu.

Kvalita především
Zájem o tradiční gelato zvyšují také současné trendy preferující používání čerstvých surovin. Maďarsko, Rakousko, Německo, Nizozemí a Španělsko, kde rychle roste počet prodejen gelata, mají už své vlastní asociace výrobců, které dohlížejí na kvalitu zmrzliny.

Timballo připomněl, že škola Italian School of Gelato již otevřela své pobočky v Kyjevě, Varšavě, Praze a Bukurešti. Čínské zmrzlináře bude učit vyrábět tu pravou italskou zmrzlinu delegace mistrů "gelatieri", kteří navštíví Čínu na pozvání šanghajské obchodní komory. Nejznámější římský obchod se zmrzlinou Giolitti nedávno otevřel tři frančízové pobočky v jihokorejském Soulu a hledá další příležitosti v Asii.

Za nejlepším gelatem na světě však musíte stále do Itálie, která má více než 35 tisíc obchodů se zmrzlinou "Jestliže chcete jíst skutečné, domácí gelato, musíte přijet do Itálie," řekl Nazzareno Giolitti, jehož rodina vyrábí zmrzlinu ve svém obchodě, který se nachází v římské ulici Via Uffici del Vicario blízko italského parlamentu, více než 70 let.

V Americe se jim nedaří
Mnoho z italských obchodů se zmrzlinou vyrábí gelato tradičním způsobem. Ovocné zmrzliny jsou pouze z ovoce, ledu a cukru, zatímco smetanové zmrzliny jsou mnohem hustší a krémovější než například typické americké zmrzliny.

Právě na americkém trhu, který má hodnotu 22 miliard dolarů, se výrobcům gelata příliš nedaří a tradiční italská zmrzlina proniká velice zvolna. Částečně je to dáno tím, že je gelato pro americké regulátory málo tučné.

Produkty, které mohou být ve Spojených státech označeny jako zmrzlina, musí obsahovat minimálně deset procent mléčných tuků. Italská tradiční ovocná gelata však neobsahují žádné mléko a ani mléčné druhy ho neobsahují dost na to, aby splňovaly americké požadavky.

Američané navíc kupují kolem devadesáti procent zmrzliny v supermarketech. Zatímco gelato je vyráběné tak, aby se konzumovalo čerstvé a může být skladováno jen několik dní.
Itálie však není velmocí pouze ve výrobě gelata.

Daří se i firmám, které vyrábějí zmrzlinu průmyslově. Příkladem je boloňská Carpigiani Group, která ovládá světový trh s průmyslově vyráběnou zmrzlinou. Firma má 300 servisních center a 11 poboček ve 100 zemích včetně Indie, Japonska nebo Číny.

Prodej firmy se za méně než deset let čtyřnásobil na 150 milionů eur ročně.  "V posledních několika měsících jsme dosáhli dobrých výsledků v zemích jako Německo, Velká Británie a Francie," neskrývá optimismus Gino Cocchi, ředitel společnosti Carpigiani.
Dalším italským výrobcem, kterému se výrazně podařilo prorazit v zahraničí, je Frigomat.

Z lokální firmy založené v roce 1969 vyrostl v mezinárodního vývozce s kancelářemi v Alžírsku, Austrálii, Argentině a Indonésii.

Autoři: