Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Izraelci si na Facebooku vynutili zlevnění sýra

Média

  9:42
TEL AVIV - Izraelci si kampaní na sociální síti facebook vynutili zlevnění oblíbeného sýra. Tři mlékárny ovládající výrobu cottage cheese podle agentury AP tlaku veřejnosti nakonec ustoupily a snížily ceny o 25 procent.
Facebook (ilustrační foto)

Facebook (ilustrační foto) foto: Reprofoto

Protest proti nepřiměřené ceně se díky internetové gramotnosti Izraelců velmi rychle rozšířil. Ke kampani na facebooku volající po bojkotu předraženého výrobku se připojilo 105 tisíc lidí. Všichni projevovali nespokojenost s růstem cen a opačnou tendencí mezd.

ČTĚTE TAKÉ O PAPEŽOVĚ TWEETOVÁNÍ

Cena čtvrtkilogramového balení sýra vystoupala v poslední době na osm šekelů (38 korun), ale díky rozruchu teď klesla pod šest šekelů (29 korun).

"Něco se tu přihodilo a to něco změnilo pravidla hry trhu. Zabýváme se tím a zařídíme se podle toho. Záležitost s cottage cheese to dalece přesahuje," řekl Arik Šor z mlékárenského družstva Tnuva v rozhlase. Tnuva ustoupila tlaku jako první, později se k ní připojily dvě menší mlékárny.

Izraelci nedávno v průzkumu označili cottage cheese za potravinu, která je pro Izrael nejcharakterističtější. Dostal víc hlasů než klasické karbanátky falafel a zjistilo se, že tento druh sýra nechybí v lednici žádné domácnosti.

Úspěch sýrové kampaně vzbudil naději, že se něco podobného podaří i s benzinem (Izraelci teď platí v přepočtu 33 korun za litr), ale také s elektřinou a dalšími druhy potravin. Zákazníci začínají doufat, že dojde také na drahé nemovitosti a automobily.

Novináři oceňují sílu sociální sítě a někteří sýrařský úspěch přirovnávají k arabským politickým revolucím. "Jistě, není to náměstí Tahrír, nemuseli jsme kvůli sýrovému protestu do ulic. Stačilo tlak pouze předstírat a ignorovat v obchodech regály s cottage cheese. Nebyla to akce, nýbrž naopak, nemuseli jsme nic obětovat," napsal jeden z nich v listu Maariv.

Většina deníků dnes ale záležitost nazývá vítězstvím sýru cottage cheese a izraelského zákazníka.

Fanoušci internetu poukazují na objevenou sílu sociálních sítí, které lidem umožňují rychle se zorganizovat. "Je to poprvé, co si zákazníci řekli "dost" a vynutili si změnu. Myslím, že dosud si lidé neuvědomovali, že něco podobného mohou ovlivnit. Teď vidí, jakou sílu má facebook, a budou ho používat ještě víc," řekla zakladatelka agentury sociálních médií Blonde 2.0 Ajelet Noffová.

Autoři: ,