Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Jaguar změnil priority, nový model XJ znamená generační skok

Ekonomika

  11:56
Jaguar XJ byl čtyři dekády synonymem zkostnatělé setrvačnosti. Dnes je ale všechno jinak. Největší auto britské značky se v luxusní třídě jeví jako nejavantgardnější. A nejen to – nyní může skutečně ohrozit své konkurenty.

Jaguar XJ foto: Jaguar

Značka Jaguar se mění. Už nechce živořit z dávné slávy, ráda by se stala tím, čím byla ve svých nejlepších letech: výrobcem sportovně-luxusních, tehdy velmi moderních aut. Právě taková je nová generace největšího modelu XJ.

Její minulé generace stále vycházely z linií prvního XJ, představeného v roce 1968, a místo příkladu moderního aristokratického auta se postupem času staly spíš konzervativními sedany pro starší pány.

Jaguar XJ

U nového XJ je odvážná již samotná karoserie. Na první pohled vypadá spíš jako liftback se zakulacenou zádí. Navíc má standardně prosklenou střechu a tmavé zadní sloupky, prý aby připomínal luxusní jachty, jež se staly jednou z jeho inspirací.

Hodnocení

  • Za volantem 4,5 *
  • Rodina 3,5 *
  • Cena 2,5 *
Což je znát i uvnitř. Stylový interiér zdobí neobvykle velké plochy dřeva a kůže. V minulé generaci se na materiálech až očividně šetřilo, nyní však XJ vyniká právě v této oblasti. Pravou kůži najdeme i na palubní desce, dveřích nebo zadních stranách sedaček.
Nový Jaguar XJ jsme – jako první česká redakce – měli možnost vyzkoušet na našich silnicích . Dojmy?

Skleněná střecha omezí dlouhé řidiče v možnosti seřídit si opěradlo hodně svisle, jinak XJ nabídne podobně velkorysou prostornost jako konkurenti. Komu by to nestačilo, může si objednat prodlouženou verzi vozu. A kufr kvůli svému komplikovanému tvaru nevypadá tak prostorně, jak by napovídala čísla.

Nejmrštnější auto ve své třídě

Tím však námitky končí. Nebývale nízká palubní deska přispívá k tomu, že auto působí menší, než ve skutečnosti je. I na jeho šířku si zvyknete rychle. Nejlepší na tom ale je, že ani za jízdy tenhle pocit neskončí. Díky hliníkové karoserii, a tudíž zhruba o dva metráky nižší hmotnosti než soupeři, se chová jako minimálně o třídu menší auto.

Tomu pomáhá i hbité a výborně vyvážené řízení, jehož citlivost se zlepšuje s tím, čím rychleji jedete. Také pedály jsou progresivní, brzdy skvělé, šestistupňová automatická převodovka, která na sportovní režim sama nepřeřadí, je hladká a současně rychlá – jako celé auto.

Jaguar XJ

Přitom XJ dokáže být velmi komfortní, díky vzduchovému pérování elegantně prolétá i rozbitými silnicemi, jen na ostrých nerovnostech se maličko otřese. Jezdí zkrátka s lehkostí, i ve sportovním režimu, který přitvrdí podvozek a řízení.

Svezení nezkazí ani diesel. Třílitrový šestiválec se sekvenčním přeplňováním malým a velkým turbodmychadlem vyniká pružností, kultivovaností i rychlými reakcemi. Naftové chrochtání ani vibrace v tomhle autě nepocítíte. A když je třeba, dá se mimo město šetrně jezdit i za sedm litrů.

Nový Jaguar XJ si ponechal své ctnosti, ale nyní je moderní a originální. Nejmrštnější auto ve své třídě umí být komfortní i hbitou, pro řidiče možná nejvíc potěšující limuzínou. Takovou, jaké byly Jaguary ve svých nejlepších dobách. Jaguar se vrací zpátky na výsluní.

Technická data

  • Rozměry 5122×1894×1448 mm
  • Zavazadlový prostor 520 l
  • Hmotnost 1568 kg
  • Motor turbodiesel 6válec, 3,0 l
  • Výkon 202 kW (275 k)/4000 min-1
  • Toč. moment 600 N.m/2000 min-1
  • Zrychlení 0–100 km/h 6,4 s
  • Nejvyšší rychlost 250 km/h
  • Komb. spotřeba 7,0 l/100 km

Autoři: