Značka Jaguar se mění. Už nechce živořit z dávné slávy, ráda by se stala tím, čím byla ve svých nejlepších letech: výrobcem sportovně-luxusních, tehdy velmi moderních aut. Právě taková je nová generace největšího modelu XJ.
Její minulé generace stále vycházely z linií prvního XJ, představeného v roce 1968, a místo příkladu moderního aristokratického auta se postupem času staly spíš konzervativními sedany pro starší pány.
U nového XJ je odvážná již samotná karoserie. Na první pohled vypadá spíš jako liftback se zakulacenou zádí. Navíc má standardně prosklenou střechu a tmavé zadní sloupky, prý aby připomínal luxusní jachty, jež se staly jednou z jeho inspirací.
Hodnocení
|
Nový Jaguar XJ jsme – jako první česká redakce – měli možnost vyzkoušet na našich silnicích . Dojmy?
Skleněná střecha omezí dlouhé řidiče v možnosti seřídit si opěradlo hodně svisle, jinak XJ nabídne podobně velkorysou prostornost jako konkurenti. Komu by to nestačilo, může si objednat prodlouženou verzi vozu. A kufr kvůli svému komplikovanému tvaru nevypadá tak prostorně, jak by napovídala čísla.
Nejmrštnější auto ve své třídě
Tím však námitky končí. Nebývale nízká palubní deska přispívá k tomu, že auto působí menší, než ve skutečnosti je. I na jeho šířku si zvyknete rychle. Nejlepší na tom ale je, že ani za jízdy tenhle pocit neskončí. Díky hliníkové karoserii, a tudíž zhruba o dva metráky nižší hmotnosti než soupeři, se chová jako minimálně o třídu menší auto.
Tomu pomáhá i hbité a výborně vyvážené řízení, jehož citlivost se zlepšuje s tím, čím rychleji jedete. Také pedály jsou progresivní, brzdy skvělé, šestistupňová automatická převodovka, která na sportovní režim sama nepřeřadí, je hladká a současně rychlá – jako celé auto.
Přitom XJ dokáže být velmi komfortní, díky vzduchovému pérování elegantně prolétá i rozbitými silnicemi, jen na ostrých nerovnostech se maličko otřese. Jezdí zkrátka s lehkostí, i ve sportovním režimu, který přitvrdí podvozek a řízení.
Svezení nezkazí ani diesel. Třílitrový šestiválec se sekvenčním přeplňováním malým a velkým turbodmychadlem vyniká pružností, kultivovaností i rychlými reakcemi. Naftové chrochtání ani vibrace v tomhle autě nepocítíte. A když je třeba, dá se mimo město šetrně jezdit i za sedm litrů.
Nový Jaguar XJ si ponechal své ctnosti, ale nyní je moderní a originální. Nejmrštnější auto ve své třídě umí být komfortní i hbitou, pro řidiče možná nejvíc potěšující limuzínou. Takovou, jaké byly Jaguary ve svých nejlepších dobách. Jaguar se vrací zpátky na výsluní.
Technická data
|