17. září 2010 20:30 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Jak být lepší řidič? Zatáčka není
překážka, najděte ideální stopu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Rychlá jízda, ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Rychlá jízda, ilustrační foto | foto: Shutterstock
Přestaňte chápat zatáčku jako překážku a nepříjemnost, začněte ji brát jako výzvu. Naučte se ji projíždět jako skutečný mistr volantu.

Co je to ideální stopa?

Tímto termínem rozumíme takovou stopu, která umožňuje nejrychlejší projetí zatáčky, série zatáček nebo celého okruhu (úseku silnice). Samozřejmě nelze aplikovat jednu konkrétní ideální stopu pro všechna auta a situace (například jiná bude stopa pro předokolku na suchu či zadokolku na mokru), ale obecně bude způsob výběru stopy vždy velmi podobný. Jak ale zatáčku správně projet?

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz

Apex – co to je a kde ho hledat

Důležitým bodem zatáčky je její vrchol, vžilo se pro něj anglické slůvko apex. Jedná se o bod, kdy je vaše auto nejblíže vnitřku zatáčky, prakticky se dotýkáte autem kraje silnice. V momentě, kdy se dotknete apexu, měla by pro vás zatáčka končit, měli byste povolovat řízení a přidávat plyn. Nejobtížnější částí ovšem zůstává najít správné místo na kraji silnice, kde si apex zvolit.

Každá zatáčka má nějaký geometrický vrchol a stopu, která je nejpřímější a nejkratší. Ovšem ne vždy se jedná o nejideálnější vrchol a zvolenou stopu z pohledu celkové rychlosti nebo času. Obecně můžete zvolit jen dva apexy – pozdní (ten si umístíte dále do zatáčky) a brzký (ten si naopak posunete blíže k sobě). Zatímco pozdní apex je zpravidla ten výhodnější a ve výsledku rychlejší, brzkým pokazíte všechno.

Na následujícím obrázku máte jednoduchou pravotočivou zatáčku s vyobrazením geometricky ideální stopy, kterou představuje modrá čára. Červená čára vyznačuje nejčastější chybu řidičů – příliš brzké zatočení a brzy zvolený apex. Zelená čára ukazuje pozdní apex, který je na silnici klíčový pro vaši rychlost, plynulost a hlavně bezpečnost. Vždyť přeci chcete po výjezdu ze zatáčky zůstat ve svém jízdním pruhu.

Škola jízdy

Je vidět, že řidič, který si zvolí apex příliš brzy, musí začít mnohem dříve brzdit. Začne také brzy zatáčet. Jeho rychlost je ale ve výsledku v nájezdu do zatáčky vysoká, protože nasadil příliš mírný oblouk, aby trefil apex, který si posunul blíže. Až apex mine, zjistí, že se mu zatáčka utahuje, takže musí ještě více brzdit a více zatáčet. V takové situaci hrozí největší nebezpečí ztráty trakce a smyku. Pokud se mu pak podaří zatáčku projet, aniž by se s autem dostal do protisměru, pojede velmi pomalu a jeho rychlost na další rovince bude nízká.

Naproti tomu řidič, který si zvolí pozdní apex, může začít brzdit dále. Sice sníží po brzdění rychlost více, ale po zatočení může hned v apexu začít přidávat plyn a narovnávat volant. Celkově tak ztratí mnohem méně času než řidič, který si apex posunul moc blízko. Řidič, který jede geometricky nejvýhodnější stopou, má sice vyšší nájezdovou rychlost, ale nemůže přidávat plyn tak brzy a jeho oblouk bude mnohem delší. Ve výjezdu ze zatáčky tak ztratí čas a rychlost.

V tomto modelovém případě je geometrická stopa výhodná pouze pro řidiče slabého auta v rychlé zatáčce s velkým poloměrem. Neztratí tolik rychlosti, kterou by později horko těžko nabíral, a nemusí se bát přidávat plyn, protože malý výkon jeho auta nepřekoná trakci pneumatik. Se silným autem je lepší obětovat nájezdovou rychlost a díky dále umístěnému apexu si výjezd ze zatáčky co nejvíce narovnat - můžete tak mnohem dříve akcelerovat s rovným volantem.

Další modelovou situací, ve které se vyplatí použít princip pozdního apexu, je zatáčka vracející se o 180°. Geometrická stopa je podle obrázku sice kratší, ale rozhodně ne rychlejší. Vidíme, že řidič jedoucí podle modré čáry musí s brzděním a zatočením začít dříve a s přidáním plynu mnohem později než řidič, který si opět zvolí pozdní apex. Při takovém způsobu jízdy byste se měli uprostřed zatáčky nacházet přibližně ve středu dráhy a odtud již můžete začít pomalu povolovat a přidávat plyn. Opět budete mít rychlejší výjezd ze zatáčky.

Škola jízdy

Jak správně najít apex?

Samozřejmě je to věc, která se musí naučit. Pomůže vám ale, když se budete soustředit a budete aplikovat poučky o správném vedení pohledu. Přečtete tak lépe následující zatáčku nebo sérii zatáček a podle toho můžete celkem přesně určit, jak můžete tu kterou zatáčku projet. Pamatujte, že je pro vás důležitý nájezd do další zatáčky. Jak můžete vidět na následujícím obrázku, je pro vás v sérii zatáček pravá-levá výhodnější v první zatáčce prodat nájezdovou rychlost za lepší nájezd do další zatáčky a tak dále a tak dále.

Škola jízdy

Další obrázek ale ukazuje, jak by taková situace vypadala, když je první otevřená pravá zatáčka a následuje utažená, ale opět pravá zatáčka. Tehdy potřebujete co nejpřímější průjezd první zatáčkou, abyste mohli i ve velmi mírném oblouku snížit rychlost do druhé zatáčky. V tomto okamžiku je tak výhodnější zvolit brzký apex, neboť díky přímější stopě najedete ideálně do druhé zatáčky.

Škola jízdy

Nespěchejte, mějte trpělivost

Znejte svou rychlost a schopnosti svého auta. Když se k zatáčce blížíte například stovkou, musíte vědět, kolik potřebujete místa, abyste zpomalili na poloviční rychlost. Uvědomte si také, že na silnici sotva budete brzdit stejně intenzivně jako na okruhu, takže si nechte rezervu. Zpomalovat byste měli přestat před zatočením do zatáčky. Nejprve si tedy najděte očima bod zatočení a podle toho určete brzdný bod.

Přeneste pohled do zatáčky a odhadněte, kde bude ideální umístit vrchol zatáčky. Tady skutečně nespěchejte a raději zvolte pozdní apex, kterým na silnici nic nepokazíte. Vašim cílem je totiž hlavně zůstat ve svém jízdním pruhu, i za cenu nižší nájezdové rychlosti. Zatímco na okruhu máte k dispozici celou šíři vozovky pro případnou korekci chyby, na silnici máte jen úzký pás asfaltu široký nějaké tři metry. Většina řidičů totiž nepočká, nasadí oblouk příliš brzy (posunou si apex o několik metrů blíž) a potom vznikají nepříjemné situace. V levotočivé zatáčce pak takový řidič vyjede do protisměru, v pravotočivé zatáčce zase zjistí, že zatočil moc brzy, takže narovná řízení. Jede ale moc rychle, takže znovu začne brzdit a pak teprve znovu zatočí pod větším úhlem. Jeho průjezd zatáčkou je tak nerovnoměrný, cukavý, nervózní a vůbec katastrofálně špatný.

ČTĚTE TAKÉ:

Snow Driving Experience - trochu jiná autoškola

5 častých způsobů sezení za volantem - a proč jsou špatně

Jak být lepším řidičem – kapitola 3: Plynulost = rychlost

Nezapomínejte, že v zatáčce není radno brzdit ani přidávat. Pneumatika má omezené možnosti a když zatáčíte, brzděním nebo přidáním plynu se rychleji dostanete na její limit a ztratíte trakci. Jednoduše to jde vysvětlit na diagramu složení sil, které na pneumatiku působí. Říká se tomu Kammova adhezní kružnice. Pneumatika má nějaký limit trakce při akceleraci, při brzdění a při zatáčení. Tato maximální síla, která může na pneumatiku v daném okamžiku působit, je znázorněna modrými šipkami. Když zatáčíte a zároveň brzdíte nebo přidáváte, musíte ze sil složit výslednici, která se musí "vejít dovnitř" Kammovy adhezní kružnice. Červené šipky ukazují, jaká bude výslednice sil, když budete u limitu přilnavosti v příčném směru a do toho sešlápnete naplno brzdy – vidíte, že se výsledný směr síly dostal "ven" z kružnice a to značí, že pneumatika ztratila trakci. Pokud tedy chcete v zatáčce brzdit, nezbývá vám již moc "volného místa" – to znázorňuje zelená šipka na diagramu.

Škola jízdy

Proto je nutné brzdy aplikovat při jízdě rovně a s postupným zatáčením kol brzdnou sílu povolovat. To samé ale platí při přidávání plynu. Kdo má silnou zadokolku, musí s přidáním plynu počkat, až auto pojede skoro rovně - tehdy na něj nebude působit odstředivá síla. Jinak také může dopadnout takhle. U výkonné předokolky to ale platí také, i když tam se nemusíte bát přetáčivého smyku.

Je tedy skutečně jedno, zda máte zadokolku o výkonu 500 koní, malý hatchback s pohonem předních kol o výkonu 60 koní nebo čtyřkolku s dieselem a mocným zátahem odspoda. Technika využívání principu pozdního apexu je vhodná a bezpečnější pro všechny. Na okruhu je situace jiná a záleží na situaci, ale nám jde nyní hlavně o aplikaci tohoto pravidla na běžnou silnici. Pak by se vám už nemělo stát, že jste v zatáčce moc rychlí, že špatně odhadnete místo a úhel zatočení a že budete upravovat svou stopu a rychlost v zatáčce.

  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz