Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Jak české značky dobývají svět

Ekonomika

  8:42
Přestože jsme zvyklejší na reklamu zahraničních značek u nás, existuje také opačná cesta. Řada českých značek úspěšně dobývá okolní svět. A někdy za pomoci oceňovaných reklam.

Vítězná reklama foto: Youtube.comReprofoto

 Když Škoda Auto představila během vánočních svátků českým divákům svou britskou kampaň na Škodu Fabii, oceněnou loni na podzim v soutěži British Television Advertising Craft Awards coby nejlepší reklama roku, byla to jen jedna z ukázek jejích reklamních aktivit mimo český trh. Globální potenciál této značky je dnes velký a anglická reklama není jediná, kterou zahraniční odborníci oceňují.

 Na webových stránkách Ads of the World, zaznamenávajících kreativně zajímavé reklamy z globálního trhu, se během letošního ledna objevila Škoda Auto hned několikrát. Návštěvníci tohoto odborného webu ocenili například její tiskové inzeráty určené pro italský trh, které vyrobila milánská pobočka agentury Cayenne.

 Na australském trhu se zase loni na podzim objevila televizní reklama, kde auto Škoda opět vznikalo z netradičního materiálu. Zatímco v oceněné britské reklamě od agentury Fallon ji cukráři upekli, v australské reklamě se představila Škoda Octavia vytvořená z písku. Tato reklama souvisela s návratem Škody na australský trh po 25 letech.

 Škoda je navíc mezinárodní brand, u nějž lze dobře pozorovat změnu vnímání a zákaznických očekávání, která se s ním spojují. „Ze všech automobilových značek z bývalých komunistických zemí se pouze Škodě podařilo setřást očekávanou ,lacinost‘. V roce 2000 asi 60%obyvatel Velké Británie prohlašovalo, že by nikdy ani neuvažovali o tom koupit si Škodu. O osmnáct měsíců později klesl tento údaj na 42 % a prodeje Škody se naopak zvýšily o 23 %, především díky kombinaci atraktivního výrobku a vtipné reklamní kampaně, která nový vůz přímo konfrontovala s jeho někdejším negativním vnímáním,“ uvedl marketingový specialista Simon Anholt ve své knize Brand New Justice: the upside of global branding.

 Škoda je díky tomuto vývoji v současnosti nejen českým exportérem číslo jedna, ale také inovativním zadavatelem v oblasti globální reklamní komunikace.

 Není přitom jedinou českou značkou, která zahájila úspěšné marketingové tažení na zahraničních trzích. „Nejvíce globálních značek z nově vznikajících trhů se objevuje v kategorii nápojů,“ upozorňuje Anholt. V Česku tuto kategorii zastupují pochopitelně zejména exportéři piva, konkrétně Budějovický Budvar a Plzeňský Prazdroj. Přičemž zvláště Prazdroj, respektive jeho vlastník, tj. jihoafrická pivovarnická skupina SABMiller, neopomíná podporovat export rozsáhlou reklamní aktivitou.

„Nejprodávanějším českým pivem ve světě je Velkopopovický Kozel. Prodává se přibližně v 25 zemích, především v Evropě, ale i v zámoří. Dnes je celoevropskou značkou a těší se i marketingové podpoře - právě nyní si zažil televizní premiéru s reklamou ve Finsku,“ uvedl pro LN mluvčí Plzeňského Prazdroje Jiří Mareček. Ve Finsku a v Rusku také export Kozla podle jeho slov roste nejvíc.

 Další exportované plzeňské pivo Pilsner Urquell se prodává v 56 zemích, přičemž klíčovými jsou Německo, Spojené státy, Slovensko a Velká Británie. V Británii podporuje jeho prodej reklamní kampaň, do níž SABMiller investuje podle Marečka od listopadu 2006 do dubna 2008 zhruba dva miliony liber.