Klienti banky Zuno nedávno museli vyplnit dotazník o výši a původu svých příjmů při přihlášení do svého on-line bankovnictví. Pokud odpovídat odmítli, ke svým úsporám se nedostali.
ČTĚTE VÍCE: |
Také Air Bank připravila ve své aplikaci otázku na hlavní zdroj příjmů. „Klientům se zobrazuje jako nová zpráva přímo v internetovém bankovnictví. Pokud ji zavřou, zůstane jim v archivu zpráv a se svým účtem mohou nadále úplně normálně pracovat,“ vysvětluje mluvčí banky Vladimír Komjati.
Řada tuzemských finančních domů nový požadavek České národní banky zařadil do formuláře na založení nového účtu, i Air Bank to plánuje od druhé poloviny tohoto roku. Informace o příjmech ale musíte uvádět například ve smlouvě s Českou spořitelnou nebo mBank.
Již dříve ale Česká spořitelna své klienty s dotazy na citlivé údaje obvolávala a podobný postup lze čekat i u dalších tuzemských velkých bank. „Problematikou se zabýváme, týká se především elektronického bankovnictví a do konce roku splníme všechny nově požadované zákonné požadavky,“ přibližuje mluvčí ČSOB Pavla Hávová. Banky se také svých klientů ptají při osobních rozhovorech.
Důvodem k vyzvídání jsou zákony proti špinavých peněz a financování terorismu. Dosavadní praxe byla přitom taková, že banky kontrolovaly pouze podezřelé pohyby na svých účtech.
Pokud například na konto přišla částka přesahující tisíc eur (26 tisíc korun), musel být odesílatel jasně identifikovatelný. Při příchozí platbě vyšší než 15 tisíc eur (389 tisíc korun) musela banka zjistit jak původ, tak navíc i účel transakce. V případě, že klient informace neposkytne, banka mu účet většinou zruší.
Anketa
Museli jste u své banky vyplňovat dotazník o příjmech?
České národní bance ale nyní tento postup nestačí. Dotazování podle něj naplňuje zásadu „poznej svého klienta“. „Získávání informací o smyslu a průběhu obchodu či obchodního vztahu má vytvořit podmínky pro vyhodnocení znaků podezřelého obchodu,“ řekl serveru Lidovky.cz mluvčí ČNB Tomáš Zimmermann.
Odborníci o účinnosti a smyslu podobných dotazníků pochybují. „Pokud někdo bude chtít prát špinavé peníze, tak si vymyslí jakoukoli legendu o původu těch peněz,“ míní Kamil Kouba, bývalý dlouholetý expert protikorupční policie na případy praní špinavých peněz.
„Samozřejmě není v moci bank všechny klienty hloubkově prověřit. Měly by však spíše důkladně prověřovat původ těch peněz," dodává expert, podle kterého se jedná ze strany bank jen o alibismus.