Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Jak poznat on-line zloděje? Divný mail, špatný monitor i chudý kraj

E-shop (ilustrační foto). foto: Shutterstock

Doporučujeme
PRAHA - Podvodníci s falešnými doklady nebo ukradenou platební kartou způsobují e-shopům škody v řádu milionů korun ročně. Internetové obchody už jsou ale na zloděje připravenější než v minulosti. Dokáží je poznat podle podezřelé adresy či množství nevyzvednutých zásilek.
  6:30

Podezřelé zákazníky rozeznávají nastavené algoritmy, žádný “policajt“ za počítačem. Například firma Twisto.cz používá 637 faktorů, které jí napovídají, zda je rozumné zájemci umožnit používání své služby. Rozhoduje třeba to, pod jakou adresou zákazník vystupuje.

„Zkoumáme strukturu emailové adresy. To spočívá ve strojovém ‚pochopení‘, že například michal.smida@twisto.cz je něco jiného než k.u.r.a.t.k.o.6.6.6@hotmail.com,“ popisuje Michal Šmída, jeden ze zakladatelů služby Twisto.cz.

Proklepáváním zákazníků si firma především chrání svůj byznys, který spočívá v nabízení odložené platby. To znamená, že zákazník e-shopu, který s Twistem spolupracuje, zaplatí za zboží až za dva týdny (s příplatkem) nebo jej vrátí. Riziko podvodu tedy nese Twisto.

PSALI JSME:

„Mezi dalšími parametry, které firma monitoruje, patří například rozlišení monitoru zákazníka, používaný operační systém, denní doba nákupu, historie objednávek, předmět objednávky nebo geolokační data,“ popisuje Michal Šmída.

PODVODNICKÉ PERLIČKY

Zákazník z Nového Jičína použil 28 různých e-mailových adres.

66 % podvodů při nákupech v e-shopech se dopouštějí muži.

Zákazník z Prahy 7 využíval 26 různých jmen.

K největšímu množství podvodů pdochází mezi druhou a šestou ranní, nejméně naopak mezi desátou a šestnáctou hodinou.

Jeden ze zákazníků zkoušel objednat zboží téměř dvěstěkrát, aniž by se mu systém podařilo obelstít.

Zákazník udal postupně 31 různých telefonních čísel.

Zdroj: Twisto.cz

V praxi to znamená, že zákazníka může o využití služby připravit to, jak má vybavený počítač – například uživatelé monitorů s nižším rozlišením jsou podle firmy 2,7krát rizikovějšími klienti než ti, kteří mají moderní obrazovku. Algoritmus využívá také například takzvané heatmapy, které mimo jiné monitorují kriminalitu v dané oblasti či přímo v konkrétní ulici.

Nejproblematičtějším regionem je podle dat Twista Ústecký kraj, nejméně podvodů pak páchají lidé ze středních Čech. I stroje se však pochopitelně můžou mýlit.

„Může se stát, že vyhodnotíme jako rizikového i někoho, kdo by fakturu zaplatil v pořádku. Takový zákazník samozřejmě není apriori zločincem. E-shop mu nabídne jiné platební metody - dobírku, bankovní převod nebo platbu kartou online,“ dodává Michal Šmíd z Twista.

99,7 procenta úspěchu

E-shopy, které nabízejí výše zmíněné odložené platby, mají ale zpravidla také vlastní metody, kterými podvodníky odhalují.

Například webový obchod Bonami tvrdí, že zloději nejvíce zneužívají nabízené výhody, jako jsou kredity na nákup či měsíční lhůta na vrácení zboží. Zástupci e-shopu tvrdí, že dokáží rozpoznat podvodníky s velkou přesností.

Nakupování na internetu (ilustrační foto).

„V současnosti vyhodnocujeme zákazníky podle velikosti objednávek, míry jejich rušení, převzetí zásilek, vratkovosti a hlášení problémů. Dokážeme velice přesně identifikovat problémové klienty,“ popisuje šéf Bonami Václav Štrupl. O vysoké míře úspěšnosti zápolení se zloději dokladů a karet, kteří s jejich pomocí na webu objednávají zboží, mluví i další oslovené e-shopy.

Například Mironet, zaměřující se na elektroniku a výpočetní techniku, přiznává, že odhalování takových lidí je obtížné. Přesto se alespoň daří zabránit tomu, aby se zloději ke zboží dostali.

„Jelikož máme poměrně sofistikované prověřování, dokážeme eliminovat až 99,7 procenta podvodníků,“ tvrdí technický ředitel Mironetu Filip Uher.

Autor: