Podobné postupy mají znaky klamavé obchodní praktiky a jsou v rozporu se zákonem, uvedl právní poradce dTestu Jan Votočka.
ČTĚTE TAKÉ: |
Většina prodejců si podle časopisu dává pozor, aby při slevách postupovala v souladu se zákonem. Najdou se však i tací, kteří povánočních nákupů zneužívají.
Slevy se například vztahují jen na nejlevnější sortiment v prodejně, kdežto výrobky, které zákazníky skutečně zajímají, jsou zlevněny jen minimálně, nebo jsou již vyprodané.
Někteří prodejci se také snaží minimalizovat své budoucí náklady s možnými reklamacemi. Děje se tak nejčastěji prohlášením, že na zlevněný sortiment neposkytují záruku vůbec, nebo jen v kratší lhůtě. "Nic takového však není možné, i na zlevněné zboží platí záruka 24 měsíců, a to ze zákona," uvedl Votočka.
Výprodeje budou pokračovat i v lednu
Výjimkou je reklamování věci pro vadu, pro kterou byla právě sleva při koupi poskytnuta. Naopak nelze dopředu poskytnout slevu pro vady, které v budoucnu teprve vzniknou. To by bylo obcházení zákona a odpovědnosti prodejce, dodal. První obchodníci zahájili velké výprodeje sezonního zboží již během svátků.
Jak vrátit dárek? |
Lidé si tak mohou se slevou nakupit například zimní oblečení, sportovní potřeby a elektroniku či nábytek. Výprodeje, pomocí kterých se obchodníci snaží po předvánoční nákupní horečce opět přilákat zákazníky do prodejen a zbavit se zbývajících zásob sezonního zboží, budou pokračovat i na začátku příštího roku.