26. února 2017 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Jak se designuje Porsche 911. S každou generací vzniká úplně nové auto

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Porsche 911. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Porsche 911. | foto: Archiv
STUTTGART Porsche 911 patří k automobilovým ikonám a je i jednou z ikon produktového designu. Jeho charakteristický tvar uchvacuje motoristy již přes padesát let. Zdánlivě je 911 stále totéž auto, v praxi se ale hodně změnilo. Pro designéry je tato postupná evoluce a lpění na tradicích velkou výzvou.

Každá nová generace Porsche 911 je evolucí té předchozí a mezigenerační změny mnohdy postřehnou jen ti největší znalci. Auto se mění v detailech, které mu umožňují zůstat moderním a přitom nadále odkazovat na původní model a nést jeho nezaměnitelné proporce. Že to není pro designéry lehký úkol, LN vysvětlil Matthias Kulla, šéf designu sportovních vozů Porsche.

Mnozí se mohou domnívat, že má tu nejsnazší práci na světě, protože změny na 911 jsou jen kosmetické. Jenže to není docela pravda, i když 911 vypadá zdánlivě stejně, s každou generací se změní téměř celé auto.

„Na nové generaci začínáme pracovat prakticky ihned, jak je uvedena na trh generace aktuální,“ popisuje Kulla v podstatě nekonečný proces vývoje designu ikonického vozu německé značky. A zdůrazňuje, že i když se auto zdá už po léta téměř stejné, dochází k výrazným změnám. K těm Porsche nutí nejen jakési puzení inovovat samotné auto, ale i konkurence.

„Ta je čím dál kreativnější a to nás nutí přicházet s novými návrhy, které jsou ještě emotivnější a sofistikovanější než ty předchozí,“ vysvětluje šéfdesignér sportovních vozů. „Inspiraci samozřejmě čerpáme i u našich vlastních produktů,“ říká Kulla.

Nové Porsche 911 R
Do Prahy v sobotu dorazily desítky vozů Porsche 911.

Podle něj jsou velkou inspirací i designové studie, kterými se Porsche chlubí na autosalonech. Za příklad dává studii Mission E z roku 2015, která přinesla celou řadu nových designových prvků a která bude inspirací pro řadu sériových modelů. Prvky použité na Mission E slouží spíše jako inspirace pro další rozvoj designu konkrétních součástí auta.

„Důležité je, že Mission E i přes své nové prvky vypadá nadále jako staré známé Porsche. To je dáno tím, že v sobě nese určité prvky DNA designu značky,“ zdůrazňuje Matthias Kulla.

Ono DNA, určitý historický odkaz značky, je ovšem především v případě modelu 911 do velké míry svazující. „I když hledíme do budoucnosti, musíme historii neustále respektovat,“ vysvětluje Kulla a rovnou popisuje společné prvky všech generací 911:

Magazín Index LN vychází 27. února.

„Tím na první pohled nejjasnějším je silueta vozu, která je založena na typických proporcích auta. Mezi ně patří krátký rozvor náprav a dlouhá a nízká záď. Grafika bočních oken také během let prodělala jen drobné změny,“ říká. Důležité je přitom podle něj uvědomit si, že i když vizuální dojem zůstává stále velmi podobný padesát let starému originálu, jsou od sebe původní a nejnovější generace 911 z hlediska velikosti doslova na míle vzdáleny.

Tento zásadní nárůst velikosti v čase je způsobem řadou požadavků. Velkou roli hrají bezpečnostní regule. Čím dál větší roli také hraje komfort posádky, který u starších sportovních vozů tak důležitý nebyl.

Chvíle pro nové technologie

Designéři u moderních aut musí respektovat i další požadavky doby. „Velkou výzvou jsou kola. Dnes totiž vzhledu auta dominují mnohem více než kdysi. Široké blatníky a nízká silueta vozu úlohu kol ve vzhledu ještě zdůrazňují,“ vysvětluje šéfdesignér Porsche.

Kola samozřejmě nejsou jen estetickou záležitostí, mají i své funkční opodstatnění. Musí například na vozovku přenést mnohem větší výkon motoru. Ai nároky motoru, který má v základní verzi aktuální generace výkon 420 koní, jsou z hlediska chlazení a přísunu vzduchu od požadavků původního motoru s výkonem 130 koní velmi odlišné. A to pochopitelně ovlivňuje návrh vozu.

Naopak určité změny, které si dříve designéři nemohli dovolit, umožňuje nová technika. „Velké změny přinesly v oblasti světlometů LED technologie,“ vysvětluje Matthias Kulla. LED světlomety dávají designérům volnost, ale u Porsche je přitom zatím využili jen ke zdůraznění čistého oválného tvaru světlometů tradičního modelu. A samozřejmě k větší funkčnosti.

Jak vidí auta muž, který namaloval sporťák Jamese Bonda, jak se změnily Škodovky za časů Jozefa Kabaně a jak se žije mladým českým (auto)designerům? Čtěte v magazínu Index, který vychází v pondělí 27. února v LN.

Luděk Vokáč
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.