Mrazivá fronta Cooper (jejíž pojmenování si prý zaplatila značka Mini) sužuje celou Evropu, sněží dokonce i ve Španělsku nebo i na severu Afriky! Kdo ale musí jezdit autem, trpí asi nejvíc. Jak ovšem auto správně připravit či jak se nenechat silným mrazem znehybnět?
Startování
Akumulátor auta dostává zabrat asi nejvíc a jestli jste si ho před zimou nedobili, čeká vás teď kruté období. Doporučuje se nezapínat spotřebiče, dokud nenastartuje motor, takže nechte zhasnutá světla, vypněte rádio a hlavně vyhřívání oken či sedadel (tohle všechno zkontrolujte, než vůbec strčíte klíček do zapalování a otočíte s ním). Diesely musí žhavit, takže jsou náchylnější na stav akumulátoru.
Pravidlo "nastartovat a odjet" se sice doporučuje kvůli rychlému ohřevu motoru a ostatních komponent auta (převodovka a diferenciál), ale v těchto podmínkách není úplně od věci nejdřív nastartovat a nechat motor rozbíhat u stojícího auta, než ho očistíte a oškrábete.
Další tipy
|
Motor se vám aspoň trochu prohřeje a pomůže vám s odstraněním ledu z oken a vyhříváním interiéru. Také můžete včas odhalit nějaký problém, třeba zamrzající naftu nebo vynechávání motoru, takže je lepší, když vám auto zůstane stát před domem než po dvou kilometrech na rušné křižovatce.
Palivo
Majitelé benzínových aut mají svým způsobem vyhráno, nejvíce problémů čeká na řidiče dieselů. Rozhodně si kupte aditivum do nafty, které stojí kolem 150 korun. Zabrání jejímu "gelovatění", takže byste měli bez problémů dojet i v teplotách pod -20°C. Tankujte u značkových pump, kde je slušná záruka, že koupíte skutečně "zimní" naftu. Přesto se na to nespoléhejte a raději ještě kupte "zimní" aditivum. V nouzi můžete dát do nafty trošku benzínu, ale nejprve si to ověřte u výrobce, zda je to u vašeho auta možné.
Další kapaliny
Předpokládáme, že nemrznoucí směs v chladiči je u vašeho auta samozřejmost... Nezapomínejte ale ani na ostřikovače a rozhodně kupte náplň do aspoň -30°C. Pokud si nejste jistí, co máte v ostřikovačích, vypotřebujte zbytek (pokud to jde) a dolejte náplň s co nejnižší teplotou tání.
Jízda
Prvních několik kilometrů jezděte velmi obezřetně, nepospíchejte na převodovku a nepřetěžujte motor. Zmrzlému agregátu trvá asi 10 - 15 km, než se dostane do provozní teploty, u dieselů to trvá ještě trochu déle. Proto zbytečně nevytáčejte motor. Pokud vás čeká jízda s velkým zatížením, není od věci auto nejprve projet a ohřát a teprve potom naložit po střechu. Nezapomeňte vyzkoušet správnou funkci řízení a brzd, v silném mrazu trpí všechno.
Výbava
Lopatka, košťátko a pevná odolná škrabka přijdou vhod skoro každé ráno. Rozmrazovací sprej koupíte také kdekoli, ale nenechávejte ho v autě! Je vám k ničemu, když se k němu přes zamrzlé zámky nemůžete dostat...