17. dubna 2009 10:56 Lidovky.cz > Byznys > Auto - Aktuality

Jaká budou pravidla šrotovného

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 26Diskuse
šrot vrak | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy šrot vrak | foto: ČTK
PRAHA Na šrotovné je možné zaznamenat mnoho rozličných názorů. Ať už jsou jeho ekonomické dopady jakékoliv, ukazuje se, že je pro běžné spotřebitele účinnou pobídkou pro nákup nového vozu. V jaké podobě by mohlo být od září také u nás?

Narovnání podmínek v podobě možnosti odpočtu DPH na osobní automobily bylo pobídkou firmám pro nákup nových automobilů, jejichž poptávka byla od počátku letošního roku velmi malá. Zvýšení nákupů nových automobilů soukromými osobami má naopak od podzimu zajistit pobídka státu ve výši 30 tisíc korun, pro niž se vžil pojem šrotovné.

Tento druh podpory prodeje nových vozů není žádnou novinkou vymyšlenou při této hospodářské krizi. Stejný princip se již řadu let používal například ve Španělsku, Portugalsku, ale také ve Francii a dalších zemích.

Očekávané podmínky pro šrotovací prémii

Podmínkou získání nároku na příspěvek ve výši 30 000 Kč zřejmě bude ekologická likvidace automobilu staršího deseti let, který vlastníte více než dva roky. Tím se zamezí spekulacím při koupi nových vozů, kdy si někdo registruje vrak, který okamžitě nechá zlikvidovat. „Šrotovací“ příspěvek zřejmě bude možné použít pouze na nákup nového automobilu s cenou do 500 000 Kč, který produkuje nejvýše 160 g CO2 na každý kilometr jízdy. To odpovídá kombinované spotřebě přibližně 6,9 l/100 km benzinu a 6,0 l/100 km nafty.


Podpora prodeje nových automobilů je důležitá nejen kvůli tomu, že dá řadě lidí v systému výroby a obchodu s automobily práci, ale také z toho důvodu, že dojde k omlazení vozového parku. To má samozřejmě vliv na ekologičtější provoz, protože nové automobily musejí splňovat přísnější emisní limity. Opomenout nelze ani větší bezpečnost, protože nová auta jsou jsou vybavena například airbagy nebo ABS.

Ještě nejsou známa přesná pravidla
Šrotovné je podpůrným prostředkem, který zapůsobí především na tu skupinu lidí, která by jinak o koupi nového automobilu ani neuvažovala. Vezmeme-li v úvahu, že dnes lze nejlevnější auta pořídit za přibližně 180 000 Kč, tak zmiňovaná podpora prodeje představuje více než 16 procent z ceny.

V současnosti ještě nejsou přesné podmínky pro způsob vyplácení šrotovného stanoveny. Dokonce není známo, ani zda se použije podobný systém, jako mají například na Slovensku nebo v Rakousku, kde je šrotovné podmíněno také slevou od výrobce či prodejce automobilu ve stejné výši. Naopak Německo, jehož model by podle dostupných informací mohl být nejpravděpodobněji použit také pro Česko, vyplácí šrotovací pobídku nezávisle na zvýhodnění prodejců.

Jasné není zatím ani to, zda šrotovné dostane vyplacené přímo kupující automobilu po prokázání nákupu vozu, nebo bude pro kupce jen slevou při nákupu a o jeho vyplacení požádá až prodejce.

Jen pro nákup úspornějších a levnějších vozů
Za šrotovné ale není možné nakoupit jakýkoliv automobil. Jelikož se jedná o pobídku určenou pro určitou cílovou skupinu lidí, tak je omezeno, že nakupovaný automobil musí stát včetně DPH do půl milionu korun.

Dalším omezením, které nelze opomíjet, je produkce nejvýše 160 g CO2 na jeden kilometr jízdy. Tato hodnota je běžně udávána v technických údajích o vozidlech, nicméně je těžké si pod ní cokoliv představit. Převedeno do srozumitelné řeči se jedná o automobily s hodnotou kombinované spotřeby do 6,9 l/100 km se zážehovým motorem a do 6,0 l/100 km se vznětovým motorem.

V případě, že uvažujete o automobilu s motorem o objemu do přibližně 1,2 litru, nemusíte se tímto omezení zaobírat. Když ale vybíráte z větších kubatur, opomíjet jej nelze. Například Dacia Logan s nejmenším nabízeným zážehovým motorem 1,4 litru se do tohoto limitu nevejde, protože má kombinovanou spotřebu 7,0 l/100km, což odpovídá 165 g CO2 na jeden kilometr.

Za šrotovné získá stát DPH
Předpokládá se, že na účely této podpory prodeje nových automobilů bude vyčleněna částka 2,5 miliardy korun. Alespoň částečnou návratnost těchto peněz by mohly zajistit příjmy z DPH, které soukromí kupující při koupi vozu zaplatí. Při již jednou avizované ceně 180 tisíc za nové auto činí výběr DPH 28 700 Kč za jeden vůz. Pobídky samozřejmě využijí i lidé, kteří o nákupu nového vozu stejně uvažovali, nicméně vybrané DPH od nováčků při koupi nového vozu jistě zanedbatelné nebude. Dopad na státní rozpočet proto bude přijatelný.

  • 26Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.