Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Budu jezdit na Slovensko místo ČD, plánuje už jednou odmítnutý Jančura

Slovensko-cest

  17:05
PRAHA/KOŠICE - Podnikatel Radim Jančura se nevzdal myšlenky, že od ministerstva dopravy získá dvě linky na Slovensko, které v současnosti provozují České dráhy. Už letos na jaře ale úřad nabídku jeho RegioJetu odmítl. Podnikatel s ní však plánuje přijít znovu.

RegioJet představil nový vagon od rumunské firmy Astra. Celkem jich objednal deset za 250 milionů korun. foto: MAFRA - Michal Šula

Ve hře jsou lukrativní linky Ex1 a Ex2, které jezdí z Prahy do Žiliny a jedna z nich pokračuje i do Košic. Stát tato spojení dotuje 360 miliony korun ročně. To je také hlavní argument Radima Jančury, proč by měl trasy převzít jeho RegioJet.

„Věřím, že nám tentokrát české ministerstvo řekne, že s naším převzetím spoje souhlasí,“ říká sebevědomě brněnský podnikatel, majitel holdingu Student Agency. Linky chce provozovat na komerční riziko. Věří tedy, že si na sebe vydělá i bez státního příspěvku.

Už letos na jaře ale Jančura s podobnou nabídkou neuspěl. Ministerstvo dopravy mu tehdy mimo jiné odpovědělo, že s Českými drahami nelze současnou smlouvu jednoduše vypovědět. Státní dopravce ji má uzavřenou od roku 2009 na dobu deseti let.

PSALI JSME:

Linky směřující na Slovensko navíc nejsou na seznamu tendrů ministesrtva dopravy, které mají železniční podnikání v příštích letech otevřít. Jančura přesto věří, že bude spoje Praha – Žilina provozovat od prosince příštího roku.

I kdyby RegioJet s nabídkou neuspěl, je firma ve svém slovenském podnikání velmi aktivní. Už od roku jezdí typicky žluté vlaky na dotované trati spojující Bratislavu a Komárno.

RegioJet představil nový vagon od rumunské firmy Astra. Celkem jich objednal...
RegioJet představil nový vagon od rumunské firmy Astra. Celkem jich objednal...
RegioJet představil nový vagon od rumunské firmy Astra. Celkem jich objednal...
RegioJet představil nový vagon od rumunské firmy Astra. Celkem jich objednal...

Od příštího týdne zamíří dceřinná společnost Student Agency také na trasu Praha – Košice, kterou bude projíždět jednou denně. V tomto případě jde do boje s Českými drahami (na slovenském území se ZSSK, slovenským státním dopravcem) a od prosince i s Leo Expressem. Na trati navíc nabídne velmi laciné jízdné – devět eur za jednosměrnou jízdu.

To je téměř třetinová cena oproti současnému tarifu Českých drah. Radim Jančura se dušuje, že nejde o zaváděcí cenu, ale je možné, že nabídka v tarifech zůstane.

„Je samozřejmě možné, že cenu časem zvýšíme, ale je šance, že taková bude napořád. Stejný tarif už máme na naší současné trase Praha – Žilina, kde jsme v zisku (v tomto případě jde o nedotovaný spoj, pokračování trati Praha – Ostrava – pozn. red.). Fígl je v tom, že toto spojení jezdíme zásadně s deseti vozy a v takovém počtu můžeme za tuto cenu provozovat úplně nádherně,“ tvrdí Jančura.

Věří si i na další trasu

Slovenské plány RegioJetu tím nekončí. Firma se – podobně jako u dotovaných spojů Praha – Žilina – pokusí získat trať, kterou nyní provozují slovenské dráhy ZSSK. Konkrétně jde o rychlíky Košice – Bratislava.

„Vyjednáváme se slovenskou vládou o převzetí rychlíků z Bratislavy do Košic. Myslím si, že jim nezbude nic jiného, než trať předat nám. Budeme tam jezdit rychleji, kvalitněji a levněji,“ tvrdí přesvědčeně Jančura. Dohodu ale zatím žádnou nemá.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!