Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Jančura: Stanjura mě ujistil, že pozemky od drah kupovat nebude

Ekonomika

  15:45aktualizováno  16:17
PRAHA - Radima Jančuru, majitele železničního dopravce RegioJet potěšila návštěva u ministra dopravy Zbyňka Stanjury (ODS). Ten jej totiž ujistil, že stát nekoupí od Českých drah pozemky pod kolejemi za osm až 12 miliard. Společně se také shodli na otevírání železnic soukromým dopravcům.

Radim Jančura foto: Lidové noviny

Jančura záměr prodat státu pozemky za miliardy dlouhodobě kritizuje. "Jsou to pozemky pod kolejemi, takže naprosto bezcenné pozemky, které by si stát zpátky koupil," uvedl podnikatel. Ministerstvo dopravy podle něj bude hledat možnosti, jak tyto pozemky vrátit zpátky státu, aniž by za to daňový poplatník musel něco zaplatit.

"Hledáme cesty jak to udělat jinak, než modelem, který tady byl v minulých letech, tedy prodejem za odhadní nebo tržní cenu," řekl po jednání Stanjura.

ČTĚTE TAKÉ:

Ministerstvo podle něj prověřuje všechny možnosti a věří, že se jich podaří najít hned několik. Tato možná řešení pak ministr předloží vládě, protože podle něj jde o širší problematiku, o které by měl rozhodnout právě kabinet. V minulosti například uvedl, že zvažuje možnost pozemky převést na základě zvláštního zákona.

Jančura chce jezdit do Brna bez dotací

České dráhy v otázce spravování majetku zastávají názor, že veškerý majetek musí být prodán za tržní cenu, kterou ocení nezávislý znalec, reagoval mluvčí společnosti Radek Joklík. Upozornil, že zástupce drah u dnešního jednání mezi ministrem Stanjurou a majitelem konkurenčního RegioJetu nebyl a že tedy nezná obsah jednání, ani jeho závěry.

Dotace pro dráhy

Trať mezi Prahou a Brnem je podle údajů ministerstva dopravy nejvíce dotovaným spojením na tuzemské železnici.

České dráhy na její provozování v roce 2010 dostaly příspěvek 625 milionů korun.

JAK STÁT DOTUJE RYCHLÍKY

Výsledkem jednání je podle Jančury rovněž shoda na postupném otevírání tuzemských železnic soukromým dopravcům. Mělo by se tak dít pomocí odstranění dotací z rychlíkových tratí, na kterých je možné jezdit bez dotací.

Podle Jančury je to zejména trať z Břeclavi přes Brno a Prahu do Ústí nad Labem, na které by RegioJet chtěl od roku 2014 začít podnikat bez dotací. Jančura ale požaduje odchod současného provozovatele, Českých drah, po vstupu RegioJetu.

Pokud bude zájem, aby České dráhy na této trati jezdily i po vstupu RegioJetu, ať přijdou o dotace už nyní, vyzval Jančura. S ministrem se kvůli tomuto tématu má sejít opět za dva týdny.

Autoři: ,