V letech 2010 a 2011 dokázaly americké korporace své marže udržet kontrolou mzdových nákladů a snižováním počtu zaměstnanců. Tyto možnosti se ovšem pomalu vyčerpávají - nebýt společností z oblasti informačních technologií, jako je například Apple, zisk firem z indexu S&P 500 by zaznamenal dokonce pokles. Přesto z hlediska míry překvapení nelze dosavadní výsledkovou sezónu v USA hodnotit negativně. Více než 70 procent společností totiž zveřejnilo vyšší čistý zisk, než analytici odhadovali. V tomto směru dopadly hůře výsledky na úrovni tržeb, které téměř z 60 procent zaostaly za očekáváním. Navíc jejich růst klesá již několik čtvrtletí po sobě a aktuálně se blíží nule.
Ukazuje to na stále slabou spotřebitelskou poptávku v USA. Příčinou nízké domácí poptávky je bezesporu stále vysoká nezaměstnanost. Ta externí zase pokulhává především díky dluhové krizi v Evropě a zpomalení růstu v Asii. Málokoho asi překvapí, že výsledky evropských firem dopadly ještě hůře. V rámci evropského akciového indexu BE500 u dosavadních výsledků za druhý kvartál sice lehce převažují pozitivní překvapení, meziroční pokles zisků ovšem dosahuje 6 procent. Ani výhled na zbývající část roku není příliš optimistický.
Podle současných odhadů na 3. čtvrtletí hrozí, že v meziročním srovnání zisky amerických společností klesnou poprvé od roku 2009.
JANEČKA: Kam se vytratil růst?
Výsledková sezóna 2. čtvrtletí je téměř u konce a je zřejmé, že růst firemních zisků se po dvou letech v USA téměř zastavil.
Akciové trhy v západní Evropě neudržely růst a hlavní indexy pokračují v poklesu. foto: Reuters
Armáda tvoří registr potenciálních branců. Speciální systém má zmapovat, kdo by byl schopen bránit Česko
Za návrat černého kašle mohou i nové vakcíny, říká virolog. Upozorňuje také na vliv migrace z východu
Cíl útoku: Moskva. Teroristé Islámského státu se upnuli na Rusko, jsou z nich nervózní i tálibánci
Ojeté elektroauto je dobrá koupě. Životností překoná diesel či benzin, pozor jen na jednu „výbušnou“ věc
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...