Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Jarní přípravu auta neuspěchejte, zima se ještě nevzdává

Ekonomika

  17:10
PRAHA - Ačkoliv nám poslední dny přinesly po týdnech plných mrazu a sněhu i trošku teplejší a slunečnější počasí, zima se ještě nevzdává. Neměli bychom podléhat dojmu, že jaro už přišlo a hromadně odhazovat zimní bundy a rukavice nebo se přezouvat do jarní obuvi. Totéž platí i pro vaše plechové miláčky.

Jaro na silnicích foto: Reprofoto

Sníh a mráz nás ještě definitivně neopustil, na přezouvání do letních pneumatik je tedy ještě čas.

Z důvodu bezpečnosti obecně platí, že s přechodem na letní pneumatiky je lepší chvíli počkat, nežli přezouvání uspěchat. Směs zimních pneumatik je proti té u letních pneumatik měkčí a tím si při teplotách nižších než 7°C zachovávají mnohem lepší přilnavost na sněhu nebo zmrzlém povrchu, ale i na suché vozovce.

Přezouvat s rozumem

Užití zimních pneumatik v chladnějším počasí také výrazně snižuje délku brzdné dráhy vozidla. Při venkovních teplotách kolem 15°C se však jízdní vlastnosti zimních pneumatik výrazně zhoršují, zvyšuje se jejich opotřebení při provozu a stoupá spotřeba paliva.

Podle vyhlášky by měla být hloubka vzorku letní pneumatiky minimálně 1,6 mm a zimní dokonce 4 mm. "To jsou ale opravdu nejzazší údaje. Bohužel platí pravidlo, že čím nižší je hloubka dezénu, tím vyšší je riziko aquaplaningu (ztráta řiditelnosti vozidla na mokré silnici), zhoršuje se přilnavost k vozovce a prodlužuje brzdná dráha," varuje obchodní ředitel autobazaru Auto ESA Tomáš Svoboda.

Jelikož pro letní pneumatiky jsou i jarní námrazy nebo zmrzlý déšť nepříjemným překvapením, měli bychom přezouvat s rozumem. Nežli tedy šetřit pneumatiku se 4mm vzorkem na příští zimní sezonu je lepším řešením ji na vozidle ponechat a "dojezdit". Čas pro přechod na letní pneu nastává ve chvíli, kdy teplota dlouhodobě stoupne nad 7°C.

Výměna pneumatik

Omytí a vyčištění vozu

S příchodem suchých silnic je také čas na generální úklid vozidla. Během zimy se mytí vozu často zanedbává, většina řidičů propadá skepsi jen při pomyšlení na to, že sotva co auto umyjí, hned je znovu špinavé. Je to však to nejhorší, co můžeme udělat.

Agresivní směs soli a nečistot nesmírně škodí laku a částem vozu, které jsou našim očím skryté, jako jsou části pod blatníky, spodek vozu a mezidveřní prostory.

"Vůz doporučujeme minimálně jednou do měsíce umýt, a to i za předpokladu, že má dále sněžit. Sníží se tak riziko koroze a prodlouží životnost vozu. Mimo to ušetříme za nákladné broušení, kytování, lakování nebo dokonce výměnu částí karoserie," vypočítává Tomáš Svoboda.

Mytí vozů v kartáčové myčce se přes zimu nedoporučuje. Plastové kartáče totiž ve styku s velkým množstvím nečistot lak proškrábou. "Nejšetrnější je auto nejprve opláchnout proudem vody, čímž nečistoty a agresivní látky alespoň částečně smyjeme. Poté jej zlehka umýváme šamponem a opět opláchneme vodou. Ideálně bychom jej měli setřít jelenicí," dodává Tomáš Svoboda.

Vůbec nejlepší možností je auto zavézt do tzv. bezdotykové myčky, kde svůj díl práce odvede aktivní pěna, která nečistoty z karoserie splaví a technik auto opláchne a navoskuje. Mimo to v myčce omyjí i spodek vozu a podběhy kol. V tomto případě sice budeme muset sáhnout hlouběji do kapsy, ale po náročné zimě se důkladná očista vyplatí.

Chraňte plasty v interiéru

Zimou, zejména extrémními teplotami, ale trpí i interiér vozu. Především negarážované vozy jsou v zimě dennodenně vystavovány mrazům, v létě pak vysokým teplotám a slunečnímu záření. Existují speciální přípravky, které chrání plasty před poškozením, zamezují usazování prachu a v neposlední řadě vůz krásně provoní.

I tady máme více možností, buďto čištění interiéru věnujeme vlastní čas a vůz si s nižšími náklady vyčistíme sami. Nebo namísto času obětujeme peníze a zavezeme vůz do specializovaného servisu, kde všechny tyto úkony provedou za nás.

Autor: