Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Jde o skutečné vlastnosti

Ekonomika

  11:17
Test Mercedesu GLK 320 CDI byl rozhodně velkým překvapením. Spíše než jen další kompaktní SUV jsem v něm našel hodně praktické a pohodlné auto, které skvěle padne do ruky.

Praktičnost kombi je Mercedesu GLK vlastní. foto: Daimler

Na rozdíl od všeobecného trendu, kdy se výrobce snaží často zbytečně své konkurenty překonávat hlavně čísly v technických údajích, se Mercedes vydal jinou cestou. Se svým novým kompaktním SUV je nejmenší ze všech tak zvaných prémiových vozů tohoto segmentu a současně se nesnaží upoutat jakkoliv přehnaně sportovním vzhledem. Ba právě naopak. Jeho ostré rysy svádějí k přesvědčení, že se spíše jedná o opravdový off-road.
 
Praktičnost kombi je Mercedesu GLK vlastní.

S délkou jen mírně přesahující 4,5 metru je tento vůz velmi obratný.
Příjemně se s ním manévruje i v mnohdy stísněných podzemních garážích, což je kromě rozměrů dáno i velkým rejdem. Hranatá karoserie umožňuje snadno odhadovat skutečnou velikost vozu. Tuto vlastnost ocení každý řidič nebo řidička při parkování. Mercedes GLK je postaven na základě „nízké“ třídy C a je standardně vybaven stálým pohonem všech kol s elektronicky ovládanou spojkou fungující jako závěr diferenciálu. Při standardní jízdě diferenciál rozděluje sílu motoru mezi nápravy v poměru 45:55.

Během testu pohon všech kol fungoval vzhledem k charakteru vozu na výbornou na všech druzích povrchu. Na suchu sice v některých případech poněkud otupoval ochotu modelu GLK k zatáčení, avšak vzhledem k tomu, že tento automobil doslova vybízí k rozvážnější jízdě, to nelze hodnotit jako negativum. Na mokrém povrchu bylo znát, že pohon všech kol zvyšuje stabilitu vozu a umožňuje bezpečný přenos značného točivého momentu naftového šestiválce.
Hranaté tvary jsou nejen na karoserii, ale také uvnitř.
Pohodové cestování Nejzábavnější svezení bylo s tímto vozem na zasněžených silnicích. Se zapnutým stabilizačním systémem o sněhu pod koly vlastně ani nevíte, ale když elektronického ochránce vypnete, nabídne tento jinak velmi kultivovaný vůz nečekané potěšení z jízdy s mírnou a překvapivě citlivě regulovatelnou přetáčivostí. Ta ale k tomuto vozu příliš nepasuje.

V daném segmentu je Mercedes GLK doslova nepřekonatelný ve schopnosti komfortního přesunu na dlouhé vzdálenosti - v tom je typickým vozem své značky. Doslova miluje jízdu přímým směrem a vyznačuje se minimem vibrací. Při přejezdu nerovností je sice přenáší tvrději, než by člověk čekal, ale přesto trvám na tom, že na dlouhé cesty mezi podobně velkými SUV není lepšího vozu.

Snad jediné, co lze při jízdě vysokými rychlostmi vytknout, je relativně větší aerodynamický hluk ozývající se od čelních sloupků nebo zrcátek. To je současně spolu s ručičkou rychloměru jediným rozdílem mezi jízdou rychlostmi 110 a 160 km/h.

Testovaný vůz měl označení GLK 320 CDI, což značí, že ho pohání již avizovaný třílitrový turbodiesel se šesti válci. Jeho nedílnou součástí je také samočinná sedmistupňová převodovka, s níž tvoří celek opět naladěný především na pohodové a ničím nerušené cestování. Když by její rychlostí řadilo BMW nebo Audi, hodnotil bych její činnost jako pomalou, v případě Mercedesu mi to ale nijak nevadilo. Při potřebě předjetí jsem si pomohl manuálním podřazením tlačítkem na volantu a v jiných případech jsem si užíval spíše jemnost a správné načasování změny rychlostních stupňů. Jen pro úplnost uvádím, že během testu Mercedes GLK 320 CDI spolykal 9,9 l/100 km.

Vnitřek láká až na druhý pohled Na někoho může přístrojová deska modelu GLK působit stroze a zastarale. Mohu však zaručit, že jakmile za volantem tohoto vozu strávíte nějaký čas, její jednoduchost, věcnost a praktičnost si oblíbíte. To platí také pro kvalitu sedadel a též pro vynikající výhled všemi směry.

Vzhledem ke spíše menší délce nepřekvapí jen průměrný prostor vzadu, stejně tak jako menší místo pro zavazadla. Je ale potřeba upozornit, že toto hodnocení platí ve vztahu k jeho konkurentům. V praxi je ale vnitřní prostor dostatečný a troufnu si ho srovnat s první generací třídy ML, od které se GLK příliš neliší ani svými celkovými rozměry.

Mercedes GLK přináší do segmentu kompaktních vozů SUV nebývalou míru komfortu a kultivovanosti. Při tom všem si ale poradí také se středně těžkým terénem. Jistě zajímavou informací je ta, že Mercedes GLK je dokonce o téměř 80 tisíc korun levnější než sice o trochu prostornější, ale nižší kombi třídy C vybavené stejným ústrojím pohonu.

Autor: