Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Německé dálnice zdarma končí. Řidiči je budou objíždět přes jih Čech

Ekonomika

  10:50aktualizováno  13:36
BERLÍN - Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za jízdu na německých dálnicích. O zavedení mýtného rozhodl hlasy německé vládní koalice Spolkový sněm. Opatření kritizované tamní opozicí i některými evropskými státy se citelně dotkne i českých řidičů.

Německá dálnice – ilustrační foto. foto: Shutterstock

Výše mýtného se bude lišit v závislosti na objemu motoru a množství emisí. Desetidenní poplatek se bude pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (zhruba 68 až 676 korun), dvouměsíční od 7 do 50 eur (189 až 1351 korun). Nejdražší roční mýtné přijde na 130 eur (3513 korun).

Válka o mýto v Německu. Bude stát stamiliony eur ročně, spočítal autoklub

Podle Ústředního automotoklubu pozmění zavedení poplatku trasy Čechů jedoucích na dovolenou. Snaha vyhnout se mýtu na německých dálnicích bude podle této organizace nejzřetelnější u zimních dovolených, kdy lyžaři z tuzemska směřující do rakouského Innsbrucku nebo na sever Itálie budou stále častěji využívat trasu přes jižní Čechy. Změna postihne podle ÚAMK i cesty Čechů do Skandinávie, kdy zejména majitelé karavanů budou častěji využívat trasu přes Polsko.

Dálniční známka bude elektronická a řidiči si ji budou moci koupit na internetu, v mobilní aplikaci nebo na dálnicích poblíž německých hranic. Musí přitom uvést poznávací značku vozu i údaje o objemu motoru nebo jeho emisní normě. Pokud technické údaje nevyplní, bude jim automaticky účtován nejvyšší poplatek za vybrané časové období.

Německo už sice zákon o mýtném pro osobní auta schválilo v roce 2015, kvůli výhradám Evropské komise a protestům sousedních zemí ho ale dosud nezavedlo. Evropská komise původní normu považovala za diskriminační a spolkovou republiku loni v září žalovala u unijního soudu. Po zhruba dvou měsících se obě strany dohodly na kompromisu, který spočívá ve zvýhodnění velmi ekologických vozů a snížení cen za krátkodobé dálniční známky pro cizince.

Vítejte v Německu - ilustrační foto.

Spolkový sněm v pátek tento kompromis vtělil do dvojice novel navzdory odporu opozičních stran Levice a Zelených, podle níž je finančně nejistý, protievropský a zavádí nové hranice. Ministr dopravy je naproti tomu přesvědčen, že mýtné, které se má začít vybírat za dva roky, je spravedlivé, evropské a ekologické.

I nový návrh ale počítá s tím, že dálniční poplatky budou de facto platit jen zahraniční řidiči. Řidiči aut registrovaných v Německu mýtné sice také zaplatí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na dálničních poplatcích.

Daň z motorových vozidel platí němečtí řidiči v závislosti na stáří vozidla, výši emisí a druhu a objemu motoru. Obecně platí, že čím starší a škodlivější auto, tím vyšší je daň. U osobních vozů se běžně pohybuje v rozmezí několika desítek až stovek eur za rok. U nákladních aut hraje ve výpočtu daně roli i jejich hmotnost.

Schválený systém mýtného kritizuje několik evropských zemí, podle nichž je nadále diskriminační vůči zahraničním řidičům. Rakousko kvůli němu hrozí žalobou. „Z našeho pohledu je německé mýtné protiprávní,“ zopakoval svůj postoj ministr dopravy Jörg Leichtfried. Český premiér Bohuslav Sobotka projekt označil za diskriminační. ČR by se podle něj mohla připojit k případné žalobě.

Dálnice v Německu bude nutné platit předem, registrace bude online

Na německé politické scéně zase budí rozpaky finanční stránka plánu, který může být podle některých odborníků i ztrátový. Ministr dopravy Dobrindt si od zavedení dálničních poplatků pro osobní auta slibuje čistý roční příjem kolem 524 milionů eur.

Terčem debat je také otázka provozu na dálnicích v příhraničních regionech, které často využívají i cizinci. Výjimky v pohraničí žádá komora německých zemí Spolková rada, protože se obává, že by paušální zavedení mýtného ohrozilo příhraniční obchod a spolupráci.

Aktuální stav a výhled modernizace dálnice D1.
Aktuální stav a výhled modernizace dálnice D1.

Ministerstvo dopravy s výjimkami na dálnicích nepočítá a argumentuje tím, že cizinci už takhle budou osvobozeni od platby za použití silnic prvních tříd. Není vyloučeno, že kvůli tomu Spolková rada uplatní právo námitky, což by zavedení mýtného mohlo ještě zkomplikovat.

Spolková republika je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Nákladní vozy už za jejich použití platí řadu let.

JAK SE PLATÍ V EVROPĚ

  • V Evropě vybírá mýto podle ujeté vzdálenosti Francie, Řecko, Chorvatsko, Irsko, Polsko, Portugalsko, Španělsko a Itálie.
  • Časové poplatky, tedy časově omezené dálniční známky, uplatňuje Bulharsko, Česko, Maďarsko, Rakousko, Rumunsko, Slovensko a Slovinsko. Bezplatné jsou v Evropě dálnice a silnice například v Beneluxu, Skandinávii či Pobaltí (i zde se však platí za určité úseky, např. mosty nebo tunely).
  • Nově schválený zákon počítá s tím, že dálniční poplatky budou v Německu de facto platit jen zahraniční řidiči.
  • Řidiči aut registrovaných v Německu mýtné sice také zaplatí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel.
  • Za diskriminační vůči zahraničním řidičům považuje zákon několik evropských zemí, Rakousko kvůli němu hrozí žalobou, se skepsí na něj hledí i Česko.
Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!