17. dubna 2014 14:49 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Jehněčí a kůzlečí si dopřejeme jen
svátečně. Jatka jsou v Česku jedna

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Jehně – ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jehně – ilustrační foto. | foto: Shutterstock
PRAHA Zájem o jehněčí a kůzlečí maso roste v Česku v období Velikonoc proti běžnému roku až několikanásobně. Z dlouhodobého hlediska však stagnuje a se spotřebou okolo 0,4 kilogramu na osobu ročně zůstává toto maso okrajovou záležitostí. Výrazně však roste výroba produktů z kozího mléka.

"Spotřeba v České republice neroste, zůstává na úrovni 0,3 až 0,4 kilogramu za rok. Sezónní přebytky nabídky jehňat se prodávají do Rakouska a Německa, kde spotřebu zvyšují hlavně islámské menšiny," oznámil předseda Svazu chovatelů ovcí a koz Vít Mareš.

80 kg masa na hlavu

Jehněčí pečínka podle Romana Pauluse.

Češi snědí ročně v posledních letech okolo 80 kilogramů masa, více než polovinu z toho představuje tradičně vepřové. Jeho spotřeba je tak proti skopovému, jehněčímu a kůzlečímu zhruba stonásobná.

Na západ podle něj vyvážejí především větší chovatelé.

Většinu jehňat z menších farem zkonzumují rodiny či známí zemědělců.

"Prodej na farmářských trzích a ze dvora naráží. Na rozdíl od mléčných výrobků na povinnost zvířata zabít na jatkách a maso přepravovat a nabízet v chlazeném stavu," poznamenal Mareš. Tyto podmínky podle něj většina místních chovatelů nedokáže splnit.

"V předvelikonočním období zaznamenáváme nárůst prodejů v řádu desítek procent," uvedla mluvčí hypermarketů Globus Pavla Hobíková. Řetězec prodává jehněčí maso po celý rok.

"V České republice fungují pouze jedna jatka, která celoročně vykupují a porážejí jehňata. Jako jediný z řetězců od nich odebíráme jehněčí a skopové maso," dodala s tím, že přibližně desetinu skopového hypermarkety dováží z Velké Británie. Kozí maso v nabídce řetězce je výhradně domácího původu.

ČTĚTE TAKÉ:

Podle nákupčí řetězce Makro Terezy Smichovičové zaznamenává řetězec v období Velikonoc takřka trojnásobný nárůst poptávky po jehněčím a kůzlečím mase v porovnání s běžným rokem. "Prodeje jehněčího masa výrazně rostou také v období Vánoc," dodala.

Kozí sýry

Čerstvý kozí sýr s domácím hruškovým džemem a karamelizovanými ořechy.

S rostoucím zájmem o kozí sýry, které jsou hojně k dostání například na farmářských trzích, roste jejich produkce.

Zatímco v roce 2001 zhruba 1600 dojených koz ročně nadojilo mléko pro výrobu 85 tun sýrů, loni farmáři dojili již 3300 koz a produkce sýrů dosáhla 165 tun.

Zájem o jehněčí maso je celoroční a každoročně mírně roste, kůzlečí lidé kupují téměř výhradně na Velikonoce.

Zájem o skopové a kozí maso je v Makru velmi malý.

Jehněčí maso patří v Česku k dražším masům. Před Velikonocemi či Vánocemi navíc rostou jeho ceny zhruba o 20 korun na kilogram, uvedla Smichovičová. Na příklad kilogram chlazené jehněčí kýty bez kosti, která patří k nejprodávanějším částem jehněčího, se pohybuje v případě českého původu okolo 400 korun bez DPH.

U masa z Nového Zélandu, který je největším producentem jehněčího na světě, je zhruba o 80 korun nižší.

Nárůst díky dotacím

Početní stavy ovcí a koz, jejichž chovatelé mohou podobně jako chovatelé krav či pěstitelé chmele nebo škrobárenských brambor čerpat zvláštní dotace, v Česku v posledních letech výrazně vzrostly.

Zatímco v roce 2000 se v zemi chovalo 84 000 ovcí, loni byl jejich počet takřka trojnásobný a dosahoval 220 000 kusů. Počet chovaných koz a kozlů od vstupu země do EU vzrostl dvojnásobně na loňských 24 000.

Lidovky.cz, ČTK
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz