14. května 2017 16:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Ještě chvilku pracuj, než půjdeš na kafe. Necháte se šťouchat k lepším výkonům?

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Máme vlastní stroje a nástroje odvozené od standardních obráběcích nástrojů. My... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Máme vlastní stroje a nástroje odvozené od standardních obráběcích nástrojů. My... | foto: Anastasia Taskina
PRAHA Firmy na celém světě začínají testovat psychologické triky, jak nás přimět více pracovat. Průkopníkem je alternativní taxislužba Uber.

Pokaždé, když profesor Richard Thaler podepisuje jeden ze svých bestsellerů, připíše věnování „nudge for good“ – tedy něco jako pošťuchuj k lepšímu. Otec behaviorální ekonomie si je totiž moc dobře vědom, že různá na psychologii založená vylepšení, triky a tríčky, které mají lidem usnadnit a zlepšit život, mohou snadno zavánět manipulací s lidmi.

Dělicí linie mezi smutným smajlíkem, který vás přiměje příště zaparkovat raději mimo chodník a ikonkou, která vás ošálí a vmanipuluje do iracionální koupě nějakého předraženého nesmyslu, může být velmi tenká. A málokde je to tak citlivé jako v práci.

Jen si představte, že na vás budou vyskakovat okýnka se slovy „ještě chvilku pracuj a pak bude to kafe chutnat mnohem lépe“, nebo „pojď to dodělat, ať to máš z krku, než půjdeš spokojeně na oběd“. Jednoho to může naštvat, jinému ale přijít naopak vhod trochu popíchnout, aby bylo hotovo.

Uberpošťuchování

Přesně tohle dilema teď stojí před největší světovou „alternativní taxislužbou“ Uber. Jak nedávno ukázaly New York Times, pro své řidiče – o kterých zatvrzele tvrdí, že nejsou zaměstnanci, ale nezávislí smluvní partneři – vymyslel celou sadu takových pošťouchnutí k lepším výkonům. Přiznal to i mluvčí firmy s tím, že mohou kdykoliv nepřijmout v mobilní aplikaci další zakázku.

Dnes už mnohamiliardová korporace stojí na tom, že její řidiči budou jezdit co nejvíc a obsluhovat zákazníky rychleji než konkurence. Zlepšení efektivity taxikářů je ostatně jeden z nejslavnějších případů v behaviorálním výzkumu.

Proto se jim třeba na telefonu ukazuje „navádění“ do oblastí s vyšším výdělkem nebo ikonky nápadně se podobající těm, které se zobrazí ve špičkách, kdy je taková poptávka, že se cena zvedá třeba jedenapůlkrát nebo třeba dvakrát. A prý přímo i slovní motivační slogany a výzvy.

Těžko říct, nakolik je to za hranicí onoho pošťuchování k lepšímu světu. Nepochybně to otevírá mimořádně zajímavé dveře pro firmy na celém světě a ani ty naše nezůstanou pozadu. Proč také stát nad kolegy s bičem, když to jde po dobrém? Jen by měly mít na paměti staré přísloví, podle kterého všeho moc škodí.

  • 1Diskuse


Jan Klesla

Autor

Jan Kleslajan.klesla@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz