Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Ježíšek bude štědrý, Češi znovu utrácejí

Ekonomika

  13:25
PRAHA - Krátce před zahájením hlavní sezony vánočních nákupů vládne mezi obchodníky mírný optimismu a všichni shodně tvrdí, že Češi navzdory nejistému vývoji ekonomiky neomezí vánoční útraty. Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce. Loni v prosinci ale maloobchodní tržby navzdory příznivým předpovědím nakonec klesly meziměsíčně o 2,1 procenta a meziročně o 1,3 procenta.

Vánoční idylka? Obchodníci se nás o tom jistě budou snažit přesvědčit. foto: Shutterstock

"Věříme, že letošní předvánoční tržby budou o něco lepší než ty loňské, a to i proto, že trh letos roste zhruba o dvě procenta," řekla mluvčí prodejen Albert Simona Caidlerová. Předvánoční tržby na úrovni loňského roku očekává vedení supermarketů Billa.

ČTĚTE TAKÉ:

"Soustředíme se především na širokou nabídku čerstvých potravin na štědrovečerní a silvestrovský stůl, a v tomto segmentu je spotřebitelský zájem bez větších výkyvů," uvedla mluvčí Billy Gabriela Bechynská.

Poklesu předvánočních tržeb se neobává ani provozovatel pražského outletového centra Fashion Arena. "V loňském roce průměrný zákazník utratil v předvánočním období ve Fashion Areně zhruba o 50 procent více než v létě a podobný nárůst lze očekávat i letos. Navíc přibyly nové obchody a značky, které mají u spotřebitelů velký úspěch," sdělila marketingová manažerka Fashion Areny Iva Janovská.

PSALI JSME:

Podle Miroslava Černého z obchodního řetězce Tesco si Češi nedovedou představit Vánoce bez dobrého jídla a hodnotných dárků, takže pesimismus není na místě. "Předpokládáme, že zákazníci letos dají přednost dražším, značkovým i praktickým dárkům jak pro děti, tak pro dospělé," míní Černý.

Také podle průzkumu společnosti Home Credit budou letošní Vánoce v českých rodinách bohatší než ty loňské. Optimističtější nákupní náladu potvrzuje prý většina lidí. Například mezi 5000 a 10.000 Kč loni utratilo 22 procent z nich, letos už 34 procent.

Někteří obchodníci si letos s nabídkou vánočního sortimentu pospíšili. "Vánoční cukrovinky jsme začali nabízet už od září. Zákazníkům tak dáváme více času na jejich nákup," uvedl mluvčí hypermarketů Kaufland Michael Šperl. Další obchodníci se postupně přidali v říjnu a například supermarkety Albert prodej vánočního zboží zahájí na začátku listopadu.

Autoři: ,