Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Jízda s 'mrtvým' autem vyjde na 50 tisíc. Znečištění okolí na 20 tisíc

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Více než 680 tisíc českých aut zůstalo na konci června v polopřevodu. Jinak řečeno: nikdo se k nim na úřadě nepřihlásil. Většina z těchto vozů už pravděpodobně fyzicky neexistuje, ale ty zbývající představují pro své majitele riziko vysokých pokut.

Odtahové parkoviště. foto: Lidové noviny

Auta, která majitelé do 30. června takzvaně nedohlásili, úředně „zemřou“. Tedy kromě těch, jimž úředníci ještě nestihli registrace vyřídit. To je ale jen malá část vozů, které byly dosud v polopřevodu – stavu, kdy původní vlastník stroj odhlásil, a nový nepřihlásil.

Pokud někdo s polopřevedeným autem vyjede na silnici, ušetří sice na ekologické dani či poplatku za registraci, ale vystavuje se obřímu riziku.

KONEC POLOPŘEVODŮ

Auto, které bylo v registru vozidel jen odhlášeno původním provozovatelem a nebyla u něj dokončena registrace na provozovatele nového, v polovině roku administrativně zaniklo a už nebude možné jej přihlásit.

Po 30. červnu zůstalo nedohlášených 681 916 aut.

Toto číslo ale ještě poklesne o další tisíce žádostí, které úřady přijaly v posledních dnech, ale zatím je nevyřídily.

Mimo „nebezpečí zániku“ jsou také nedohlášená auta, která jsou například součástí neukončeného dědického řízení.

Pokud policista zastaví řidiče v „neexistujícím“ autě, může v následném správním řízení dostat pokutu až 50 tisíc korun a přijít na rok o papíry. Dále pak může zaplatit 40 tisíc korun za to, že řídil nepojištěný vůz.

Řada českých pojišťoven se však těsně před zrušením polopřevodů rozhodla, že své zákazníky tohoto průšvihu ušetří. Povinné ručení jim nezanikne ani ve chvíli, kdy úředníci vymažou auto z evidence. To znamená, že když řidič s takovým vozem nabourá, nebude muset platit celou škodu z vlastní kapsy.

„Je zavádějící uvádět, že řádně neregistrovaná vozidla od července prostě nebudou. Vozidlo přestane existovat jen administrativně. Pokud však existuje fakticky, dříve uzavřená smlouva povinného ručení není ukončena,“ upozornila například mluvčí pojišťovny Uniqua Eva Svobodová.

Tento krok je z pohledu firem logický. I majitel zaniklého auta jim za pojištění platí a zákazníka je nutné si ve velké konkurenci hýčkat - i kdyby třeba porušoval zákon.

Kdo vypátrá majitele vraku?

Pravdou je, že jízda s polopřevedeným autem byla přestupkem i v minulosti. Využívali je například lidé popojíždějící po venkově, kteří se chtěli vyhnout nejrůznějším poplatkům a byli ochotní riziko postihu podstoupit. Polopřevod byl pro ně výhodný i v tom, že když auto nabourali, nechali ho někde stát a neřešili nepříjemnosti spojené s vyřizováním nehody. Povinnou ekologickou likvidaci už vůbec.

Pro místní úřady bylo těžké najít, komu odstavené auto skutečně patří. Podle záznamů byly schopné vypátrat pouze posledního majitele. Zástupci obcí a měst tak buď nařídili vrak na vlastní náklady odtáhnout nebo jej nechali na svém místě.

Vrak auta, ilustrační foto.

Tento problém zůstává. Řada vyžilých vozů hyzdí okolí a zabírá parkovací místa. Některá nyní úředně zaniknou, ale jejich „tělesná schránka“ nezmizí. A úřady přiznávají, že nemají kapacitu pátrat po jejich majitelích a hrozit jim výše zmíněným trestem 20 tisíc korun.

Nebudou ani po změně zákona zjišťovat, zda čerstvě zaniklá auta nechal majitel ekologicky zlikvidovat nebo co se s nimi vlastně v minulosti stalo.

„Pokud vozidlo zanikne, nemusí ho vlastník automaticky zlikvidovat, může ho mít na svém pozemku. Pouze s ním nesmí na pozemní komunikace. Stát samozřejmě nemůže kontrolovat, zda došlo k ekologické likvidaci každého vozidla. Ale sankce ze zákona platí. Obce mají možnost najít odpovědnou osobu, například podle kupní smlouvy či dalších faktů,“ popisuje Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy.

Pozor, nabídnou vám zaniklá auta. Česko pošle varování do okolních zemí

Stávající vraky tak podle všeho zůstanou na svých místech. Nicméně pokud se na veřejných prostranstvích či ve škarpách objeví nějaká další odstavená auta, bude možné majitele snáze dopátrat – lidé budou muset auto téměř bezodkladně přihlásit na sebe.

„To je jeden z důvodů, proč jsme s polopřevody skoncovali. Že bude jasná odpovědnost a jasný vlastník,“ dodal mluvčí Neřold.

Autor: