Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Kamenné obchody ztrácí. Řetězce se upínají k webu

Ekonomika

  7:05
PRAHA - Tržby kamenných obchodů se spotřební elektronikou v Česku vytrvale klesají. Situaci prodejců komplikuje i sílící konkurence v podobě internetových obchodů. Bílé zboží, které dosud bylo doménou kamenných prodejen, navíc začal nabízet i jeden z nejvýznamnějších českých e-shopů – Alza.cz. Klasické řetězce může podle odborníků zachránit jedině internet.
Nakupování po internetu, ilustrační foto

Nakupování po internetu, ilustrační foto foto: Shutterstock

Zejména menší elektrospotřebiče, mobilní telefony, fotoaparáty, televize nebo počítače nakupuje zhruba 60 procent českých zákazníků na internetu. Hlavním obchodním artiklem většiny kamenných prodejen tak zůstává takzvané bílé zboží, tedy pračky, ledničky, myčky nádobí a podobně.

INFOGRAFIKA:


I to se ale podle odborníků rychle změní a zákazníci budou kupovat i bílé zboží spíše v internetových obchodech. "Dnes si nikdo nepůjde do obchodního centra koupit ledničku, aby si ji rovnou odvezl autem. Lidé se tam na ni podívají a pak si ji objednají v klidu domova," potvrzuje expert na oblast internetového byznysu Zdeněk Polách a jeho slova potvrzují i další.

"Prodeje se skutečně přesouvají na internet," říká Milan Šulc z výzkumné agentury Incoma GfK a dodává, že s tím, jak internet získává zákazníky, kteří jsou cenově či technicky orientovaní, mohou klasické obchody jen těžko bojovat.

Pokud chtějí kamenné řetězce s elektronikou přežít, musí se začít orientovat více na prodej po internetu. "Kamenné prodejny v segmentu velkých spotřebičů působí spíše jako showroomy a prodej malých doplňků je nemá šanci uživit," vysvětluje Polách.

ČTĚTE TAKÉ:


Podle něj je chybou řetězců, jako je například Electroworld nebo Datart, že se zatím nedokázaly přizpůsobit trhu a potřebám zákazníka. "To je i příčinou toho, proč tak masivně ztrácejí podíl na trhu. Cestou klasických řetězců měl být už dávno internet – mají dodavatele, mají síť prodejen, mají svou dopravu.

Je chyba, že dosud naplno nevyužívaly výhody internetu jako dalšího prodejního kanálu a myslím, že pokud chtějí přežít, budou na to muset po vstupu Alzy do tohoto segmentu reagovat," dodává Polách.

Řetězce zpytují svědomí
Nutnost zaměřit se více na prodej přes síť si uvědomují i samotné řetězce s elektronikou. "Naší strategií je důraz na kvalitní služby a e-shop hraje významnou roli nejenom v prodeji, ale i v komunikaci. Naší sílou je propojení možností internetového obchodu se sítí prodejen," říká mluvčí Datartu Jana Choroušová a dodává, že společnost nedávno spustila službu propojující elektronickou a osobní komunikaci.

"Prostřednictvím našich stránek si zákazníci mohou sjednat schůzku s odborníkem na vybrané prodejně. Ten se jim pak bude v reálném světě půl hodiny věnovat a konzultovat s nimi jejich požadavky," vysvětluje Choroušová.

Druhou cestou je cena
Prodejům na internetu se chtějí více věnovat i další elektrořetězce. Například Electroworld se zaměřuje na službu "collect at store", kdy si zákazník objedná zboží přes internet a vyzvedne si jej v prodejně. Na oblast internetového prodeje se chce podle slov svých představitelů více orientovat i řetězec Euronics.

Kromě rozšíření prodejů přes síť mají kamenné obchody ještě jednu šanci, jak bojovat s internetovou konkurencí. "Například Datart nedávno oznámil vyrovnání cen zboží v obchodech na stejnou úroveň, jako nabízí na internetu. Myslím, že se k němu brzy přidají další," dodává odborník na maloobchod ze společnosti KPMG Michal Olexa.