Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

DPP čistí metro od samolepek. Platí desetkrát víc, než je nutné

Ekonomika

  8:02
PRAHA - Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) spustil informační kampaň proti nepovolenému výlepu samolepek ve vozech metra. Za jejich jednorázové odstranění ze všech vagónů platí 1,5 milionu korun, což je mnohem více, než se pohybují běžné ceny na trhu. Z kampaně navíc bude profitovat zejména firma Rencar, která si reklamní plochy v metru pronajímá.

plakát dpp

Rok staré reklamní samolepky na dveřích vagónů při pravidelném čištěním v průběhu jarních měsíců postupně vystřídají samolepky dopravního podniku s výzvou "Potřebujete se zviditelnit? Využijte legální inzertní plochy!".

Kauzy DPP:

Od léta roku 2011 je totiž černý výlep na dveřích metra monitorován společností Rencar, která má za úkol se s případnými vandaly spojit a dohodnout si s nimi náhradu škod.

Kampaň, jejíž cena bude podle Moniky Lojínové z tiskového oddělení  podniku necelých 100 tisíc korun, tak bude za peníze DPP v podstatě nahánět zákazníky pro firmu Rencar, která si reklamní plochy v dopravních prostředcích od DPP pronajímá. Ta spadá pod společnost společnost JCDecaux, která se stará o pražský mobiliář a má monopol na prodej souvisejících reklamních ploch.

Martin Kovařík, který má reklamy v dopravních prostředcích v JCDecaux na starosti, se odmítl ke kampani vyjádřit.

Předražené čištění

Pokud bude kampaň úspěšná, ušetří prý pražský dopravce alespoň peníze za podivně předražené odstraňování samolepek. "Ze strany dopravního podniku jsou to dobře investované peníze, protože náklady na odstranění černého výlepu jsou podstatně vyšší a každá nevylepená nálepka je pro dopravní podnik úsporou," uvedla Lojínová. 

Za odstranění jednoho metru čtverečního nelegálního výlepu totiž platí DPP podle své mluvčí přibližně 300 korun.

Kompletní úklidu vozů metra provádí pro DPP brněnská společnost V-TRADE. "Odstraňování samolepek provádíme za cenu 290 korun za metr čtvereční," potvrdila serveru Lidovky.cz pracovnice firmy. 

Podle firem oslovených serverem Lidovky.cz je však tato cena velmi nadsazená. "Cena odstranění samolepek z metru čtverečního skla u nás začíná na 35 korunách. Vyčištění silně polepené plochy pak vyjde maximálně na 120 až 130 korun," říká Pavel Bartoš z úklidové firmy Safír. 

Pražská společnost D & D servis nabízí stejnou službu dokonce za 15 korun na metr, při větší zakázce se pak zájemce může dostat až na částku osmi korun.

V současné době DPP čistí vozy metra jedenkrát za rok, a to v rámci pravidelné údržby. Nejhorší situace je podle podniku na trati linky C, kde vandalové využívají největší plochu interiéru vagónů.

Čistit se bude průběžně

"Pokud to finanční situace podniku dovolí, od června bychom rádi pokračovali v průběžném čištění od černého výlepu, protože jednorázově čištění je při negativním rostoucím trendu nelegálního výlepu již nedostačující," uvedl Petr Malík z marketingového oddělení DPP.

S černým výlepem se podnik ve stále větší míře potýká také v tramvajích, autobusech a na jízdních řádech MHD.

Na možný postih za černý výlep cestující upozorní také letáky a spoty na obrazovkách ve stanicích metra. Celá kampaň potrvá do konce května. Pro dopravní podnik ji připravila společnost Jerome.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Dopravní podnik vynaloží na odstraňování následků vandalismu ročně desítky milionů korun. I když se ale podaří dotyčného zadržet postih je minimální. Policie totiž může zakročit jen v případě, že způsobená škoda přesahuje 5000 korun, což při vylepení jedné samolepky nevzniká.

Autoři: ,