2. června 2014 8:10, aktualizováno  9:09 Lidovky.cz > Byznys > Státní pokladna

Kampaň Ryba domácí? Jeden telefonát
o špatném mase vyšel na skoro 9 tisíc

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 9Diskuse
Kampaň Ryba domácí agentury Dorland. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kampaň Ryba domácí agentury Dorland. | foto: Reprofoto
PRAHA Chyby za dva miliony korun našel Nejvyšší kontrolní úřad v 33 projektech za 128,5 milionu dotovaných evropskými penězi. Peníze dostaly v 25 případech i projekty, které měly v hodnocení nula bodů. Řadu problémů odhalil úřad v dlouhodobě kritizovaném projektu Ryba domácí. Stát platil třeba infolinku s dotací téměř 9000 Kč na jeden hovor.

Podle ministerstva zemědělství je hlavní, že chybovost je menší než dvě procenta.

NKÚ prověřoval využívání evropských dotací z programu Rybářství 2007 - 2013, který řídilo ministerstvo zemědělství. To podle kontrolorů nezvládlo výběr projektů pro přidělení dotací, ani kontrolu využívání peněz. "Při výběru projektů nezohledňovalo jejich kvalitu, hospodárnost a efektivnost. V minimálně 25 případech šly dotace na projekty, které při hodnocení dostaly nula bodů. Kontroly, které měl na starosti Státní zemědělský intervenční fond, navíc neodhalily nezpůsobilé výdaje, které vůbec neměly být proplaceny," sdělila Málková.

Kampaň za 178 milionů, spotřeba ryb ale klesá

Největší problémy našel NKÚ u nejdražšího projektu Ryba domácí, který od svého vzniku stál 178 milionů a ve kterém ministerstvo figurovalo i jako příjemce dotace. NKÚ zkontroloval výdaje za 52,5 milionu a našel porušení rozpočtové kázně za 1,8 milionu. Ministerstvo třeba proplatilo 1,5 milionu korun za péči o značku pouze na základě písemného prohlášení, aniž by ověřilo, že dodavatel skutečně práci provádí. Stát také platil krizovou infolinku pro případ poplašných zpráv o závadném rybím mase, kterou ale téměř nikdo nevyužíval, takže se cena jednoho hovoru vyšplhala v roce 2008 na skoro 9000 korun. Po deseti měsících byla linka zrušena. V rámci propagace zase stát zaplatil 360 000 korun za výrobu a opravy několika kol štěstí.

"Projekt s jediným dodavatelem měl díky reklamní kampani zvýšit spotřebu sladkovodních ryb. Podle Českého statistického úřadu jejich spotřeba na hlavu ale od roku 2009 klesá," uvedla mluvčí NKÚ. Projekt kritizoval i nový ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). Agentura Dorland, která měla "Rybu domácí" na starosti, tvrdí, že spotřeba ryb mírně stoupla. NKÚ však dnes sdělil, že ministerstvo uvádí údaje získané od Rybářského sdružení ČR, které si stát neověřuje a které se výrazně liší od čísel Českého statistického úřadu.

ČTĚTE VÍCE

Podle ministerstva je ale operační program Rybářství jako celek funkční. "Podstatné je, že hladina významné chybovosti v projektech nepřekročila dvě procenta, jak stanovuje metodika kontroly čerpání evropských dotací," sdělil mluvčí ministerstva Hynek Jordán. Ministr uvedl, že ho kritika NKÚ ohledně Ryby domácí nepřekvapila. "Osobně jsem měl vůči tomuto projektu v minulosti velké výhrady. Ihned po svém nástupu na ministerstvo jsem také rozhodl o zrušení navazujícího projektu Ryba sladkovodní za více než 60 milionů korun," uvedl. Ministerstvo dodalo, že se bude při tvorbě pravidel pro navazující operační program snažit, aby se výtky NKÚ neopakovaly.

Lidovky.cz, ČTK
  • 9Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz