Firmě bude podle nejoptimističtější varianty nutné zadat další provoz mýtných bran bez soutěže minimálně na rok a čtvrt.
Soutěž na provozovatele mýtných bran bude připravena do konce roku, tvrdí Ťok |
„Na přípravu soutěže, samotnou soutěž na provozovatele mýtného systému a na předání od současného provozovatele by stát potřeboval minimálně tři až pět let jako v okolních státech,“ uvedlo v úterý ministerstvo dopravy. Nynější harmonogram vyplývá z šetření, které pro ministerstvo uskutečnila společnost Deloitte. Z ní mimo jiné vyplývá, že nový provozovatel bude pro zapracování do stávajícího systému potřebovat čtrnáct až osmnáct měsíců, uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.
Ještě začátkem listopadu přitom ministr Dan Ťok (za ANO) tvrdil, že úřad soutěž stíhá a že výběrové řízení vypíše ještě do konce letošního roku. Podobně optimistický byl v tomto i harmonogram, jenž vláda schválila 20. listopadu a ve kterém se uvádí zahájení soutěže na další tříletý provoz mýtných bran začátkem příštího roku a podepsání smlouvy s novým dodavatelem v říjnu. Novému provozovateli by pak pro zapracování zbývaly jen tři měsíce.
Nyní nicméně úřad preferuje zadání další správy systému Kapschi s tím, že i nadále bude s touto firmou úřad vyjednávat o spolupráci při předání systému novému dodavateli vzešlému z výběrového řízení.
Kamiony projedou celou EU
Ten by měl ale začít systém spravovat s více jak ročním posunem proti schválenému harmonogramu, tedy od druhého kvartálu roku 2018 do konce prvního čtvrtletí roku 2021. Společnost Kapsch se zatím nevyjádřila.
Aktuální harmonogram podle zástupce ČSSD v mýtném řídícím výboru Jana Birkeho v nejmenším neodpovídá tomu, co před měsícem prezentoval ministr vládě. Sociální demokraté proto budou požadovat, aby Ťok přinesl na vládu nový materiál s aktualizovaným harmonogramem, řekl v úterý po jednání výboru.
Hra o Ťoka. Buď mi projde mýto, nebo půjdu z vlády, přiznává ministr |
Od posledního kvartálu roku 2018 rovněž úřad předpokládá zavedení takzvané služby EETS, kterou po Česku požaduje Evropská unie a která umožní kamionům projet celou unii s jedinou palubní jednotkou. Dosud musí mít tranzitující kamiony jednotky pro každou projížděnou zemi.
Rizikem, které ministerstvo dopravy připouští, je možnost, že Kapsch nebude s ministerstvem dopravy při předání a zaškolování nového provozovatele spolupracovat. V takovémto případě předpokládá úřad další posun o tři měsíce. Nový provozovatel by nezačal se správou mýtných bran dříve než v polovině roku 2017.
Harmonogram nedodržovali ani Ťokovi předchůdci
Zbylé dvě varianty předpokládají prodloužení smlouvy s Kapschem o tři roky s různou měrou změn ve stávající smlouvě s cílem dosáhnout nižší ceny. Tyto varianty jsou ale podle ministerstva rizikové, při zadání provozu na takto dlouhé období bez výběrového řízení hrozí konfliktem se zákonem o veřejných zakázkách.
Hledání alibi k mýtnému? Ministr Ťok zkoumá, zda se někdo postaví Kapschi |
Příprava mýtné soutěže se resortu dopravy dlouhodobě nedaří, průběžné harmonogramy přípravy se kromě současného ministra nedařilo dodržovat ani jeho předchůdcům. Současná smlouva s Kapschem vyprší na konci příštího roku.
Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za téměř devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 67 miliard korun. Za stavbu a provoz systému stát Kapschi a jeho subdodavatelům vyplatil zhruba osmnáct miliard korun bez DPH.
Události kolem výběru nového provozovatele systému elektronického mýtného
|