Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Kat VW exkluzivně: Nečekal jsem, že by byl Volkswagen ochotný tak riskovat

USA

  6:00
ANN ARBOUR (MICHIGAN) - Rozpoutal jeden z největších byznysových skandálů historie. Jeho studie o nečekaně vysokých emisích u dvou volkswagenů stála na začátku odhalení, že největší světová automobilka podvádí v testech na emise. „Nečekal jsem, že by byl Volkswagen ochotný riskovat tím, že auta vybaví tímto zařízením,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Lidovky.cz americký inženýr John German.

John German. Automobilový inženýr, který rozpoutal aféru Dieselgate. foto: ICCT

V posledních dvou týdnech ve své neziskové organizaci, Mezinárodní radě pro čistou dopravu (ICCT), příliš času nestrávil. Místo toho tento automobilový expert trpělivě líčil novinářům kapitoly svého příběhu.

Nenápadný inženýr poslal obra do kolen. Kat VW se jmenuje German

Třeba tu o nenápadné studii shrnující testy emisí u dieselových modelů VW Jetta a Passat, která více než rok žila vlastním životem. Než na konci letošního září přešla v mnohem širší skandál, než si kdo dovedl představit – jedenáct milion aut německého koncernu VW vybavených podvodným softwarem spouštějícím se při technické zkoušce.

V exkluzivním rozhovoru pro Lidovky.cz muž s až ironicky znějícím jménem John German mimo jiné říká, že americké úřady se pravděpodobně pustí i do kontrol dalších automobilek.

JOHN GERMAN

  • Automobilový inženýr žije v Ann Arbouru ve státě Michigan.
  • Už šest let pracuje pro neziskovou organizaci Mezinárodní rada pro čistou dopravu (ICCT)
  • Jde o společnost, jejíž cílem je pomoci ke snižování automobilových emisí. Její rozpočet se pohybuje kolem 12 milionů dolarů ročně.
  • John German v minulosti působil také v automobilkách Chrylser či Honda, kde se mimo jiné zabýval laděním motorů.

Lidovky.cz: Jak moc aféra zasáhla do vašeho života? Kdy se budete moci normálně vrátit do práce?
V posledních dvou týdnech jsem strávil zhruba sto hodin odpovídáním na otázky novinářů. Nicméně v naší společnosti ICCT se v posledních dnech intenzivně snažíme vrátit zpět k „běžné“ práci.

Lidovky.cz: Byl jste v minulosti či v poslední době v kontaktu s někým z managementu Volkswagenu? Na vaši analýzu týkající se emisních měření modelů Jetta a Passat jste prý loni na jaře nedostal z koncernu žádnou odpověď.
Odeslali jsme kopii naší zprávy do Volkswagenu dva dny předtím, než jsme ji zveřejnili (stalo se tak v květnu roku 2014 – pozn. red.) Společnost jsme také informovali, že vozidla A a B ve zprávě byly volkswageny (auta jsme ve zprávě neoznačili názvy, jen písmeny A, B a C). Dostali jsme zdvořilý e-mail, v němž nám děkují za zaslání zprávy. Od té doby se neozvali.

Lidovky.cz: Setkal jste se od té doby s nějakými výhrůžkami?
Ne, k ničemu takovému nedošlo.

Lidovky.cz: A kdy vám došlo, že problém s emisemi u VW zjištěný při vašem výzkumu není náhodný, ale jde o podvod obřích rozměrů?
Dozvěděli jsme se to ve stejné době jako všichni ostatní, když Kalifornská rada pro ovzduší (CARB) a Agentura na ochranu životního prostředí (EPA) zveřejnily v pátek 18. září svá tisková prohlášení.

Lidovky.cz: Překvapila vás systematičnost podvodu? Dopouštěly se ho automobilky napříč koncernem, včetně české Škody Auto, která software zařadila do 1,2 milionu naftových aut.
Nečekal jsem, že by byl Volkswagen ochotný riskovat tím, že auta vybaví tímto zařízením. Nicméně mě nepřekvapilo, že k tomu došlo u všech součástí skupiny VW. Počítačový software pro vývoj motorů je velmi složitý a kalibraci musí ještě ověřit následné testování. Tudíž už jednou dokončené kalibrace se často používají napříč u podobných aut.

Volkswagen na lopatkách.
Továrna Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Lidovky.cz: Myslíte si, že Dieselgate je izolovaný skandál, nebo se brzy rozšíří i na další automobilky?
Nemáme žádná data ani informace, která by nasvědčovala tomu, že podvodná zařízení používají i další výrobci. Ale je správné tuto otázku pokládat. Zejména proto, že Spojené státy mají nejpřísnější emisní standardy a výše zmíněné agentury CARB a EPA mají silnou právní pozici, mnoho odborných znalostí a zkušeností při vymáhání zmíněných standardů. Ostatní výrobci by měli být vyšetření.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!