7. října 2015 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Kat VW exkluzivně: Nečekal jsem, že by
byl Volkswagen ochotný tak riskovat

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
John German. Automobilový inženýr, který rozpoutal aféru Dieselgate. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy John German. Automobilový inženýr, který rozpoutal aféru Dieselgate. | foto: ICCT
ANN ARBOUR (MICHIGAN) Rozpoutal jeden z největších byznysových skandálů historie. Jeho studie o nečekaně vysokých emisích u dvou volkswagenů stála na začátku odhalení, že největší světová automobilka podvádí v testech na emise. „Nečekal jsem, že by byl Volkswagen ochotný riskovat tím, že auta vybaví tímto zařízením,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Lidovky.cz americký inženýr John German.

V posledních dvou týdnech ve své neziskové organizaci, Mezinárodní radě pro čistou dopravu (ICCT), příliš času nestrávil. Místo toho tento automobilový expert trpělivě líčil novinářům kapitoly svého příběhu.

Třeba tu o nenápadné studii shrnující testy emisí u dieselových modelů VW Jetta a Passat, která více než rok žila vlastním životem. Než na konci letošního září přešla v mnohem širší skandál, než si kdo dovedl představit – jedenáct milion aut německého koncernu VW vybavených podvodným softwarem spouštějícím se při technické zkoušce.

V exkluzivním rozhovoru pro Lidovky.cz muž s až ironicky znějícím jménem John German mimo jiné říká, že americké úřady se pravděpodobně pustí i do kontrol dalších automobilek.

JOHN GERMAN

  • Automobilový inženýr žije v Ann Arbouru ve státě Michigan.
  • Už šest let pracuje pro neziskovou organizaci Mezinárodní rada pro čistou dopravu (ICCT)
  • Jde o společnost, jejíž cílem je pomoci ke snižování automobilových emisí. Její rozpočet se pohybuje kolem 12 milionů dolarů ročně.
  • John German v minulosti působil také v automobilkách Chrylser či Honda, kde se mimo jiné zabýval laděním motorů.

Lidovky.cz: Jak moc aféra zasáhla do vašeho života? Kdy se budete moci normálně vrátit do práce?
V posledních dvou týdnech jsem strávil zhruba sto hodin odpovídáním na otázky novinářů. Nicméně v naší společnosti ICCT se v posledních dnech intenzivně snažíme vrátit zpět k „běžné“ práci.

Lidovky.cz: Byl jste v minulosti či v poslední době v kontaktu s někým z managementu Volkswagenu? Na vaši analýzu týkající se emisních měření modelů Jetta a Passat jste prý loni na jaře nedostal z koncernu žádnou odpověď.
Odeslali jsme kopii naší zprávy do Volkswagenu dva dny předtím, než jsme ji zveřejnili (stalo se tak v květnu roku 2014 – pozn. red.) Společnost jsme také informovali, že vozidla A a B ve zprávě byly volkswageny (auta jsme ve zprávě neoznačili názvy, jen písmeny A, B a C). Dostali jsme zdvořilý e-mail, v němž nám děkují za zaslání zprávy. Od té doby se neozvali.

Lidovky.cz: Setkal jste se od té doby s nějakými výhrůžkami?
Ne, k ničemu takovému nedošlo.

Lidovky.cz: A kdy vám došlo, že problém s emisemi u VW zjištěný při vašem výzkumu není náhodný, ale jde o podvod obřích rozměrů?
Dozvěděli jsme se to ve stejné době jako všichni ostatní, když Kalifornská rada pro ovzduší (CARB) a Agentura na ochranu životního prostředí (EPA) zveřejnily v pátek 18. září svá tisková prohlášení.

Lidovky.cz: Překvapila vás systematičnost podvodu? Dopouštěly se ho automobilky napříč koncernem, včetně české Škody Auto, která software zařadila do 1,2 milionu naftových aut.
Nečekal jsem, že by byl Volkswagen ochotný riskovat tím, že auta vybaví tímto zařízením. Nicméně mě nepřekvapilo, že k tomu došlo u všech součástí skupiny VW. Počítačový software pro vývoj motorů je velmi složitý a kalibraci musí ještě ověřit následné testování. Tudíž už jednou dokončené kalibrace se často používají napříč u podobných aut.

Volkswagen na lopatkách.
Továrna Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Lidovky.cz: Myslíte si, že Dieselgate je izolovaný skandál, nebo se brzy rozšíří i na další automobilky?
Nemáme žádná data ani informace, která by nasvědčovala tomu, že podvodná zařízení používají i další výrobci. Ale je správné tuto otázku pokládat. Zejména proto, že Spojené státy mají nejpřísnější emisní standardy a výše zmíněné agentury CARB a EPA mají silnou právní pozici, mnoho odborných znalostí a zkušeností při vymáhání zmíněných standardů. Ostatní výrobci by měli být vyšetření.

  • 3Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz