Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Jestli máte dobré boty, zjistíte až za čtvrt roku, říká nejmladší Baťa

Ekonomika

  11:00
PRAHA - Usměvavý mladík si přehodí přes krk tkaničkami svázané boty a ochotně zapózuje na střeše pražského obchodního domu Baťa. „Tyhle boty jsou nejprodávanější v historii naší firmy. Vyrábějí se od 30. let a každoročně se jich prodá na deset milionů párů,“ vypráví nadšeně.

Pravnuk zakladatele firmy Tomáše Bati - Thomas Archer Bata. foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Mluví anglicky, svou vizáží ale nezapře, že patří do známé české podnikatelské rodiny. Thomas Archer Bata se narodil v Torontu, jeho domovem je ale nyní Praha, odkud bude řídit marketing společnosti po celém světě.

LN: Kolik párů bot má doma nejmladší člen rodu Baťů?
Je to někde mezi stovkou a stopadesátkou párů.

Brašnářství inspiroval Baťa. K úspěchu se vydrápalo z existenčních trablů

LN: A kolik z nich je od Bati?
Většina. Do toho ale počítám i další značky bot, které v našich obchodech prodáváme. Pravdou je, že kdykoli se u nás objeví nějaká nová zajímavá bota, hned ji chci vyzkoušet. Takže se dá říct, že každý týden mám nový pár. Osobně mám nejradši sportovní boty, je to asi i tím, že patřím k mladší generaci. Ale rád nosím třeba i mokasíny.

LN: Mimochodem, jak lze rozpoznat kvalitní botu?
Není to lehké. Kvalita boty závisí tak z 85 procent na materiálu, z něhož je vyrobena. Zbytek je odvislý od toho, jak je bota ušita. Když vezmete botu do ruky a materiál a švy vypadají pevně, tak je solidní pravděpodobnost, že jde o kvalitní obuv. Jestli ale boty skutečně stojí za to, zjistíte až po třech nebo čtyřech měsících nošení. Samozřejmě je můžete otestovat v laboratoři, to ale asi doma dělat nebudete.

Pravnuk zakladatele firmy Tomáše Bati - Thomas Archer Bata.
Pravnuk zakladatele firmy Tomáše Bati - Thomas Archer Bata.

LN: Do Česka jste se vrátil, protože společnost Baťa buduje v Praze globální oddělení, které by mělo řídit její marketing po celém světě. Znamená to tedy, že ve vašem obchodním domě na Václavském náměstí se bude vymýšlet, jaká reklama poběží v Indii?
Do určité míry se to tak dá říct. Působíme momentálně v 76 zemích světa a do nedávné doby bylo naší filozofií decentralizovat marketing. Jinak řečeno mělo vedení Bati v každé zemi dost velké pravomoci dělat cokoli, co chtělo. Což mělo za následek, že na spoustě trhů máme zcela rozličné postavení. Rozhodli jsme se proto sladit marketing, abychom měli všude stejnou image. Samozřejmě s úpravami pro lokální zákazníky. Budeme ale vycházet všude ze společného základu. Všechny kreativce a designéry proto chceme koncentrovat v Praze. Stejně tak tu bude sídlit i náš digitální tým. Jelikož chceme do budoucna hodně růst v digitálním byznysu, budeme se na tuto sféru hodně soustředit.

Nové číslo magazínu Index LN vychází v pondělí 27. března.

LN: A to vše řídíte vy?
Ano, já jsem šéfem marketingového a produktového oddělení.

LN: Ptám se kvůli tomu, že jste stále poměrně mladý. Nemáte problémy se získáním respektu svých kolegů a podřízených?
Víte, já už pracuji tak dlouho, že mi tahle otázka ani nepřijde na mysl. Už jako dítě jsem prázdniny trávil v továrně. A miloval jsem to. Strašně rád jsem dělal s lidmi a myslím, že jsem s nimi vždycky vycházel. Z rodiny jsem si odnesl, že s nimi vždycky musím jednat fér. Občas samozřejmě byly problémy, ale většinou jsem si se všemi rozuměl.

LN: Nepracoval jste jen u Bati, v minulosti jste byl také stážistou ve společnostech Nike a H&M. Jaká to byla zkušenost?
Ano, to bylo rok předtím, než jsem nastoupil na univerzitu. Bylo to báječné, získal jsem mnoho blízkých přátel. Skvělá věc podle mě byla, že Nike je firma s výbornou marketingovou strategií. Oproti tomu je Baťa společnost zaměřující se především na výrobu. Jsme lidi, kteří mají rádi obuv a příliš nepřemýšlí nad marketingem. Když pracujete u Nike, první, co se u něj naučíte, je vytvořit příběh, který když spojíte s filozofií řemesla, máte velmi silné poselství.

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...