Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Kdo dodá jídlo do vlaků? ČD vyberou firmu pro ostře sledovanou službu

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Hledá se nový dodavatel občerstvení do vlaků. České dráhy v lednu vypíšou soutěž na cateringovou firmu, která bude nabízet jídlo v gastrovagonech či obcházet cestující s minibarem. Už 55 let tuto nesmírně sledovanou službu provozuje firma JLV – dříve Jídelní a lůžkové vozy.

Interiér railjetu. foto: MAFRA: Dan Materna

Jde o jistý byznys s tržbami okolo 80 milionů korun ročně. Zároveň patří tato gastro služba mezi nejsledovanější v Česku – jídlo ve vlacích je častým námětem internetových i jiných diskusí.

Společnosti JLV vyprší v říjnu příštího roku smlouva, kterou uzavřela v roce 2012 s managementem Českých drah pod vedením Petra Žaludy. Do té doby měla JLV smlouvu na vlakový catering uzavřenou na dobu neurčitou.

V historicky druhém výběrovém řízení, které dráhy vyhlásí v lednu, budou JLV (dříve Jídelní a lůžkové vozy) obhajovat svoji 55 let dlouhou tradici provozování občerstvení ve státních vlacích.

PSALI JSME:

„Pokud jde o firmy, které by dokázaly přivézt jídlo k vlaku, těch je celá řada. Otázkou je, zda ho také umí roznášet v soupravě. Uvažujeme i o tom, že bychom to dělali vlastními silami, to je další možnost. Můžou se samozřejmě přihlásit také zahraniční firmy,“ říká k připravovanému tendru šéf Českých drah Daniel Kurucz.

JLV o tuto zakázku pochopitelně přijít nechce. Případná ztráta cateringu pro ČD by znamenala pravděpodobně propuštění části personálu.

Ceny nižší nebudou

„Musíme se připravit na konkurenci a obstát. Počítáme energie, náklady na lidi a podobně. Problém je v tom, že zákon o veřejných zakázkách zná v principu jen cenu. Jediné, co můžeme udělat, je počítat své náklady, aby byly co nejnižší a mohli jsme nabídnout nejlepší cenu,“ popisuje šéf JLV Bohumír Bárta.

Nyní čeká na to, co přesně budou České dráhy požadovat. Před dvěma lety česká firma porazila francouzskou společnost Newrest, právě díky nižší nabídce. I nyní JLV počítá s tím, že právě Francouzi budou v tendru nejvýraznějšími konkurenty.

Bárta ale nepočítá s tím, že by soutěž mohla zlevnit jídlo pro cestující. „Už nyní jsou ceny hodně nízko,“ tvrdí Bárta.

Do Vídně bude vozit cestující celkem sedm souprav Railjet. Cesta bude trvat...
Aby bylo možné vidět nové vídeňské hlavní nádraží shora, postavili Rakouské...
Pro Wien Hauptbahnhof jsou typické prohnuté ocelové střechy. Stavba začala už v...
Pozemky po zbořeném jižním a východním nádraží působí v blízkosti moderního...

České dráhy jsou v této soutěži v poněkud nezvyklé situaci. V JLV totiž drží 39% podíl.

„Firma má tři větve podnikání, služby pro naše vlaky jsou jednou z nich. Fungujeme s nimi standardně na dodavatelsko-odběratelské bázi. Když nebudou nejlepší, tak zvítězí někdo jiný,“ dušuje se předseda představenstva ČD Daniel Kurucz.

JLV provozuje kromě cateringu u státních drah ještě jedenáct obchodních značek, často spojených s nádražími. Jde například o obchody Pont, Bio Point nebo rychlé občerstvení Burger King. Celkem má okolo 500 zaměstnanců. Tržby za loňský rok činily 314 milionů korun, zisk skončil v jednotkách milionů korun.

Pokud by někdo JLV v soutěži o jídelní vozy porazil, neznamená to, že by se České dráhy svého víc než třetinového podílu vzdaly.

JLV se navíc zřejmě budou ještě minimálně do roku 2016 starat o lůžkové vozy, kde ještě dráhy nevyčerpaly dohodnutou částku na jejich provoz.

Autor: