Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Když reklama začne děsit. Podívejte se na šílené nápady kreativců

Média

  17:58
I reklamní kreativci jsou lidé, a tak se při tvorbě reklamních kampaní někdy nechávají kvůli jejich většímu účinku ovlivnit i "spodními proudy" umělecké tvorby - například horrory, erotickými filmy a jinou béčkovou kinematografií. Jindy zase postaví do kontrastu závažné sdělení a ironickou formu, jakou je podávají. Vznikají tak "děsivé nápady".

Tisková kampaň firmy Fowin propaguje pomůcky pomáhající mužům s erekcí. foto: Reprofoto

Kreativci z McCann Worldgroup Bangkok dostali za úkol udělat kampaň na erotické pomůcky tchajvanské firmy Fowin, které by měly pomáhat mužům řešit problémy s erekcí. Agentura postavila tuto kampaň na několika vizuálech zachycujících ženy "přistižené s milencem", přičemž onoho milence, jehož se žena snaží ukrýt před vcházejícím manželem, představoval pokaždé druh zeleniny, který by podle představ kreativců z agentury mohla neukojená manželka použít jako sexuální náhražku: Okurka, banán a lilek. Slogan kampaně pak říkal: "Vraťte jí to. Fowin. Kolbiště sexuální účinnosti." Kampaň se objevila poprvé v únoru a během března se rozletěla po většině blogů a specializovaných stránek věnovaných reklamní kreativitě.

Tisková kampaň firmy Fowin propaguje pomůcky pomáhající mužům s erekcí.

Organizace Amnesty International je ve světě komerční komunikace proslulá svými kampaněmi, které staví do kontrastu jakoby běžné záběry ze sportovního či módního světa a šokující dění, jež do těchto záběrů stylizuje (toto vizuální ztvárnění použila například při svých protestech proti olympiádě v Pekingu kvůli porušování lidských práv v Číně - kampaň tak zachycovala například čínské běžce na startovní čáře, přičemž startér nemířil pistolí do vzduchu, ale přikládal ji sportovci k hlavě).

Nyní Amnesty International vyšla s kampaní proti různým formám násilí (policejní brutalitě, domácímu násilí, násilnému vyhánění lidí z jejich zemí), jež pokračuje přesně v tomto duchu. Šokující děj (policista mlátí demonstranta, muž týrá svou ženu) se odehrává jakoby na módní přehlídce, což doprovází slogan, že tato forma násilí je ještě stále v módě. Reklama, kterou připravovala francouzská agentura TBWA Paris, se snaží vyburcovat lidi, aby se o tuto problematiku víc zajímali.

Amnesty International bojuje proti násilí.

Podobný styl komunikace jako Amnesty International zvolila nedávno i argentinská nezisková organizace Fundacion Par pomáhající hendikepovaným. Její reklamní agentura McCann Erickson nechala lidi s tělesným postižením (nevidomé či s chybějící končetinou) navléct do kostýmů představujících ohrožené druhy zvířat - třeba pandu velkou nebo tučňáka. K tomu připojila slogan: "Postižení lidé nejsou tak atraktivní ve zprávách, ale i oni potřebují vaši pomoc."

Kampaň argentinského fondu Fundacion Par vyzývá k podpoře postižených.

Všechny výše zmíněné práce mají něco společného: snaží se šokovat, vyburcovat okamžitou pozornost. Nepracují s jemnými náznaky, spíš chtějí zafungovat jako rána kladivem. Ve světě reklamy se pro podobné koncepty vžilo označení "scary ideas", tedy děsivé či děsící nápady. A protože v době internetu má každá zvláštnost okamžitě své fanoušky, existuje i specializovaný web, který se sběru podobných kampaní věnuje.