9. dubna 2014 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Když tuhne krev v žilách. Při
přistávání v Birminghamu jde o život

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 10Diskuse
Pilotovi se při přistávání v Belfastu odepnula protéza ruky (ilustrační... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pilotovi se při přistávání v Belfastu odepnula protéza ruky (ilustrační... | foto: YouTube.com
BIRMINGHAM Přistání na birminghamském letišti představuje pro mnoho pilotů křest ohněm. Důvod? Silný boční vítr, který kvůli letošní bouřlivé zimě nebyl ve střední Anglii ničím výjimečným. Podívejte se, jak se piloti s nepřízní počasí profesionálně poprali.

Když se několikatunový kolos snáší shůry a najednou se celý rozklepe, cestující uvnitř začínají myslet na nejhorší. Pilot ale musí zachovat chladnou hlavu a přistávací manévr důkladně promyslet. Letadlo je totiž v okamžiku dosednutí nejzranitelnější.

Když se silný vítr opře do trupu nebo křídel, dokáže si s letadlem pohrát jako s papírovým drakem. Potíže přináší vítr čelní i zadní, největší hrozbu však představuje proudění od boku.

Na nedávno zveřejněné kompilaci dechberoucích záběrů přistávajících letadel na birminghamském letišti během letošní zimy můžete vidět pět pokusů. Na druhý pokus se odvážili dosednout na zem jen dva piloti. Tři lety byly nakonec přesměrovány na letiště v Edingburghu.

Jak má pilot v případě silného větru postupovat? Letoun nejdříve natočí proti směru větru, k přistávací dráze se tak přibližují bokem takzvaně v traverzu. Úhel vybočení, které přechází do přechodového oblouku, je závislý na síle bočního větru.

ČTĚTE TAKÉ:

„Po provedení přechodového oblouku s letounem vybočeným proti směru větru je nutné letoun srovnat jeho podélnou osou do směru osy dráhy. Pokud bychom toto neudělali, letadlo dosedne v traverzu a hrozí nebezpečí poškození podvozku. Do fáze, kdy provádíme vyrovnání a výdrž, musí být již letoun srovnaný. Vzhledem k tomu, že na něj ale dál působí snos bočním větrem, tento vymezíme náklonem letadla proti větru,“ popsal techniku přistání zkušený instruktor Vítězslav Nováček.

První se při takovém manévru země dotkne zadní podvozkové kolo na návětrné straně, následuje závětrná strana a nakonec dosedne příďový podvozek. „Ani dosednutím celého podvozku přistání nekončí a při dojezdu letadla řídíme nejen jeho směr, ale necháme vychýlenou řídící páku proti směru větru,“ zakončuje lekci Nováček.

Lidovky.cz
  • 10Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz