12. ledna 2011 16:12 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Kečup z italských rajčat s českou
vlajkou? V pololetí možná už ne

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Kečup (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kečup (ilustrační foto). | foto: Shutterstock
PRAHA Na některých potravinách se během prvního pololetí začne objevovat česká státní vlajka coby nové oficiální logo značení původu. Na dotaz novinářů to sdělila mluvčí Potravinářské komory Dana Večeřová.

Ke značce kvalitních potravin Klasa a označení Regionální potravina by tak měl přibýt další podobný marketingový nástroj. Některé podniky státní symbol na svých výrobcích už delší čas používají.

"V současné době se jedná s jednotlivými svazy o tom, co si představují jako podmínky, za něž by se to mělo jednotlivým výrobkům dávat," uvedla.

"Světlo světa by to mělo spatřit v dubnu až květnu, nejpozději do poloviny roku," dodala. Hlavním pravidlem by podle Večeřové mělo být, aby potravina byla vyrobena či zpracována na území České republiky.

Projekt budou financovat sami potravináři

Na rozdíl od značek Klasa či Regionální potravina nebude projekt financovat stát, ale sami potravináři. Unijní legislativa vyloženou finanční podporu "národní značky" potravin ze strany státu totiž nepovoluje.

"Vzhledem k tomu, že z veřejných financí nelze financovat projekty na podporu českých potravin, ministerstvo zemědělství podporuje projekt označování českých výrobků českou vlajkou, případně logem v barvách státní vlajky, který v současné době připravuje a bude garantovat Potravinářská komora ČR," uvedla mluvčí Tereza Dvořáčková.

Ministr zemědělství Ivan Fuksa se dlouhodobě snaží podporovat aktivity na propagaci českých potravin.

Jasné určení českého výrobku

Výrobcům potravin se chystaný projekt líbí. "My to podporujeme, je to dobrá myšlenka. Konečně to jasně určí, jestli produkt je český, nebo ne," řekl majitel největší tuzemské zemědělsko-potravinářské skupiny, Agrofert Holdingu, Andrej Babiš.

Kráva - ilustrační foto.

"Naše firmy se budou o získání značky určitě ucházet," dodal. Agrofertu patří například druhá největší tuzemská pekárna Penam, mlékárenská dvojka Olma či největší zpracovatel masa v zemi Kostelecké uzeniny.

Firmy vlaječku používají už dlouho

Přestože oficiální logo s českou vlajkou zatím nefunguje, některé potravinářské firmy již státního symbolu na svých produktech určitou dobu využívají. Například jihlavská mlékárna Moravia Lacto jej na svých výrobcích používá již zhruba 10 let, řekl Jiří Klos ze skupiny Interlacto, co níž podnik patří.

"Náš majitel je patriot a vždycky má snahu v tomto směru věci tlačit. Když je to český výrobce, ať se to jasně identifikuje," dodal.

Proč si nedat českou vlajku, když máme italská rajčata?

Logem obsahujícím červeno-modro-bílou vlajku označuje některé své výrobky také výrobce kečupů či studených omáček Spak Foods.

"Nelze říci, zda jsme tímto označováním zaznamenali vyšší zájem o naše produkty, protože samozřejmě používáme i jiné marketingové nástroje. Ovšem postřehli jsme množství pozitivních reakcí od konzumentů," řekl k tomu šéf firmy, jejíž mateřská společnost sídlí v Rakousku, Petr Hučka.

Firma logem označuje také například kečup na němž je uvedeno, že je vyroben z "italských rajčat". Hučka problém v zahraničním původu suroviny, zvláště když v Česku nelze vypěstovat rajčata v požadované kvalitě a parametrech, nevidí.

Česká vlajka

"Naše mateřská firma sídlí opravdu ve Vídni, ovšem česká část je zde od roku 1991 a dlouhodobě podporuje regionální zaměstnanost a dodává na trh produkty ve vysoké kvalitě," uvedl. "Všechny naše výrobky se vždy snažíme přizpůsobovat místím zvyklostem, chuti a požadavkům na obaly, grafiku a značení," dodal.

Mělo by být 80% suroviny z ČR?

Klos na to má trošku jiný názor a minimálně 80 procent suroviny použité k výrobě vlajkou označeného produktu by mělo podle něj být domácího původu Tuzemští zemědělci a potravináři se v poslední době rozhodli začít více bojovat proti rostoucím dovozům potravin. Zesílili proto aktivity, jejichž pomocí chtějí tento stav zvrátit.

Rok 2010 v obrazech

Také čeští zákazníci se v poslední době začali více zajímat o kvalitu a původ toho, co jedí. Potravináři přesto upozorňují, že stále nejsou takovými "potravinovými vlastenci" jako Francouzi či Rakušané, kteří jednoznačně preferují národní výrobky.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz