Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Klasické mapy v ohrožení. Pohřbívají je mobily, navigace i politici

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Rychlý nástup moderních technologií dělá prodejcům klasických papírových map a průvodců pořádné vrásky na čele. GPS, internet a mobilní aplikace nabízí ty nejaktuálnější informace a to často úplně zdarma. Snaha nakladatelů udržet si své zákazníky tak často připomíná marný boj.
Hledání v mapě – ilustrační foto

Hledání v mapě – ilustrační foto foto: Shutterstock

Přestože je stále dost konzervativních Čechů, kteří na papírové mapy nedají dopustit, oslovit mladší ročníky se kartografům příliš nedaří. „Novou generaci, která v těchto technologiích vyrůstá a klasickou mapu snad ani neviděla, přesvědčíte opravdu těžko,“ míní například Karla Kršák z nakladatelství SHOCart.

Mapy pro motoristy a turisty už před lety ohrozil smělý nástup GPS navigací. Čím dál tím víc ale roste obliba hlavně mobilních aplikací, které v sobě kombinují satelitní navigaci s tipy pro cestovatele a přímým odkazem na sociální sítě. Opomenout nelze ani podobě rychle se rozvíjející trh elektronických čteček.

ČTĚTE TAKÉ:

„Segment cestovních průvodců zatím nástup nových technologií příliš neovlivnil. Zkušebně jsme převedli několik průvodců do formátu e-kniha, ale jejich prodeje jsou zatím proti papírových verzím mnohonásobně nižší,“ říká Martin Kolář z nakladatelství Svojtka, které vydává mimo jiné legendární průvodce Lonely Planet.

Klasická podoba průvodců podle něj přežije, protože je stále mnoho „zarytých konzervativců“, kteří na papír v ruce nedají dopustit. „Nicméně u papírových map je předpoklad snížení jejich prodejů o významné procento celkem pravděpodobný,“ dodává Kolář.

Vyšší DPH i dotace EU

Do karet nehraje klasickým "cestovním formátům" ani aktuální daňová politika vlády. „Nezapomeňte na DPH, protože ta byla 9 procent, nyní je 14 procent a pravděpodobně vzroste na 17,5 procenta. Hlavně to ovlivňuje zájem o mapy a průvodce,“ míní Tomáš Lejsek, šéf marketingu významného prodejce map a průvodců Kiwi. I proto řada knihkupců nabízí vedle klasických map také příruční satelitní navigace.

Prodej map ale dusí paradoxně také jejich masová výroba. Podle Karla Kršáka lze v mnoha informačních střediscích po celé Evropě sehnat plány a mapy úplně zadarmo, protože jsou dotované z fondů EU. „Lidé začali šetřit na všem, co nutně nepotřebují,“ stěžuje si nakladatel. 

Nová generace mapu snad ani neviděla

Přesvědčit mladé lidi o výhodách tradičních map je podle Karla Kršáka z nakladatelství SHOCart velice těžké. „Češi jsou pružnější, rychleji reagují na trendy,“ říká v rozhovoru pro server Lidovky.cz.

Lidovky.cz: Projevil se nástup nových technologií v zájmu zákazníků o papírové publikace?
Ano projevil, ale vzhledem k tomu, že nástup této formy konkurence přišel v době "ekonomické krize", kdy lidé začali šetřit na všem, co nutně nepotřebují, a současně v době, kdy vrcholí čerpání dotací z Evropských fondů, jehož součástí je i vydávání nejrůznějších informačních materiálů, včetně map, které lze následně získat např. na informačních střediscích zdarma, je těžké vyjádřit jejich míru v poklesu prodeje papírových map. Největší pokles prodeje se ale projevil v oblasti plánů měst a automap, což je určitě značně ovlivněno nástupem uváděných "nových technologií".

Lidovky.cz: Máte recept na to, jak se s elektronickou konkurencí vypořádat?
Žádný zaručený samozřejmě nemám. Bojovat proti něčemu, co je zadarmo, jako internet nebo mobilní aplikace vybraných vydavatelů, jde jen těžko. Obzvláště v Česku. Snažíme se především udržet vysokou kvalitu a aktuálnost našich map a samozřejmě hledáme prostor pro naše vlastní aktivity v oblasti mobilních aplikací a internetu. Oblast GPS navigací již považuji za mrtvou, protože je dříve, či později ji vytěsní právě mobilní aplikace.

Lidovky.cz: Je Česko v tomto odvětví nějak specifické?
Neumím posoudit. Domnívám se však, že Češi jsou pružnější, rychleji reagují na trendy. V oblasti tištěné kartografie je to dáno obrovskou konkurencí, která zde po revoluci vznikla. V oblasti elektronických map je to spíše problém financí. Udržovat aktuální kartografické dílo a nabízet jej dále zdarma například na internetu si mohou dovolit již pouze silné firmy.

Lidovky.cz: V čem podle Vás spočívá výhoda tradičních "papírových" map a průvodců oproti novým médiím?
Obhajovat přednosti něčeho, co je postupně nahrazováno novými technologiemi, je těžké. Novou generaci, která v těchto technologiích vyrůstá a klasickou mapu snad ani neviděla, přesvědčíte opravdu těžko, navíc, když si elektronickou mapu umí "obstarat zdarma". Tištěná mapa má samozřejmě spoustu výhod, vidíte souvztažnosti širšího okolí při plánování tras, nedojdou Vám baterie, neztratíte signál, s chybou v mapě, či překážkou na trase, si poradíte snadněji než když Vás aplikace posílá stále zpět, či tam, kam určitě nechcete....

Lidovky.cz: Jakou očekáváte budoucnost, přežijí tradiční mapy v éře internetu?
Já doufám, že určitý čas snad ano, vždyť mne vydávání map živí. Samozřejmě, že to vždy byl, je a bude i můj koníček. Každý nedostatek elektronické podoby mapy je však dříve či později odstraněn, baterie mají stále větší výdrž, obrazovky mobilů se stále zvětšují a ztenčují... Starší a střední generace se bez tištěných map určitě neobejde, ale s delší budoucností nevím, nevím.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!