Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Klíčová dálnice D1 se staví už 50 let. Stále jí ale chybí 24 kilometrů

Ekonomika

  9:30
PRAHA - Před 50 lety, 8. září 1967, začala „pražským“ úsekem Spořilov - Čestlice výstavba nejstarší české dálnice D1. Po desetiletích tak došlo k naplnění někdejších plánů na vybudování páteřní dálnice napříč tehdejším Československem, které však přerušila druhá světová válka a následně ukončila poválečná politická situace.
Dálnice D1.

Dálnice D1. foto: Petr Lemberk, MAFRA

Stavba dálnice D1 byla schválena již 4. listopadu 1938 a předpokládala dálniční propojení Prahy a Podkarpatské Rusi. Se stavbou se začalo 2. května 1939, ale práce byly přerušeny válkou.

Po válce byla stavba v omezeném rozsahu obnovena, v roce 1950 však byla opět zastavena. Po jejím obnovení před padesáti lety se počítalo s tím, že dálnice povede na Slovensko a končit bude na hraničním přechodu Starý Hrozenkov.

Paragraf pro agresivní řidiče? Nepuštění sanitky či vybrždění může být trestný čin

Po rozpadu federace byla trasa D1 odkloněna od Brna na Ostravu s ukončením u Lipníka nad Bečvou. Poslední změnou bylo rozhodnutí, že se v D1 změní i budovaná D47, která spojí Lipník nad Bečvou s Ostravou a polskou hranicí. Celkem stále ještě nedokončená D1 bude měřit 376 km, z čehož zbývá dokončit zhruba 24 km v úseku Říkovice - Přerov - Lipník nad Bečvou.

Dálnice D1 je nejen nejstarší a nejdelší českou dálnicí, ale i v některých úsecích nejvytíženější a nejnebezpečnější a nyní také vinou častých oprav a mnohaleté modernizace nejpomalejší. V současnosti dopravu na D1 totiž komplikuje rozsáhlá modernizace 160 kilometrů dlouhého úseku mezi Mirošovicemi u Prahy a Kývalkou u Brna, která začala již v roce 2013. Opravy měly původně skončit v roce 2018, nyní se počítá s rokem 2020.

Opravy zatím vychází levněji

Práce na rekonstrukci dálnice D1 mezi Prahou a Brnem jsou zhruba v polovině. Dokončených je sedm úseků, které stát vyšly na čtyři miliardy korun, dalších šest úseků za necelých pět miliard korun je v současnosti nadále rozestavěných.

Celkem se má na D1 opravit 21 úseků, zbylých osm úseků se však bude opravovat až v letech 2018 až 2020, vyplývá z informací Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem stavby.

Řidiči už po D11 dojedou do Hradce. Po 11 letech se otevřela nová část dálnice

Ceny vysoutěžené ve výběrových řízeních byly přitom zpravidla výrazně nižší, než kolik činil odhad projektantů. Jen u sedmi prvních dokončených úseků stát formou soutěží dosáhl slevy 1,6 miliardy korun. Celá rekonstrukce D1, jež začala na přelomu jara a léta 2014, má být dokončená v roce 2020.

K rozestavěným úsekům se ještě během letoška měly připojit dva úseky mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi a mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Zahájení stavebních prací však blokují odvolání ekologického hnutí Děti Země, rekonstrukce vozovek se proto řidiči v těchto úsecích letos asi nedočkají. Podle mluvčího ŘSD Jana Studeckého je reálné, aby v případě úseku u Humpolce letos na podzim silničáři zvládli alespoň přípravné práce. U druhého úseku nicméně firma počítá se zahájením až příští rok.

Výraznějších slev stát v soutěžích dosáhl hned na samotném zahájení celkové rekonstrukce této dopravní tepny, kdy ceny v soutěžích klesly k 60 procentům odhadovaných cen. Resort dopravy proto již tehdy předpokládal, že rekonstrukce celé dálnice vyjde laciněji než předpokládaných 20 miliard korun. Překročení této částky investorská firma ŘSD nepředpokládá ani nyní.

Kromě modernizace D1 mezi Prahou a Brnem zbývá rovněž dodělat chybějící část dálnice ve směru z Brna na Ostravu u Přerova. V současnosti silničáři staví úsek mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou, který by měl být hotový podle aktuálního předpokladu příští rok v srpnu, uvedl dále Studecký.

Práce na stavbě sousedního úseku z Říkovic do Přerova začnou pravděpodobně na jaře roku 2018. V současnosti území stavby prozkoumávají archeologové, není rovněž dokončená soutěž na zhotovitele, dodal mluvčí.

Postup otevírání jednotlivých úseků D1

12. července 1971 - Otevřen první dálniční úsek na území tehdejšího Československa: úsek dálnice D1 Praha - Mirošovice (délka 21,3 km)

6. září 1972 - Kývalka - Brno-západ (8,2 km)

3. listopadu 1973 - Velká Bíteš - Kývalka (19,5 km)

Květen 1975 - Velké Meziříčí-východ - Lhotka (5,1 km)

Prosinec 1975 - Lhotka - Velká Bíteš (9,2 km)

28. října 1976 - Řehořov - Měřín (7,2 km) a Brno-západ - Brno-centrum (3,7 km)

Prosinec 1976 - Měřín - Velké Meziříčí-západ (6,5 km)

Červenec 1977 - Mirošovice - Hořice (54,1 km)

30. září 1978 - Brno-centrum - Brno-jih (2,5 km)

28. listopadu 1978 - Velké Meziříčí- západ - Velké Meziříčí- východ (7,5 km)

6. října 1979 - Hořice - Jiřice (10,2 km); v polovičním profilu byl úsek v provozu již od 6. května 1979

22. listopadu 1979 - Pávov - Řehořov (15,3 km)

7. listopadu 1980 - Jiřice - Humpolec (6,1 km); v polovičním profilu byl otevřen 22. listopadu 1979

8. listopadu 1980 - Humpolec - Pávov (20,7 km); stavba byla posledním zprovozněným úsekem mezi Prahou a Brnem

Prosinec 1982 - Brno-východ - Holubice (7,6 km)

9. září 1983 - Brno-jih - Brno-východ (6,8 km)

11. listopadu 1988 - Holubice - Tučapy (9,1 km)

30. července 1992 - Tučapy - Vyškov (9,6 km)

24. října 2005 - Vyškov - Mořice (17,5 km)

1. prosince 2007 - Ostrav, Rudná - Bohumín (17, 2 km)

6. května 2008 - Bílovec - Ostrava, Rudná (11, 7 km)

23. října 2008 - Kojetín - Kroměříž (7 km)

25. listopadu 2008 - Lipník nad Bečvou - Bělotín (15,4 km)

17. září 2009 - Mořice - Kojetín (6,6 km)

25. listopadu 2009 - Bělotín - Bílovec (29,8 km)

3. prosince 2010 - Kroměříž - Hulín (4,8 km)

11. července 2011 - Hulín - Říkovice (6,5 km)

30. listopadu 2012 - Bohumín - hranice s Polskem (6,1 km).

Autor: