5. ledna 2010 17:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Kofola vyhrála spor o značku.
Její konkurenti neuspěli

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Limonáda - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Limonáda - ilustrační foto | foto: Shutterstock
Společnost Kofola si udrží značku nápoje "Kofola", která patří mezi nejdražší a nejznámější ochranné označení v Česku. Podle serveru Aktuálně.cz Úřad průmyslového vlastnictví odmítl návrh konkurentů firmy, aby se slovo "kofola" používalo stejně jako za socialismu coby obecné označení skupiny nealkoholických nápojů. Kofola je jen jedna a její stejnojmenný výrobce má právem značku chráněnu jenom pro sebe, rozhodl úřad.

Podle úřadu v době socialismu neexistovala žádná konkurence mezi výrobci nealkoholických nápojů, šlo o podniky vlastněné státem. "Označení Kofola bylo ze strany průměrných spotřebitelů, jakožto konzumentů nealkoholických nápojů, vnímáno jako označení jednoho konkrétního specifického nealkoholického nápoje 'kolového typu' s obsahem kofeinu," uvedl v rozhodnutí předseda úřadu Josef Kratochvíl.

Podle úřadu je ale nyní značka Kofola jasně lidmi chápána jako označení určitého konkrétního nápoje odlišitelné od nápojů ostatních. Návrh na vymazání značky Kofola proto zamítl jako neodůvodněný.

Návrh na vymazání značky Kofola argumentoval tím, že sirup Kofo tvořící základ nápoje byl za socialismu prodáván asi 70 různým společnostem, které z něj pak vyráběly nápoj Kofola.

Firma značku koupila, přesto o ní bojuje roky

Kofola musela o značku dlouhodobě bojovat jak na českém, tak na slovenském trhu. Spory o název Kofola řešily i soudy včetně slovenského Nejvyššího soudu. Kofola ve sporech uspěla.

Společnost Kofola koupila značku za 215 milionů korun, její hodnota je nyní ale mnohonásobně vyšší. Kofola je nejpopulárnější česká značka na internetové sociální síti Facebook. Podle průzkumu agentury Candytech má 167.000 příznivců, o 120.000 víc než druhý Pilsner Urquell, píše server.

Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nápojů ve střední Evropě. Působí především na českém, polském a slovenském trhu, kam vedle nápoje Kofola dodává sirupy Jupí, vodu Rajec, Top Topic či RC Colu. Celkově v Česku zaměstnává 700 lidí.

Lidovky.cz, ČTK
  • 2Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na Lidovky.cz