Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Koleje vedoucí k naftě za miliardu opraví Němci. Stát měl jiného favorita

Ekonomika

  6:00
PRAHA/MNICHOV - Nový majitel palivového skladu v německém Kraillingu podepsal smlouvu s firmou Emeran Braun, která pro něj opraví rozbitou železniční vlečku. Výběr stavbařů je dalším důležitým krokem k tomu, aby se do Česka vrátila nafta za více než miliardu korun patřící do strategických zásob státu.

Areál firmy Viktoriagruppe v německém Kraillingu. Dřívě sloužil vojenským účelům, dnes je v něm mimo jiné podzemní nádrž na skladování paliva. Nachází se v něm i česká nafta za 1,2 miliardy korun. foto: SSHR

Bez funkčních kolejí není odvoz zhruba 80 milionů litrů paliva reálný. I tak naplní česká nafta pro krizové situace přibližně 60 cisternových vlaků, které ji následně převezou z z městečka nedaleko Mnichova do „bezpečných“ nádrží státní firmy Čepro.

„Opravu vlečky provádí německá společnost Emeran Braun,“ řekla serveru Lidovky.cz advokátka Kateřina Radostová, která zastupuje firmu Krailling Oils Development, nového vlastníka areálu, v němž se česká nafta nachází.

Konec pochyb. Kupec zaplatil za nádrže, nafta za miliardu může zpět do Česka

V minulých letech ji tam pro stát skladovala dnes už zkrachovalá společnost Viktoriagruppe. Poté, co se na konci roku 2014 sama poslala do insolvence, zablokoval konkursní správce české palivo v hodnotě 1,2 miliardy s tím, že sto procent nafty nemusí patřit Správě státních hmotných rezerv (SSHR). K odvozu vydal podmínečný souhlas po vleklých jednáních až letos v únoru.

Dále však byla překážkou poškozená železniční trať, po níž měly vlaky palivo odvézt zpět do Česka. Dlouhou dobu byla dokonce nejpravděpodobnější varianta, že opravu zaplatí česká správa rezerv. Pro tento účel si dokonce vybrala – z časových důvodů bez výběrového řízení – firmu Strabag.

Areál firmy Viktoriagruppe v německém Kraillingu. Dřívě sloužil vojenským...
Areál firmy Viktoriagruppe v německém Kraillingu. Dřívě sloužil vojenským...

Stavbaři na jaře do areálu, patřícího v minulosti německé armádě, přijeli a vypracovali cenový odhad prací, jehož strop se pohyboval kolem deseti milionů korun. Nakonec se však správci rezerv s insolvenčním správce dohodli, že rekonstrukci vlečky zaplatí kupec areálu, čímž de facto padla i předběžná dohoda se Strabagem.

Nejvíce peněz za palivový sklad, částku pohybující se pod patnácti miliony eur, nabídla v červenci nově vzniklá společnost Krailling Oils Development, personálně propojená s moravskou palivovou firmou FAU. Nový vlastník se rozhodl nevyužít státem doporučovaný Strabag, ale zvolila německou Emeran Braun.

„Tato společnost vlečku v Kraillingu dobře zná, neb je místní a byla jediná připravená se objednávky rychle zhostit. Její zástupci byli opakovaně v Kraillingu i s pověřenou osobou z drážního úřadu ohledně detailní specifikace rozsahu oprav tak, aby bylo vyhověno všem kritériím nezbytným pro získání povolení k provozu,“ popsala právní zástupkyně nového majitele Kateřina Radostová.

Projekt už je hotový

Krailling Oils Development před několika týdny zaplatila kupní cenu. Až insolvenční správce Mirko Möllen převede číslo daňového skladu v Kraillingu na nového majitele, rozběhne se dvouměsíční lhůta k opravě železniční vlečky. „Projekční práce jsou hotové a za nás jde vše podle plánu,“ doplnila Radostová.

Posun vítá i Státní správa hmotných rezerv, byť původně měla pro stavební práce vybranou výše zmíněný Strabag.

Nafta uvězněná v Německu je (téměř) v pořádku. Češi směli do nádrží

„Výběr firmy na opravu kolejí je samozřejmě na majiteli skladu, který to celé platí. Díky rychlé pomoci Strabagu jsme si ale už v březnu mohli udělat představu, jak moc je vlečka rozbitá,“ podotkl šéf úřadu Pavel Švagr. Transport nafty je tak teoreticky proveditelný do několika měsíců.

Na starosti jej bude mít státní společnost Čepro. Náklady se pohybují kolem 60 milionů korun.

Zároveň je ještě třeba dodat, že navzdory nedávné dohodě mezi konkursním správcem, novým majitelem a SSHR platí skutečnost, že správce Möllen dosud neuznal vlastnická práva Česka a vyhradil si možnost se o naftu v budoucnu soudit. Na podání případné žaloby má lhůtu roku a půl.

PŘÍPAD VIKTORIAGRUPPE

  • Viktoriagruppe pro Správu státních hmotných rezerv (SSHR) od roku 2004 zajišťovala skladování a obměnu části nafty, kterou musí mít Česko k dispozici pro krizové situace.
  • Zásoby uložené u Viktoriagruppe byly zhruba na dva a půl dne. Česko musí podle nařízení EU držet zásoby minimálně na 90 dní.
  • Kvůli finančním problémům firmy na podzim 2014 odvezla SSHR zásoby nafty ze tří českých skladů Viktoriagruppe. Od roku 2010 měla navíc firma povoleno skladovat naftu i v německém Kraillingu.
  • Firma se v prosinci 2014 sama poslala do úpadku. Insolvenční správce Mirko Möllen následně české zásoby zablokoval, mimo jiné kvůli údajně špatně uzavřeným smlouvám a nejasnostem kolem vlastnictví paliva.
  • Do současné doby české pohledávky - zahrnující i nároky českých celníků a finanční správy - neuznal. Dohromady je to zhruba 1,8 miliardy korun.
  • V listopadu rozhodl arbitrážní soud o sporu dvou někdejších společníků ve firmě Viktoriagruppe: Rostislava Haláška a Petra Malého.
  • Podle verdiktu je majitelem firmy Halášek a firma Cioltit, Malý prý akcie získal na neoprávněné.
  • Cioltit už oficiálně oslovil stát s nabídkou o spolupráci. Plánuje také zpochybnit některé kroky insolvenčního správce.
  • V únoru povolil správce odvoz české nafty. Dal jí na to ale termín do 30. dubna 2016.
  • Zároveň nepotvrdil vlastnictví českého státu a nevzdal se možnosti následně vymáhat palivo soudně.
  • Möllen v březnu 2016 prodloužil lhůtu pro odvoz české nafty o dobu během níž se bude zabývat prodejem areálu v Kraillingu.
  • Letos na jaře insolvenční správce prodal za zhruba 5 milionů eur jeden ze dvou skladů Viktoriagruppe - areál v Chlumci nad Cidlinou.
  • Z něj už SSHR českou naftu odvezla na podzim roku 2014.
  • V červenci vybral Möllen nejvyšší nabídku na areál v Kraillingu. Podala ji firma Krailling Oils Development, která se stala novým majitelem.
Autor: