Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Zákaz stavění domů kolem letiště. Ve Vodochodech vzniklo ochranné pásmo

Ekonomika

  10:40
VODOCHODY - Kolem letiště ve Vodochodech se už nebudou moci stavět obytné domy. Úřad pro civilní letectví okolo letiště vytvořil ochranné hlukové pásmo, které novou výstavbu neumožňuje.

Vizializace odbavovací haly Letiště Vodochody. foto: Letiště Vodochody

Dotčené obce, které většinou nesouhlasí s plánovaným rozšiřováním Vodochod, musí pásmo zapracovat do svých územních plánů. Jde zejména o Bášť, Panenské Břežany a Dolany, okrajově pak o Máslovice, Zlončice, Postřižín, Odolenou Vodu, Klíčany a Vodochody.

Soud odmítl stížnost obcí bránících rozšíření Letiště Vodochody

Ochranné pásmo se týká stávající infrastruktury a úrovně provozu. Pokud by se letiště rozšiřovalo, muselo by požádat úřad o vytvoření nového pásma. Uvnitř pásma se nachází 50 staveb, u kterých musí letiště zajistit plnění všech hlukových limitů, případně je od majitelů vykoupit.

„Kromě ochrany samotného letiště je vyhlášení OHP důležité i pro ochranu lidí před spekulanty, kteří ve spolupráci s některými obcemi totálně ignorují existenci letiště a snaží se umísťují rezidenční zástavbu do jeho těsné blízkosti. Lidem pak domy prodávají s tím, že žádné letiště nebude,“ řekl šéf letiště Martin Kačur.

„Zároveň nám ochranné hlukové pásmo umožní garantovat plnění závazků, jež máme vůči armádě až do roku 2027,“ dodal.

Vizualizace odbavovací haly Letiště Vodochody.
Vizializace odbavovací haly Letiště Vodochody.

Podobně má ochranné hlukové pásmo vytvořené i pražské Letiště Václava Havla, i když s výjimkami z plnění hygienických limitů hluku, a dále vojenská letiště. U jiných letišť v ČR zatím hlukové pásmo vyhlášeno nebylo. Jde tak precedentní rozhodnutí Úřadu pro civilní letectví.

Letiště Vodochody kvůli plánovanému rozšíření již několik let usiluje o posouzení vlivu na životní prostředí EIA. To získalo v roce 2013, ale ministerstvo životního prostředí kladné stanovisko o rok později zrušilo. Po soudních sporech městský soud na začátku roku 2016 rozhodnutí ministerstva zrušil. Resort by tak měl vydat závaznou podobu stanoviska podle nového zákona o EIA, od dubna tak ale podle Kačura neučinil.

Chlouba Kunovic zůstane. Rusové ve městě zachovají tradiční výrobu letadel

„Vyzvali jsme ministerstvo životního prostředí, aby závaznou podobu stanoviska vydalo do poloviny listopadu, jinak se kvůli nečinnosti ministerstva životního prostředí znovu obrátíme na soud,“ podotkl Kačur.

Podle Kačura stát dlouhodobě nezákonně brání naplnění privatizačního projektu Aera Vodochody, jehož součástí je i projekt rozvoje letiště, se kterým jej vláda skupině Penta v roce 2006 prodávala.

JAK ŠEL ČAS VE VODOCHODECH

  • 14. března 2006 - Starostové 11 obcí v blízkosti Aera odmítli záměr přeměnit tovární přistávací plochu na letiště.
  • 25. října 2006 - Vláda prodala Aero Vodochody včetně letiště firmě Oakfield z investiční skupiny Penta.
  • 13. ledna 2010 - Letiště představilo plány rozšíření, ročně by mělo odbavit 3,5 milionu cestujících (asi čtvrtina provozu v Ruzyni). Na plány reagovaly okolní obce řadou referend.
  • 9. listopadu 2010 - Letiště předložilo ministerstvu životního prostředí (MŽP) novou dokumentaci k posouzení dopadů na životní prostředí (EIA). Projekt nepočítal s nočním provozem, změnily se koridory a firma slíbila napojení letiště na dálnici. Zástupci obcí plán odmítli.
  • 9. února 2011 - MŽP vrátilo letišti materiál k dopracování.
  • 7. září 2011 - Letiště v přepracované studii EIA nabídlo lidem v okolí kompenzace. Měl se zřídit speciální účet, na který by se poukazovaly peníze, jimiž by disponovaly obce.
  • 26. září 2011 - Starostové 15 obcí zapojených do iniciativy Stop Letišti Vodochody odmítli návrh na finanční kompenzace.
  • 10. října 2011 - Středočeský kraj souhlasil s dostavbou. Požadoval ale zohlednění připomínek obcí. Později kraj názor změnil a v létě 2013 začal s obcemi spolupracovat v boji proti rozšíření letiště.
  • 18. listopadu 2011 - MŽP oznámilo, že se k přepracované verzi studie EIA sešlo na 2000 připomínek. Ministerstvo si pro jejich zpracování nechalo vypracovat nezávislý oponentní posudek.
  • 16. května 2013 - Projekt letiště získal kladný posudek vlivu na životní prostředí. Zástupci obcí oznámili, že pokud MŽP vydá svůj souhlas se stavbou, obrátí se na soud.
  • 29. října 2013 - MŽP souhlasilo se vznikem letiště. V rámci řízení EIA si ale vymínilo 124 podmínek. Iniciativa Stop Letišti Vodochody oznámila, že navrhne zrušení kladného stanoviska k EIA.
  • 28. dubna 2014 - MŽP začalo prověřovat, zda dřívější souhlasné stanovisko s EIA netrpí závažnými právními vadami.
  • 13. června 2014 - MŽP zrušilo kladný ekologický posudek.
  • 27. června 2014 - Letiště podalo vůči usnesení MŽP rozklad.
  • 19. září 2014 - Rozkladová komise doporučila ministru životního prostředí Richardu Brabcovi (ANO), aby potvrdil zrušení ekologického posudku na rozšíření Letiště Vodochody.
  • 29. října 2014 - MŽP potvrdilo zrušení ekologického posudku.
  • 19. prosince 2014 - Deník E15 uvedl, že Letiště Vodochody žaluje MŽP kvůli tomu, že zrušilo posudek k rozšíření letiště.
  • 19. ledna 2015 - Pražský městský soud se odmítl zabývat žalobou Letiště Vodochody na MŽP. Letiště následně koncem ledna podalo kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu (NSS).
  • 7. května 2015 - NSS nařídil Městskému soudu v Praze, aby se zabýval žalobou Letiště Vodochody na postup MŽP.
  • 15. prosince 2015 - Pražský městský soud vrátil Letišti Vodochody kladný posudek vlivu na životní prostředí EIA.
  • 17. prosince 2015 - Sdružení Stop Letišti Vodochody oznámilo, že obce se budou rozšíření letiště bránit kasační stížností.
  • 15. března 2016 - Letiště Vodochody oznámilo, že bude podle prosincového rozsudku pokračovat v přípravách rozšíření. Platí tak původní souhlasný posudek k vlivu na životní prostředí.
  • 29. března 2016 - MŽP podalo kasační stížnost proti rozsudku umožňujícímu rozšíření letiště. Kasační stížnost podalo také Sdružení Stop Letišti Vodochody, ve kterém je 15 obcí.
  • 11. května 2016 - NSS v Brně odmítl kasační stížnost obcí.
  • 23. června 2016 - Ministr Brabec rozhodl, že MŽP opět projedná posudek vlivu na životní prostředí pro rozšíření letiště.
  • 4. listopadu 2016 - Úřad pro civilní letectví okolo letiště vytvořil ochranné hlukové pásmo, ve kterém se už nebudou moci stavět obytné domy. Dotčené obce, které většinou s rozšířením letiště nesouhlasí, musí pásmo zapracovat do územních plánů.
Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!