17. září 2016 17:00 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Kolik bude stát vaše auto po pár letech? Upadá druhá Fabia i ‚miláček‘ Focus

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 7Diskuse
Ford Focus | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ford Focus | foto: Jan StachaLidovky.cz
PRAHA Zůstatková hodnota ojetin je jeden z nejdůležitějších faktorů při jejich následném prodeji. Koupíte si auto, nějakou dobu ho provozujete, a pak se rozhodnete ho prodat. Jednoduché. Jenže pokles ceny u některých vozů je tak výrazný, že po jejich prodeji vám zbudou leda tak oči pro pláč.

Zůstatkovou hodnotu nejvíce ovlivňuje stav daného vozu, najeté kilometry (proto se stáčejí), původ a také motorizace. Druhotně se na zůstatkové hodnotě podílí renomé značky a reklama. Naopak malý či žádný vliv má výbava, typ karoserie, případně barva.

Zůstatková hodnota ojetých automobilů se liší podle jednotlivých zemí. Takže zatímco u nás si například Volvo V80 drží stabilně svou cenu, v Británii tento konkrétní model ztratil za první tři roky více než tři čtvrtiny původní ceny.

VÍCE K TÉMATU:

Podobným případem, tentokrát globálnějšího charakteru, je VW Phaeton, chlouba automobilky Volkswagen. A to navzdory tomu, že luxusní limuzíny po třech letech ztratí většinou mezi 20 až 30 procenty původní ceny. Phaeton zvládá za rok 33 procent.

Snažit se předpovědět, jak si který automobil povede, je bezmála loterie, protože například Dacia Duster, která před třemi lety stála se zážehovým motorem 1,6i 16V a při druhém stupni výbavy řádově 330 tisíc korun, se dnes prodává za cenu v rozmezí 270 tisíc až 290 tisíc korun. A to navzdory tomu, že rozhodně nejde o zvlášť spolehlivé auto. Zůstatková hodnota nad 80 procent po třech letech je skutečné unikum.

Že se situace se zůstatkovou hodnotu neustále mění, dokazují i korejské vozy, které díky dravé reklamě zažívají mezi ojetinami nebývalý rozmach. V první pětce vozů s nejvyšší zůstatkovou hodnotou se objevují Hyundai ix20 a KIA Sportage minulé generace, přitom to není tak dávno, co lidé nad korejskými vozy ohrnovali nos.

Focus upadl v nemilost

Mezi první pětkou se tradičně umisťuje Škoda, ale kdo by hádal Fabii nebo Octavii, pletl by se. Dva tradiční zástupce nahradilo Citigo a Rapid hlavně proto, že oba modely se začaly prodávat za velmi příznivou cenu, která u nových vozů postupem let mírně rostla.

Česká automobilka však má zastoupení také na konci žebříčku. Druhá generace Fabie doplácí na novou, třetí generaci, která způsobila propad zůstatkové hodnoty. V nemilost upadl také miláček let minulých Ford Focus. Přestože je považován za jedno z nejspolehlivějších aut na trhu, mezi Čechy za uplynulých několik let ztratil svoji pozici. Jeho nákup je tedy výhodnější než dřív.

Velkou měrou se na poklesu podílí také přesycenost trhu. Z důvodu velké obliby, spolehlivosti a nadprůměrných jízdních vlastností je ve velkém nakupovaly velké společnosti, které se jich nyní zbavují.

Jiří Švamberk
  • 7Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz