Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Kolony kvůli Blance. Přednost dostane MHD, pruh pro busy získá i Strakonická

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Řada pražských ulic se kvůli tunelu Blanka zaplnila ještě více než v minulosti. Politici plánují z kolon přednostně vysvobodit cestující v MHD, kteří po otevření stavby stojí pravidelně třeba na Strakonické či v ulici Jugoslávských partyzánů. V přípravě je až 60 vyhrazených pruhů pro autobusy.

Dopravní zácpa. Ilustrační foto. foto: Lidové noviny

Tunel Blanka je v provozu teprve měsíc, ulevil třeba lidem žijícím v oblasti Letné a mnoha řidičům urychlil cestu. Jenže na řadě míst se silnice naopak ještě více zaplnily – buď lidmi, kteří z Blanky vyjíždějí nebo do ní míří. Třeba na Strakonické ulici nebo Barrandovském mostě. Na zhoršení v přímé souvislosti s Blankou upozorňovali i dopravní policisté.

Na řadu proto postupně přijdou opatření, která v první vlně zacílí na hromadnou dopravu, kterou se po Praze pohybuje nejvíce lidí.

„První bude absolutní preference MHD. V daných místech budeme hledat cestu, jak zajistit plynulý průjezd pro tramvaje a autobusy. Ropid (společnost, která organizuje pražskou MHD – pozn. red.) a Technická správa komunikací mají materiál mapující zhruba 60 míst, nejenom v souvislosti s Blankou, kde ještě mohou vzniknout preferenční pruhy,“ řekl pro Lidovky.cz náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Měsíc po otevření tunelu: Praha reklamuje první kabel v Blance

Patrně nejzajímavější plány vedou k úpravám na Strakonické ulici, přetížené dopravní tepně, která svádí dopravu do města od jihu. Právě tam příliv „zájemců“ o Blanku každé ráno prodloužil kolony, které silnici trápily už v minulosti. První díl vyhrazeného pruhu už je na Strakonické ve stádiu přípravy.

„Jde o oblast podjezdu pod Barrandovským mostem, mezi odpojením rampy na most směr Braník a připojením k pruhům z mostu a od Barrandova, který při stále častějších kolonách v Dobříšské ulici zajistí plynulejší průjezd autobusů a časovou úsporu čtyři až pět minut,“ popsal mluvčí společnosti Ropid Filip Drápal.

Další úseky Strakonické (od Pražského okruhu pod Barrandovskou skálu) budou experti podrobně prověřovat.

„Vznikají tam až půlhodinová zpoždění na trase s šedesáti autobusovými spoji za hodinu. V úseku od Lahovického mostu k zastávce Dostihová by příznivější šířkové poměry mohly umožnit snazší realizaci pruhu. Od zastávky Dostihová se však zlepšení podmínek pro průjezd autobusů neobejde bez stavebního rozšíření komunikace (na tak významné radiální komunikaci je nutné zachovat dva veřejné jízdní pruhy),“ doplnil Drápal.

Došlo i na požár vozidla
Policista dohlíží na cestující skrz Blanku

Plány samozřejmě těší i Pražany, kteří poblíž Strakonické bydlí.

„Po preferenčním pruhu voláme už dlouho, hodně lidí po Strakonické jezdí právě hromadnou dopravou. A nejde jen o lidi ze Zbraslavi či Radotína, ale i o ty, kteří cestují příměstskými linkami. Dopravní špička začíná kvůli Blance v brzkých ranních hodinách a protáhla se na dopoledne,“ uvedla starostka Zbraslavi Zuzana Vejvodová (100pro Zbraslav).

Zácpami nejvíce trpí obyvatelé Lahovic a Lahoviček, které patří do katastru výše zmíněné městské části, domy stojí v těsném sousedství Strakonické. Vedení radnice už v minulosti s dopravními projektanty možnosti přidání jízdního pruhu pro autobusy řešilo. Jestli je proveditelné a zda by provoz ještě více nezkomplikovalo.

„Zatím jsme řešení konzultovali jen v rámci naší městské části. Podle našich zjištění není možné vytvořit přednostní pruh pro autobusy po celé délce Strakonické, jen v určitých místech,“ doplnila starostka Vejvodová.

Anketa

Pomohl podle vás tunel Blanka pražské dopravě?

Ano 789
Ne 677
Nedokážu posoudit 162

Preferenční pruhy pro hromadnou dopravu fungují v Praze například ve Vrchlického či Evropské ulici, na trase z Petrovic na Jižní Město či ve Švehlově ulici na Zahradním městě.

Další by mohly přibýt například v Dejvicích. Oblasti takzvaného Kulaťáku se otevření Blanky negativně dotklo také.

„Navrhujeme například rozšíření v ulici Jugoslávských partyzánů na dva pruhy s bezpečnostním ostrůvkem, tak jak to je například na náměstí Míru u divadla. To znamená: chodník, autobusy, meziostrůvek, auta, tramvaj. Uvažujeme také o tom, že po Svatovítské by auta mohla auta jezdit po tramvajové trati,“ popsal pražský náměstek pro dopravu Petr Dolínek.

Případné prodloužení vyhrazeného jízdního pruhu tam podle společnosti Ropid souvisí mimo jiné s úpravami parkování, které musí být koordinovány se zaváděním zón placeného stání a dalšími úpravami v návaznosti na zprovoznění tunelu Blanka.

PŘÍKLADY PROBLEMATICKÝCH LOKALIT:

  • spojnice Spořilov – Bohdalec - Vršovice
  • spojnice Malešice – Jarov – Libeň – Vysočany – Prosek
  • oblast Vypichu
  • Evropská ulice
  • ulice Na Strži
  • Průmyslová ulice (zejména od jihu před Černokosteleckou)
  • Jižní spojka a 5. května (na trase linky 125)
  • ulice Patočkova
  • Pražský okruh mezi Černým Mostem a Běchovicemi

    Zdroj: Ropid
Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...