Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Kolony: známka blahobytu

  17:05
PRAHA - K omezení dopravních kolapsů na silnicích postačí vzájemná ohleduplnost, říkají experti. PRAHA Stává se to čím dál častěji: řidič jede plynule povolenou „stotřicítkou“ po dálnici. Náhle cítí, jak jej provoz nutí stále více a více zpomalovat, až se zastaví úplně. Zanedlouho se vytvoří kolona, ve které může strávit několik desítek minut, v horším případě ale klidně i několik desítek hodin.
Kolona - ilustrační foto.

Kolona - ilustrační foto. foto: Jan HroudaLidové noviny

Civilizace „na čtyřech kolech“ má i své stinné stránky. A ty nedávají dopravním expertům spát. Aby mohli s kolapsy bojovat, snaží se odpovědět na základní otázku: jakým procesem vůbec zácpa na silnici vzniká?

Některé kolapsy mají hmatatelnou příčinu: třeba dopravní nehodu. K nim se mohou přidat i příčiny psychologické. „Když dojde k havárii v opačném pruhu, řidiči se ohlížejí a podvědomě zpomalí. Tak mohou způsobit kolonu, v horším případě i další nehodu,“ varuje koordinátor Jednotného systému dopravních informací pro ČR Jaroslav Zvára.

Hlavní, ale zdaleka ne jediná příčina zácp je nasnadě: „Máme se dobře, a téměř každý si může dovolit mít auto,“ konstatoval Zvára. České komunikace narůstajícímu „návalu“ nestačí. Na takovou hustotu provozu prostě nejsou stavěné.

Uvozovky dolníK omezení dopravních kolapsů na silnicích postačí vzájemná ohleduplnost.Uvozovky horní

Pomohla by tedy výstavba dalších a dalších silnic a dálnic? Podle Zváry například Nizozemsku výstavba dalších komunikací nepomohla. „Na ranní cestě do Haagu nebo Amsterodamu, kde mají obrovské čtyřproudové dálnice, strávíte v koloně třeba hodinu. V každém autě tam přitom sedí jeden člověk,“ upozornil Zvára.

Expert: Předjížděním získáte jen dobrý pocit Příčin kolon na dálnicích je daleko víc než jen obecný blahobyt. Pro laika možná překvapivě je mezi nimi i vysoká rychlost. A to nejen proto, že kvůli ní může dojít k havárii, která komunikaci jednoduše zablokuje. Podle Zdeňka Hrubého z Centra dopravního výzkumu se s rostoucí rychlostí vozidel zvětšují také rozestupy mezi jednotlivými auty. „Vyčerpá se tak kapacita komunikace a bez viditelných příčin se utvoří tří- až čtyřkilometrové fronty,“ vysvětlil Hrubý. Takto vytvořeným kolonám by alespoň částečně mohl zamezit tzv. systém liniového řízení, tedy proměnných dopravních značek a čidel v řadě za sebou.

Když se totiž v daném úseku při koloně sníží rychlost například na padesát kilometrů v hodině, rozestupy mezi jednotlivými auty se zmenší, a provoz se tím pádem zrychlí. „Zde je ale na místě vzájemná ohleduplnost. Řidiči musí skutečně dodržovat rychlost a plynulost provozu. Když někdo předjede ostatní, získá možná pár metrů navíc a dobrý pocit, ale ostatní řidiče o desítky minut zbrzdí,“ upozornil Jaroslav Zvára.

Spousty stresů v zácpách by ale Češi zůstali ušetřeni, pokud by se stát o komunikace lépe staral. Kolonu totiž někdy způsobí i špatný stav vozovky nebo špatná signalizace.


Někdo je agresivní, dámy se líčí

V zácpách jsou všichni řidiči na stejné lodi, říká dopravní psycholožka Daniela Čajánková.

LN Proč podle vás vznikají dopravní zácpy?

Rozhodně ne proto, že by je řidiči chtěli, že by si popojíždění v kolonách snad nějak užívali. Je to spíše otázka kapacity silnic.

LN Lze Česko charakterizovat jako „zemi dopravních kolon“, nebo na tom nejsme tak zle?

Dopravní zácpy existují ve všech evropských městech. Všude jsou exponované časy, kdy lidé jezdí do práce a z práce. Je to samozřejmě také otázka politiky: pokud stát příliš nepodporuje městskou dopravu, je jasné, že řidiči preferují osobní automobil. Mají v něm větší pohodlí. A nikde to není fenomén, který by vytvářeli jen řidiči.

LN Jak se lidé většinou v zácpách chovají? Je to pro ně velká stresová zátěž?

To je vždycky otázka časového plánování. Když řidič ví, že v určitou dobu měl někde být, a dostane se do zácpy, může tam skutečně dorazit velmi vyčerpaní. V zácpách pak můžeme sledovat různé chování řidičů. Někteří se skutečně chovají agresivně a nekorektně k ostatním, například předjíždějí. Tady je třeba si uvědomit, že v tu chvíli jsou všichni řidiči na stejné lodi. Chce to tedy dodržovat ohleduplnost. Jiní si v kolonách vyřizují telefony, čtou ranní noviny, dámy se líčí... Když se ale člověk věnuje něčemu jinému, může pro něj jeho nepozornost mít i negativní důsledky - může například dojít ke srážce. Je proto lepší si cestu pečlivěji naplánovat. Třeba i dříve vstát.

LN Jak na řidiče působí světelné signály? Je červené světlo coby znamení k zastavení správné?

Červená je odpradávna chápána jako varovný signál. I příroda ji k tomuto účelu využívá. Je totiž velmi dobře viditelná.


Autor: