O seznamovacích vagonech se od začátku mluvilo jako o jisté bizarnosti, díky níž by se Praha měla vymykat a lidé bych v nich měli dostat prostor pro sblížení. K ničemu takovému však nedošlo a spuštění komunikačních vagonů se dosud jeví jako fiasko i na radnici. "S výslednou formou nemáme mnoho společného. V této podobě to pro nás moc smysluplné není," přiznal ředitel kanceláře primátora Hudečka Ondřej Boháč.
ČTĚTE TAKÉ |
Osud komunikačních vagonů je tak nahnutý. Ačkoli jsou ohlasy podle radního hlavního města Prahy pro oblast dopravy Jiřího Pařízka vyrovnané, projekt s největší pravděpodobností čeká revize. "Původní idea byla trochu jiná a dopravní podnik s úředničinou sobě vlastní to upravil do podoby, která jde trochu proti té původní myšlence, jíž bychom viděli raději. V této formě se projekt komunikačních vagonů minul účinkem," míní Boháč.
Pomůže polepení a hlas z reproduktoru?
Radnici přitom na současné podobě projektu vadí hlavně jeho direktivní pojetí. Primátor Hudeček totiž původně požadoval, aby prostřední "komunikační" vagon byl zřetelně označen a fungoval celý týden bez omezení. K tomu však nedošlo a komunikační vagony vyjely na trať jen minoulou sobotu a nebyly nijak označené.
Anketa
Líbí se vám nápad „komunikačního vagonu“?
S názorem, že nynější forma projektu je direktivní, ale nesouhlasí mluvčí DPP Aneta Řehková. "Záměrně jsme přistoupili k této volnější formě a nenásilnému postupu zavádění, abychom nikoho neomezovali," kontruje.
O polepení vagonů se v souvislosti se sobotním fiaskem při spuštění projektu hovoří stále. Navíc se přidávají další hlasy volající po tom, jak komunikační vagony dále "vylepšit." Brzy by mohly výzvy k nasednutí do speciálních vagonů zaznívat i z reproduktorů. "Momentálně uvažujeme o hlasových upoutávkách v metru a trvalém označení vagonů," potvrdil nápad Pařízek.
S nezvyklým projektem se mezi cestujícími objevily spekulace, jestli komunikační vagony nemají jen odvést pozornost od zásadnějších problémů pražského dopravního podniku. "Kdyby toto chtěl někdo používat jako kamufláž, pak by musel být úplně naivní. O problémech dopravního podniku vědí všichni, baví se o nich všichni, pořádaly se k tomu tiskové konference. Komunikační vagony jako zástěrka? V tomto ohledu by to byla slabota. Spíše je to úsměvné," uvedl ředitel primátorovy kanceláře Boháč.
Nařčení se brání i Aneta Řehková z DPP. "To je absolutní nesmysl, projekt vznikl ve spolupráci několika subjektů i na základě vnějších impulzů a ankety na webu DPP."
Rozhodne čas
S možností, že by projekt komunikačních vagonů mohl zaniknout úplně, si ale na magistrátu těžkou hlavu nedělají. "Nějakou dobu se to musí nechat běžet, pak se uvidí," říká Boháč a připouští: "V zásadě není na škodu, že je to zrovna teď nefunkční, když to ničemu neubližuje. Může se říct, že dopravní podnik udělal mediální humbuk a nafouknutá bublina splaskla. Lze o tom ale rozhodnout jen s odstupem."
Mluvčí DPP Řehková doplňuje: "Jedná se o pilotní projekt a změny jsou určitě možné. Vyhodnocujeme příchozí podněty a očekáváme, že si lidé tento projekt budou postupně uvědomovat. Zkušební doba je 6 měsíců."