Podle amerického ministerstva zdravotnictví se odrazující obrázky měly na krabičkách cigaret objevit od příštího října. Obrázky ukazovaly například otevřené tělo mrtvého kuřáka na pitevním stole, srovnání zdravých a kouřením zničených plic nebo obláček cigaretového dýmu fouknutý do tváře dítěte.
Obrázky, společně s varováním před škodlivostí kouření, měly zabrat horní polovinu přední i zadní strany krabičky cigaret. Zároveň měly zabrat i 20 procent plochy reklamy na cigarety.
Pět ze šesti největších amerických tabákových společností ale nařízení u soudu napadlo. Podle nich vláda nutila výrobce, aby na vlastních produktech vedli kampaň vyzývající k bojkotu svého zboží.
Zároveň tvrdily, že nařízení nedává spotřebiteli o kouření objektivní informace a nutí výrobce upřednostňovat vládní protikuřácké argumenty.
Podle AP se ale očekává, že v případě úspěchu tabákových firem u prvoinstančního soudu se vláda odvolá. Soudní spor se podle agentury zřejmě potáhne několik let.
Omezení tabákové reklamyŽaloba na porušení svobody slova je další z řady jiných žalob, které tabákové firmy v USA kvůli protikuřácké kampani státu podaly. Některé z nich jsou namířeny proti právu Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) omezovat procento nikotinu v cigaretách nebo proti zákonu, který tabákovým výrobcům zakazuje sponzorovat sportovní podniky a prezentovat svá loga na reklamním zboží. |