Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Konec billboardů v Praze se nekoná. Mimo památkovou zónu smí být všude

Ekonomika

  15:20aktualizováno  17:48
PRAHA - Pražští radní schválili znění nových stavebních předpisů. Vně pražské památkové rezervace a ochranných zón budou billboardy jakékoli velikosti. Všechny reklamní plochy nad čtyři metry čtvereční ale budou muset stát minimálně sto metrů od sebe.

Exprimátor Tomáš Hudeček patří mezi největší kritiky nového znění stavebních předpisů. foto: Svaz provozovatelů venkovní reklamy

V památkově chráněných lokalitách bude zakázána veškerá volně stojící reklama. „Stavební úřady navíc mohou územním nebo regulačním plánem vyloučit reklamu zcela,“ vysvětlil šéf pracovní skupiny František Korbel.

Novela má nabýt účinnosti od začátku příštího roku. Do té doby se metropole řídí obecnými stavebními předpisy.

Původní stavební předpisy, které na začátku roku kvůli výtkám zrušilo ministerstvo pro místní rozvoj, zcela zakazovaly reklamu nad šest metrů čtverečních. Regulace se ale týkala pouze

Válka o billboardy. Praha musí upravit předpisy, vyzývá ministerstvo

zastavitelného území, nevztahovala se tedy třeba na billboardy zaplavenou Jižní spojku, která stojí v takzvaném nezastavitelném území města.

Novela podle náměstka primátorky Matěje Stropnického (SZ) klade důraz na volnou prostupnost města, zejména pro pěší a cyklisty, na alternativní způsoby dopravy a carsharing a na energetickou šetrnost budov. Novinkou je povinnost využívat dešťovou vodu a také teplo z odpadních vod. Stavaři budou mít povinnost do budov umisťovat vyšší zárubně dveří, místo obvyklých dvou metrů budou dveře vysoké 210 centimetrů. Zůstávají požadavky na proslunění, ač zmírněné, a na výškovou regulaci budov. Počítá se s redukcí parkovacích míst na veřejných prostranstvích.

Novela míří do připomínkového řízení, vyjádřit se tak k ní budou moci všechny městské části. Do konce července ji magistrát pošle ke schválení, takzvané notifikaci Evropské komisi. Pak půjde znovu do rady, vyplývá z projednaného usnesení. Zpřísnění se týká rozměrů reklamních zařízení na fasádách domů. Původní rozměr tři krát dva metry čtvereční se zmenší na dva krát 1,5 metru. Plakáty navíc budou sloužit pouze k označení instituce, která v daném domě sídlí, řekl náměstek.

Pražské stavební předpisy vyvolávají v Praze už několik měsíců bouřlivou debatu. Jsou prováděcím předpisem ke stavebnímu zákonu. Jejich původní verzi schválila loni v létě minulá rada města pod vedením tehdejšího primátora Tomáše Hudečka. A právě on novelu kritizuje.

Zaplavení Prahy billboardy? Tomu zabráníme, slibuje náměstek Stropnický

Dnes opoziční zastupitel Hudeček kritizoval přístup novely k regulaci reklamy. Podle něj není prakticky žádná.

„Pravidlo, podle něhož musí být billboardy sto metrů od sebe, je směšné, když mohou být billboardy všude, vyjma památkové zóny, a mohou být libovolně velké,“ řekl Hudeček. 

Podle něho takto žádné billboardy z města nezmizí. Náměstek primátorky Matěj Stropnický (Trojkoalice/SZ) argumentuje, že Praha změnou regulace vyhověla námitkám Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Nechtěli jsme dát záminku k tomu, aby úřad připravovanou novelu zrušil, nebo aby ministerstvo pro místní rozvoj zcela zrušilo možnost metropole mít vlastní stavební předpisy, tvrdí.  

Předseda pražské ODS Filip Humplík naopak vítá, že město hodlá diskutovat se starosty a chce zapracovat jejich připomínky.

Novela označovaná za věcnou by měla být platná letos na podzim, její účinnost je pak plánovaná od 1. ledna 2016.

Autor:

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Přípravář staveb/rozpočtář

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Jihočeský kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč