Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Budete muset vybourat interiéry svých krámů, hrozí Italové obchodníkům na hlavním nádraží

Ekonomika

  5:00
PRAHA - Zhruba pět desítek firem hraje o další setrvání na lukrativní adrese hlavního nádraží v Praze. Italské firmě Grandi Stazioni skončí v neděli 16. října nájemní smlouva a provozovatelé obchodů či kaváren musí narychlo dojednat nové kontrakty s majitelem nádraží, Správou železniční dopravní cesty (SŽDC). Podle Italů by měli obchodníci, na základě stávající podnájemní smlouvy, nyní vybourat interiéry svých obchodů.

Hlavní nádraží - vstup. foto: Ondřej Němec, Lidové noviny

Cílem státního správce kolejí – který hlavní nádraží převzal v létě od Českých drah – je, aby cestující v hale pokud možno nic nepoznal. Příští týden v pondělí přitom zaniknou všechny smlouvy, které Grandi Stazioni s obchodníky uzavřela.

Italská firma, která v minulosti opravila komerční prostory největšího českého nádraží, počítala s prodloužením smlouvy o další desítky let. Nesplnila však závazek, aby zrekonstruovala také historickou Fantovu budovu, ačkoliv dostala navíc tříletý odklad. Podle SŽDC je potíž také v tom, že podle zákona je třeba provozovatele nádraží vybrat v soutěži, ne mu automaticky prodloužit smlouvu.

Stát oficiálně vyhazuje Italy z hlavního nádraží. Vyzval je k předání areálu

Předpokládané právní bitvě, v níž může jít o miliardy korun za proinvestované peníze či ušlý zisk ovšem předchází nutnost vyřešit nejprve budoucnost firem, které na hlavním nádraží v Praze prodávají občerstvení, noviny, knížky, brýle nebo květiny.

Poněkud radikální scénář nabízí samotná Grandi Stazioni.

Společnost v e-mailu adresovaném různým příjemcům, který mají Lidovky.cz k dispozici, tvrdí mimo jiné, že podle stávající smlouvy by měli podnájemci začít s demontáží svých provozoven. „[...] případné závěry o ukončení nájmu k 16. 10. 2016 v případě jeho neuzavření by s sebou přinesly mj. zásadní právní nejistotu všech zúčastněných včetně podnájemců, kteří jsou dle podnájemních smluv v případě ukončení našeho nájmu (a tudíž i jejich podnájmu) povinni vybourat interiéry, [...],” tvrdí v e-mailu zástupkyně Grandi Stazioni Lenka Němečková.

Něco podobného se však zřejmě očekávat nedá. Lidovky.cz v pátek odpoledne oslovily například českého šéfa společnosti Lagardere, která na hlavním nádraží provozuje například obchody Relay. „ Smlouva má desítky stran, takže z hlavy to nevím, ale je běžné, že takovéto smlouvy mají ujednání o tom, v jakém stavu se prostor předává v případě ukončení nájmu,“ reagoval Richard Kalhous.

K vybourávání se však jeho společnost nechystá.

Hlavní nádraží - Fantova kavárna.
Obchody ve vestibulu hlavního nádraží v Praze.

SŽDC nasadila na vyjednávání s obchodníky tři desítky lidí, celý proces začal na konci minulého týdne. „Stávající podnájemci na pražském hlavním nádraží byli osloveni a jsou o aktuální situaci zpraveni. Všem budou nabídnuty nové nájemní smlouvy, neboť původní, uzavřené s Grandi Stazioni, dnem 17. října zanikají,“ popsala mluvčí správců železnice Kateřina Šubová.

Je jasné, že za víkend se všechny smlouvy nepodaří dojednat. Kontrakty tedy budou mít zpětnou platnost k 17. říjnu, byť k podpisu reálně dojde později. Nedá se čekat ani to, že by se stávajícím prodejcům nějak zásadně změnily podmínky.

JAK ŠEL ČAS S GRANDI STAZIONI

  • Společnost Grandi Stazioni ČR uspěla ve výběrovém řízení na revitalizaci hlavního nádraží v Praze a v prosinci 2003 podepsala smlouvu.
  • Zavázala se zrekonstruovat současnou odbavovací halu i historickou budovu nádraží. Platila nájem a zároveň pronajímala obchodní prostory, což byl dosud hlavní zdroj příjmů. Loni vydělala v Česku 54 milionů korun při tržbách 144 milionů.
  • Podobně jako hlavní nádraží opravila také stanici v Mariánských Lázních.
  • První část modernizace v Praze skončila po čtyřech letech v roce 2010, o tři roky později pak uzavřela stavební práce u Fantovy kavárny.
  • Zbytek historické budovy měl být opravený už v roce 2013, ale došlo k prodloužení termínu o tři roky. Nově mělo být hotovo do 16. 10. 2016, což se ale nestalo.
  • Na začátku října dostala Grandi Stazioni dopis od majitele hlavního nádraží SŽDC vzvu k vyklizení dosud využívaných prostor.

„Všechny smlouvy samozřejmě projdou revizí. Neočekáváme zásadní problémy například s výší nájmu – bude-li odpovídat tržnímu prostředí, bude zachována. Tímto krokem jasně deklarujeme zájem o pokračování spolupráce s dosavadními podnájemci a zachování kontinuálního provozu nabízených služeb. Při jednání budeme zohledňovat stávající dobu nájmu a případně i technické zhodnocení pronajatého prostoru,“ dodala Šubová.

I zástupci firem věří, že se jim podaří se SŽDC dohodnout na podmínkách, které se budou blížit těm, které mají dojednané s Grandi Stazioni.

„První vstupní jednání se společností SŽDC proběhlo. Nyní očekáváme nájemní podmínky, které by podle prvotních informací měly vycházet ze stávajícího stavu s cílem zabezpečení plynulého chodu služeb na hlavním nádraží,“ uvedla Karolína Slezáková ze společnosti JLV, která na českých nádražích mimo jiné provozuje obchody značky Pont.

„Se SŽDC jednáme a předpokládáme, ze se dohodneme na úrovni podmínek, které máme s Grandi Stazioni,“ přidal se Richard Kalhous ze společnosti Lagardere.

Že státní správci železnice kontrakt neprodlouží, bylo jasné už předminulý týden. Podle SŽDC musí být na další pronájem vyhlášená otevřenou soutěž, což společnost Grandi Stazioni odmítá. Italská strana však zároveň nestihla opravy nádraží, k nimž se zavázala.

Rekonstrukce Fantovy budovy měla být původně hotová v roce 2013. České dráhy, tehdejší vlastník stanice, firmě smluvním dodatkem umožnily tříletý odklad. Ani tento termín Italové nestihli. Zpoždění vysvětlují mimo jiné špatným technickým stavem objektů a změnou stavebních předpisů.

Obchody ve vestibulu hlavního nádraží v Praze.

Rekonstrukce se zatím dočkaly komerční prostory - tedy nástroj podnikání italské firmy. Na nájmech vydělává Grandi Stazioni desítky milionů korun ročně. Správci železnice před několiak týdny písemně vyzvali k vyklizení nádraží k 16. říjnu, kdy stávající smlouva končí.

Firma Grandi Stazioni bude nyní zřejmě žádat zpět investované peníze, zhruba 1,2 miliardy korun. Soudně se budou domáhat také náhrady škody z ušlých zisků. Podle Grandi Stazioni může jít o částku v řádu miliard korun, které bude po českém státu požadovat.

Zastavit práce a zahájit spory s Českou republikou o odškodnění považujeme za velmi nešťastné“, uvedl před dvěma týdny jednatel společnosti Andrea Odoardi. Grandi Stazioni zdůrazňuje, že by mohlo jít o velmi citlivý spor, protože jejím akcionářem je i Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD).

Zároveň připomíná, že v případě úspěchu u soudu by škodu musela zaplatit SŽDC jako státní organizace, tedy daňoví poplatníci.

KDO JSOU GS

  • Grandi Stazioni Česká republika, s.r.o. byla ovládaná z 61 procent společností Grandi Stazioni S.p.A.
  • Tu letos v létě skupina Ferrovie dello Stato Italiane (italské státní dráhy) prodala fondům Antin a ICAMAP a investorské skupině Borletti Group.
  • Dalším společníkem společnosti je Evropská banka pro obnovu a rozvoj s obchodním podílem ve výši 39 procent.
Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!