7. ledna 2015 11:55 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Konec lukrativní výstavby u metra.
Dopravní podnik ruší velké projekty

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Plánovaný rozpočet zhruba šestikilometrového úseku je 22,5 miliardy korun,... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Plánovaný rozpočet zhruba šestikilometrového úseku je 22,5 miliardy korun,... | foto: MAFRA - František Vlček
PRAHA Developerské plány se stanicemi metra a jejich okolím v tichosti končí. Manažeři pražského dopravního podniku postupně ruší záměry svých předchůdců. Na řadě zastávek podzemní dráhy měly vyrůst obchody či kanceláře. Minimálně dva záměry už skončily, další jsou v ohrožení.

Jedním z ukončených projektů bylo nákupní centrum nad stanicí Černý Most, konečnou zastávkou linky B. Areál měla spolu s dopravním podnikem zvelebovat firma Bílý Most, a. s., do pronájmu pak měla dostat prostory ke svému podnikání. Jde o firmu spojenou s lidmi blízkými podnikateli Romanu Janouškovi.

Jenže stanice vypadá stále stejně – pražský dopravní podnik loni 18. září odstoupil od memoranda podepsaného v dubnu 2011 (samotný projekt pochází už z roku 1998 – pozn. red.), jehož součástí měl být i prodej pozemků.

Důvodem bylo údajné neplnění dohod ze strany Bílého Mostu. A údajná nevýhodnost podmínek pro pražského dopravce. „Neplnění povinností spočívalo v nepředložení požadované dokumentace, a to i po dodatečné výzvě z naší strany. Ačkoliv v dodatečné lhůtě k jejímu dodání došlo, měla vady, které i přes upozornění odstraněné nebyly,“ vysvětlil pro Lidovky.cz mluvčí dopravního podniku (DPP) Jiří Štábl.

ČTĚTE TAKÉ:

Firma Bílý Most mimo jiné počítala s využitím většího množství pozemků, než předpokládaly původní dohody. Loni v září skončil kvůli nečinnosti developera také záměr na obnovu stanice metra Háje, včetně výstavby víceúčelové budovy.

„Obě smluvní dokumentace nebyly pro dopravní podnik výhodné. Jak z hlediska finančního, tak z hlediska nedostatečných záruk, právních jistot a možností kontroly projektu,“ uvedl mluvčí Štábl. Všechny problematické případy plánovaných výstaveb u metra podle něj vyšetřuje policie.

V brzké době zřejmě oficiálně ztroskotají i plány na výstavbu u stanice metra Vltavská. Opět kvůli údajné nečinnosti partnerské firmy, v tomto případě Vade Retro. Také  v ní shodou okolností působí lidé spojovaní s Romanem Janouškem - Luboš Pašek a Petr Ullrich. 

Do konce roku měla mít společnost pro developerský projekt vydané územní rozhodnutí. K tomu je ale potřeba stanovisko dopravního podniku, o něž si však firma Vade Retro nepožádala.

Proč o projekt na Vltavské ztratil soukromý investor zájem, není z jeho vyjádření jasné.

PROJEKTY U METRA

Černý Most

(partner: Bílý Most, a.s. současný stav: zrušeno)

Háje

partner: Centrum Nové Háje, a. s., současný stav: zrušeno)

Vltavská

(partner: Vade Retro, a. s., současný stav: nesplění podmínek ze strany smluvního partnera, dohoda je před vypovězením)

Českomoravská, Kačerov

(partner: Crescon, a. s., současný stav: DPP s firmou vyjednává o lepších podmínkách

Vysočanská

(partner: Asset Bloom, s. r. o., současný stav: žádná jednání neprobíhají)

Invalidovna

(partner: Erste Group Immorent ČR, s. r. o., současný stav: probíhají jednání za účelem upřesnění podmínek při výstavbě)

Palmovka

(partner: Akvo Praha, a. s., současný stav: DPP jedná o výhodnějších smluvních podmínkách)

„Přiznám se, že nevím. Je možné, že v tom něco dělá advokát pan magistr Mařík. Aktuálně nemám přesné informace,“ řekl pro Lidovky.cz předseda představenstva Vade Retro Luboš Pašek. Jde o vlivného byznysmena z Mělníka, který je považován za jednoho z nejbližších spolupracovníků známého pražského podnikatele Romana Janouška.

Luboš Pašek – spolu s dalším blízkým kolegou Petrem Ullrichem – figuruje také ve firmě Gironde, která je vlastníkem výše zmíněné firmy Bílý Most. Důvodem, proč se tato společnost nedokázala dohodnout s dopravním podnikem na obnově stanice Černý Most, si Pašek není zcela jistý.

„Je to letitá věc, byl tam nějaký záměr, kdysi před pěti sedmi lety. Pak se změnila řada věcí. Není nikde psáno, že se k tomu nevrátíme, ale v současné době to není na pořadu dne,“ popsal pro Lidovky.cz Pašek. Odmítl také, že by mu k těmto projektům pomohla známost s Romanem Janouškem.

Paškův spolupracovník z řady firem Petr Ullrich se nechtěl vyjadřovat, omluvil se kvůli zdravotním potížím.

Výše zmíněné tři stanice metra nejsou jediné, u nichž mělo dojít k revitalizaci a další obchodní výstavbě.

Stejně jako u Černého Mostu podepsalo 18. dubna 2011 vedení dopravního podniku memoranda o podmínkách spolupráce při obnově stanic Českomoravská, Kačerov a Vysočanská. U prvních dvou manažeři dopravního podniku nyní jednají o výhodnější smlouvě s firmou Crescon, u Vysočanské (firma Asset Bloom) žádné diskuse neprobíhají.

Dvořák: Nikoho jsem nelustroval

V době podepisování memorand o revitalizaci stanic metra vedl dopravní podnik jako generální ředitel Martin Dvořák. Dnes však odkazuje na to, že šlo o projekty uzavřené jeho předchůdci (podnik vedl v letech 2007 až 2011 – pozn. red.). Ani on nedává jasnou odpověď na to, co vedlo ke krachu (či k průtahům) velkých projektů.

„Ohledně Černého Mostu bylo uzavřeno memorandum, které navazovalo a upřesňovalo podmínky z roku 1998. Pokud tedy bylo vypovězeno, znamená to, že developer nedodal potřebné podklady. O dalších třech zmiňovaných projektech nemám aktuální info, ale podepsaná memoranda teprve předpokládala následné smluvní dohody a žádným způsobem je nepředjímala,“ uvedl Dvořák.

Martin Dvořák.

Martin Dvořák.

Připustil však, že se projekty u podzemní dráhy osobně zabýval. Zároveň podle svých slov neřešil to, že v „revitalizujících“ firmách figurují zmínění Luboš Pašek a Petr Ullrich, lidé blízcí podnikateli Romanu Janouškovi.

„Nikdy nebyl důvod, a ani to není normální, lustrovat majitele firem a dávat jim nálepky,“ prohlásil Martin Dvořák. „S developery jsem také jednal, nikoliv však se zmiňovanými pány,“ dodal exšéf DPP.

Výstavba obchodních či kancelářských center u stanic metra či přímo v jejich areálu se odkládá na dobu neurčitou. Jasno nemá ve svých záměrech ani dopravní podnik.

„Toto bude v dopravním podniku ještě předmětem diskuzí. Je na zváženou, zda jít touto cestou nebo vlastními silami, vlastním nákladem,“ popsal současné úvahy mluvčí DPP Jiří Štábl.

  • 2Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz