Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Krabička UPC jako past. Můžete padnout do rukou exekutorům

Ekonomika

  12:48aktualizováno  2. srpna 12:34
PRAHA - Vypadá jako bezcenná krabička, ale může zruinovat rodinný rozpočet. Modem či set-top box, které pomáhají s příjmem internetu či televize, se zákazníkům společnosti UPC často mění v noční můru. Tisíce lidí, kteří z různých důvodů modem nevrátili, už to pocítily na vlastní kůži. Mnozí z nich už dokonce padli do rukou exekutorů.
Práce s počítačem (ilustrační foto)

Práce s počítačem (ilustrační foto) foto: Shutterstock

V čem je problém? Firma půjčuje přístroje novým klientům, smluvně je zavazuje k jejich vrácení. Při ukončení smlouvy ale nijak nespěchá s jejich vyzvednutím. "Přestože jsem byla na infolince domluvená, že si technik převezme zařízení, ten to odmítl," stěžuje si žena, která odmítá zveřejnit jméno.

Roční bilance

* 50 tisíc nevrácených modemů
* 30 tisíc upomínaných zákazníků
* 4 tisíce nařízených exekucí

Podobnou zkušenost mají stovky lidí, kteří vyhledávají poradenské firmy či diskutují na webu. Firma údajně vracení komplikuje a oddaluje. Pokud však lidé přístroj nevrátí, následně vyžaduje penále pět tisíc korun.

Podle zástupců firmy každý rok nevrátí lidé 50 tisíc zařízení. Nezaplatí-li penále, předává UPC pohledávky inkasní firmě. Přes čtyři tisíce lidí už skončilo v exekuci. "Nevrací, co není jejich, a přitom informace jsou všude. Ve smlouvě, na webu i na našem TV kanále," tvrdí právník UPC Karel Žalud.

Jak UPC vydělává na bývalých klientech?
UPC žádá za přístroje pět tisíc korun, stovky případů však končí exekucí a částkami přes deset tisíc korun. Na trhu mají přitom několik let staré modemy či set-top boxy mizivou hodnotu.

Potíž vzniká tím, že UPC půjčuje přístroje novým klientům a po skončení smlouvy je žádá zpět. Podle řady bývalých klientů však při odevzdání dělá lidem potíže. Odebrání aparátů komplikuje či oddaluje, na techniky se dlouho čeká a ti pak přístroje často nechtějí. Lidé ztrácejí trpělivost a modemy vyhazují. A mají problém.

"Přestože jsem byla s paní na infolince domluvená, že si technik převezme zařízení, tak ten to následně odmítl s tím, že to nemá v papírech," tvrdí bývalá zákaznice, která nechtěla zveřejnit jméno. Sdružení dTest, které pomáhá spotřebitelům, eviduje tisíce lidí s podobnou zkušeností.

Systém, jak sedřít z lidí kůži
Zařízení mají zákazníci vrátit do sedmi dnů od zrušení smlouvy. Často se ale nedozví, jestli smlouvu firma zrušila, nebo ne, protože s nimi nekomunikuje. "Vymysleli systém, jak sedřít z lidí kůži," tvrdí na sociální síti Facebook Lenka Tvrdíková.

Často se tak stává, že lidé pošlou přístroj poštou, jenže po delším čase se UPC ozve s tím, že zařízení nedostalo, a vyžaduje peníze. Lidem pak často chybí doklad o zaslaní. Faktem je, že kvůli nevráceným přístrojům už se víc než čtyři tisíce lidí dostalo do exekuce. Podle informací společnosti UPC dostává každý rok za zmíněný prohřešek smluvní pokutu pět tisíc korun na třicet tisíc lidí.

Společnost UPC se brání, prý se proti ní obrátila její vlastní dobrota. V obchodních podmínkách je totiž napsáno, že zákazník musí na své náklady doručit zařízení na uvedenou adresu. Pokud tedy technik zařízení převezme při odpojování služeb, tak jde o vstřícný krok z jejich strany. "Lidé nevracejí, co není jejich, a přitom informace, kam to mají vrátit, jsou všude," tvrdí Karel Žalud, šéf právníků UPC.

Spory mezi bývalými zákazníky a firmou UPC přitom nejsou nové. Obvodní soud pro Prahu 2 dal nedávno za pravdu jedné z klientek, že výše pokuty pět tisíc korun za nevrácení použitého zařízení je nepřiměřená. Přesto praxe firmy pokračuje. "Uvažujeme, že ustoupíme od tohoto modelu a zařízení budeme prodávat. Ať si to člověk koupí a pak s tím udělá, co chce. Třeba hodí do popelnice," říká Žalud.

Vyjádření UPC

Zákazník UPC může smlouvu ukončit kdykoliv a bez udání důvodu. Podle všeobecných obchodních podmínek je nutno vrátit zapůjčené zařízení na vlastní náklady poštou na určenou adresu, a to do sedmi dnů od data ukončení smluvního vztahu. Je také možné domluvit se písemně s Klientským Centrem UPC na tom, že zapůjčené zařízení odebere v den odpojení služby technik. Může tak učinit pouze a jen na základě pokynu. Jinak ne.

Každému, kdo vypoví smlouvu, je zaslána odpověď potvrzující její doručení. V ní jsou mu sděleny výše uvedené informace týkající se nejen vrácení zařízení, ale i závěrečného vyúčtování. Nevrátí-li klient zařízení podle předem sjednaných podmínek či dluží-li za službu, je mu zaslána upomínka. Teprve poté může dojít k postoupení vzniklé pohledávky třetí straně, popřípadě přímému soudnímu vymáhání.

Faktem je, že existuje určitý počet klientů, který na smlouvu a upomínku nedbá, či nečte. Při více než 1,2 miliónu denně realizovaných služeb sice tento počet představuje setiny promile, nicméně způsobuje firmě nejen v účetnictví výrazné problémy. Proto byl zpřesněn a nastaven systém vymáhání hledávek, který je téměř totožný s těmi, které využívá většina společností.

František Malina
ředitel PR UPC

Autor: