Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Krachy Tomi Tour a SkyEurope přihrály tisíce klientů konkurenci

Ekonomika

  17:27
Letní krachy dvou velkých společností z oblasti cestování, cestovní kanceláře Tomi Tour a aerolinií SkyEurope, přihrály tisíce klientů konkurenčním společnostem. Maďarské nízkonákladové aerolinie Wizz Air oznámily, že zvýší v září a říjnu frekvenci na pěti linkách z Prahy.

Wizz Air foto: Krumphanzl Michal ČTK

Cestovní ruch je jedním z odvětví, které krize postihuje nejvíce. Cestovní kancelář Tomi Tour vyhlásila úpadek v pátek 17. července, údajně kvůli chybějící hotovosti. Zaplacený zájezd kvůli tomu muselo oželet na 13.000 lidí.

Vzápětí po konci Tomi Tour zaznamenaly ostatní velké kanceláře příliv klientů. "Krach Tomi Tour jsme samozřejmě cítili," uvedl ředitel marketingu Exim Tours Stanislav Zíma. Do konce června firmě kvůli krizi klesl počet klientů o pět procent a tržby o desetinu, po odchodu Tomi Tour z trhu se podle Zímy trend otočil. Podobně se vyjádřil i šéf Čedoku Miroslav Res.

Nyní se situace opakuje v letecké dopravě. Dvojka českého trhu, SkyEurope, přestala létat v pondělí, jednička, kterou jsou České aerolinie, dnes hlásí přepravení 200 původních klientů SkyEurope, další tisíce prý volají na kontaktní centrum.

Pádu SkyEurope využívají i další konkurenční firmy. Například
nízkonákladoví dopravci Smart Wings a Wizz Air hodlají navýšit počet frekvencí na některých letech, případně zavést nové spoje do měst, kam létaly SkyEurope. Ty za pololetí přepravily na pražských linkách zhruba 300.000 pasažérů, jejich počet však kvůli častým zvěstem o finančních potížích neustále klesal.

Bankrotu SkyEurope využije Wizz Air
V červnu příštího roku chce Wizz Air přidat ke svým dvěma pražským letadlům třetí stroj. Firma to dnes oznámila v tiskové
zprávě. Stroje maďarské společnosti budou létat z Prahy častěji do Londýna, Říma, Milána, Bruselu - Charleroi a Eindhovenu. U třech posledně jmenovaných se frekvence zvýší nejvíce, z nynějších čtyř letů za týden na sedm letů týdně od října.

"Zvýšením frekvencí v podstatě okamžitě zaplňujeme vzniklou mezeru," uvedl šéf aerolinek József Váradi. Třetí letadlo na pražské základně společnosti má podle něj umožnit zavedení dalších celoročních linek.

Wizz Air přišel do Prahy letos v lednu, když se SkyEurope potýkaly s problémy s flotilou. Maďaři tehdy oznámili útok na pozici nízkonákladové jedničky v Praze, kterou držely právě slovenské SkyEurope.

Stejně jako "cestovky" nabízejí i letecké společnosti klientům neúspěšné konkurence řadu výhod, především v podobě slev.

Autor: