Nákupním centrům už loni klesly tržby i návštěvnost, přičemž jejich expanze se kvůli krizi téměř zastavila a některé málo navštěvované obchodní komplexy nyní čeká boj o další existenci.
Pokles až 35 procentNákupním centrům loni podle ředitele developerské společnosti Unibail-Rodamco Martina Macháče klesla návštěvnost meziročně o pět až deset procent a obrat o deset až 30 procent. Nejvíce prý pokles poptávky pocítily prodejny s módou. "Meziroční poklesy lídrů trhu (v oblasti módy) činí 15 až 35 procent," podotkl Macháč. |
Mnoho nákupních center loni podle Diviše zaznamenalo pokles obratu a zejména některá méně kvalitní centra se musela vyrovnat nejen s úbytkem zákazníků, ale i odchodem některých nájemců.
"V roce 2009 také již došlo k historicky prvnímu ukončení činnosti nákupního centra (nákupní centrum Stodůlky) a jeho přeměně na úplně odlišný maloobchodní koncept. Tato situace se při déletrvajícím přetrvávání stagnace ekonomiky může v budoucnu opakovat," upozornil Diviš.
Expanze nákupních center se zastavila
Nákupní centra nyní registrují koncentraci provozovatelů obchodů, kdy obchodní řetězce obsazují volné prostory na úkor slabších lokálních nájemců. "Zatímco celkový počet provozoven se v nákupních centrech zvýšil o více než čtyři procenta a celkem zde zpočátku roku 2010 fungovalo zhruba sedm tisíc maloobchodních provozoven, počet firem provozujících prodejny v nákupních centrech celkově klesl téměř o tři procenta," podotkl Diviš.
Vedou obchody s módouNa začátku letošního roku v nákupních centrech fungovalo 2044 obchodů s oděvy a módou, 774 gastronomických provozoven a 637 obchodů s obuví a koženým zbožím. Početné zastoupení měly také prodejny s klenoty, hodinkami a dárky (524), spotřební elektronikou a počítači (480) či potravinami (442). |
Podle Diviše nelze očekávat podstatné oživení trhu ani letos. Nové projekty jsou totiž až na výjimky, jako je například pražská Galerie Harfa, posunuty či pozastaveny a developeři či investoři vyčkávají na další vývoj situace.
Vysokou návštěvností se nyní mohou chlubit zejména pražská centra Nový Smíchov a Centrum Chodov a brněnská Olympia a Galerie Vaňkovka. "Každé z těchto center loni navštívilo kolem 16 procent domácností z celé ČR," uvedl Diviš.